Gisberta or the Transvertebration of a Body Without Organs

Authors

  • Rodrigo Ielpo Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.1.111-125

Keywords:

theater, Gisberta, body without organs, transvertebration

Abstract

This article intends to analyze the dramaturgical creation of the play Gisberta, directed by Renato Carrera, by analyzing the reflections of Gilles Deleuze and Félix Guattari on the concept of “body without organs” and the device that Marcel Proust calls transvertebration at the beginning of Du côté de chez Swann, the first volume of À la recherche du temps perdu.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Ielpo, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Letras (Português-Francês) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004), mestrado em Literaturas de Língua Francesa pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2006) e doutorado em regime de cotutela pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e pela Universidade de Paris 7 (2010). É professor de Literatura Francesa da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Fez estágios de pós-doutorado na UNICAMP e na Universidade de Paris 7, ambos com bolsa FAPESP. Tem experiência na área de Letras, atuando principalmente nas seguintes áreas: literatura e teatro francês moderno e contemporâneo, relações entre literatura francesa e literatura brasileira, literatura e processos de subjetivação, literatura e história.

References

ARTAUD, Antonin. Les Tarahumaras: Lettres de Rodez. In: ARTAUD, Antonin. Œuvres complètes. Paris : Gallimard, 1979. t. IX.

ARTAUD, Antonin. O teatro e seu duplo. Tradução de Teixeira Coelho. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

BARTHES, Roland. Literatura e significação. In: BARTHES, Roland. Crítica e verdade. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Perspectiva, 2007. p. 165-184.

DANAN, Joseph. Entre théâtre et performance : la question du texte. Paris : Actes-Sud Papier, 2013.

DELEUZE, Gilles. Para dar um fim ao juízo. In: DELEUZE, Gilles. Crítica e clínica. Tradução de Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 1997. p. 143-153.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Como criar para si um corpo sem órgãos. In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs III. Tradução de Aurélio Guerra Neto et al. São Paulo: Editora 34, 1996. p. 9-29.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs II. Tradução de Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. São Paulo: Editora 34, 1995.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: pour une littérature mineure. Paris: Minuit, 1975.

FILHO, Mamede. A brasileira que virou símbolo LGBT e cujo assassinato levou a novas leis em Portugal. BBC Brasil, Lisboa, 23 fev. 2016. Disponível em: http://www.bbc.com/portuguese/noticias/2016/02/160218_brasileira_lgbt_portugal_mf. Acesso em: 15 maio 2017.

FREIRE-FILHO, Aderbal. Sobre poética e tradução. [Entrevista cedida a] Roberta Souza. Diário do nordeste, Fortaleza, 25 out. 2016. Disponível em: http://diariodonordeste.verdesmares.com.br/cadernos/caderno-3/sobre-poetica-e-traducao-1.1639539. Acesso em: 26 maio 2017.

GISBERTA. Direção de Renato Carrera. Rio de Janeiro: Fábrica de Eventos, 2017. Programa do espetáculo

GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. In: GROTOWSKI, Jerzy. Em busca de um teatro pobre. Tradução de Aldomar Conrado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1992. p. 13-22.

GROTOWSKI, Jerzy. Towards a Poor Theatre. In:GROTOWSKI, Jerzy. Towards a Poor Theatre. New York: Routledge, 2002. p. 15-25.

GUATTARI, Félix. Da produção de subjetividade. Tradução de Suelly Rolnik. In: PARENTE, André (org.). Imagem-máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1993. p. 177-191.

LESCOT, David. L’auteur. In: BIET, Christian; TRIAU, Christophe (org.). Qu’est-ce que le théâtre?. Paris: Gallimard, 2006, p. 23-26. (Coll. Folio Essais)

LOBIANCO, Luis. Luis Lobianco, sobre protestos de trans: ‘Tive crise de pânico, fiquei paranoico’. [Entrevista cedida a] Marina Caruso. O Globo, Rio de Janeiro, 27 mar. 2018. Disponível em: https://blogs.oglobo.globo.com/marina-caruso/post/luis-lobianco-sobre-protestos-de-trans-tive-crise-de-panico-fiquei-paranoico.html. Acesso em: 2 set. 2018.

PAVIS, Patrice. Dicionário da Performance e do Teatro Contemporâneo. Tradução de Jacó Guinsburg, Márcio Honório de Godoy, Adriano C. A. e Sousa. São Paulo: Perspectiva, 2017.

PIMENTA, Alberto. Indulgência plenária. In: PIMENTA, Alberto. Marthiya de Abdel Hamid segundo Alberto Pimenta / Indulgência Plenária. Belo Horizonte: Chão da Feira, 2015. p. 69-116.

PROUST, Marcel. Du côté de chez Swann. Paris: Flammarion, 2009.

SCHECHNER, Richard. O que é performance?. O Percevejo, ano 11, n. 12, p. 25-50, 2003.

Published

2019-03-29

How to Cite

Ielpo, R. (2019). Gisberta or the Transvertebration of a Body Without Organs. Aletria: Revista De Estudos De Literatura, 29(1), 111–125. https://doi.org/10.17851/2317-2096.29.1.111-125

Issue

Section

Dossier – From Word to Scene – Intineraries of Theater in the West