CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE TO THE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS: A NARRATIVE REVIEW

Authors

  • JOCASTA MORAIS UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ - UECE
  • Francisco Thiago Chaves de Oliveira UECE
  • SILVIA MARIA NÓBREGA-THERRIEN UECE
  • SARLENE GOMES DE SOUZA UECE

Keywords:

Education, Paulo Freire, Pedagogy of the Oppressed

Abstract

: Even 50 years after the launch of Paulo Freire Pedagogy of the Oppressed, his current contributions to the field of Education are perceptible. This article aims to dialogue about education for young people and adults guided by the Freire's principles. For this, we developed a narrative review based on the book Pedagogy of the Oppressed and we analyzed four themes, namely: (I) the human essence and knowledge; (II) the individual-society relationship; (III) the theory-practice relationship and the objectivity-subjectivity relationship; (IV) the social purposes of education and the teacher's place in the educational process. As a result, we saw that Paulo Freire pedagogy is the result of a long journey of life, of a man's journey between his origins, his world, experiences, readings, and contact with other subjects. His pedagogical and humanistic ideas depart from the micro to the macrocosm, from the world of the less favored classes as opposed to the world of the privileged. In the field of education with young people and adults, taking Paulo Freire as an inclusive educator means, among other aspects, building knowledge that considers the diversity of worldviews of the subjects involved and enables the process of humanization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

JOCASTA MORAIS, UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ - UECE

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre em Saúde e Sociedade pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - (UERN). Enfermeira do Centro de Atenção Psicossocial – CAPS de Assú/RN. Fortaleza-Ceará/Brasil.

Grupo de Pesquisa Educação, História e Saúde Coletiva (PPGE-UECE).

Francisco Thiago Chaves de Oliveira , UECE

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Mestre em Letras pela Universidade Federal do Ceará (2005). Professor Efetivo da Rede Estadual de Educação do estado do Ceará (seduc-Ce). Fortaleza-Ceará/Brasil. 

SILVIA MARIA NÓBREGA-THERRIEN, UECE

Doutora em Sociologia em Educação pela Universidade de Salamanca. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e do Curso de graduação em Medicina da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Fortaleza-Ceará/Brasil.

Grupo de Pesquisa Educação, História e Saúde Coletiva (PPGE-UECE).

SARLENE GOMES DE SOUZA, UECE

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE).  Mestrado em Educação (2016-2018) ambos pela Universidade Estadual do Ceará. Professora convidada da disciplina de Trabalho de Conclusão de Curso do Departamento de Medicina da Universidade Estadual do Ceará. Integra como colaboradora o Grupo de Pesquisa Educação, História e Saúde Coletiva (GPEHSC) na linha de pesquisa Formação, Profissão e Práticas Sociais em Saúde. Áreas de estudo: Formação e Desenvolvimento Profissional Docente. Ensino e Pesquisa. Formação pela Pesquisa.

Published

2023-08-25

How to Cite

MORAIS, J., Francisco Thiago Chaves de Oliveira, SILVIA MARIA NÓBREGA-THERRIEN, & SARLENE GOMES DE SOUZA. (2023). CONTRIBUTIONS OF PAULO FREIRE TO THE EDUCATION OF YOUNG PEOPLE AND ADULTS: A NARRATIVE REVIEW. Educação Em Revista, 39(39). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/40514

Issue

Section

Artigos