A PROPOSAL FOR HUMANIZING SCIENTIFIC EDUCATION FOR THE EDUCATION OF YOUNG, ADULT AND ELDERLY PEOPLE:

THEORETICAL ARTICULATION AND PRINCIPLES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1983-21172022240196

Keywords:

Science teaching through research, Freire's dialogical-problematizing perspective, Education of Young, Adult and Elderly People

Abstract

Within the scope of the research that generated this article, theoretical elements were identified that enabled an articulation between Science Teaching by Research (Science Teaching) and the Freirean dialogical-problematizing perspective (Freire’s DPP), in which we verified convergences that contributed to the elaboration of principles which can guide science teaching approaches aimed at Education for Young, Adult and Elderly People (EYAEP).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edenia Maria Ribeiro do Amaral, Rural Federal University of Pernambuco

I am a Senior Professor at the Federal Rural University of Pernambuco, I completed an undergraduate degree in Chemical Engineering (1985) and a master's degree in Nuclear Energy Sciences and Technologies (1993), at the Federal University of Pernambuco. Upon joining as a professor at the Federal Rural University of Pernambuco, in 1992, I worked in the initial training of chemistry teachers and engaged in institutional programs for the continued training of science teachers, which led me to pursue a doctorate in Education, focusing on Science Education, at the Federal University of Minas Gerais (2004), during which time I completed a doctoral internship at the University of Leeds - UK (2002-2003). Later, I returned to the University of Leeds (UK) to develop a Postdoctoral project at the Center for Studies in Science and Mathematics Education (2009-2010). In 2019, I worked as a Visiting Professor at the University of Massachusetts, Boston (UMass-Boston), linked to Professor Hannah Sevian's research project. I am a professor at the Postgraduate Program in Science and Mathematics Teaching (PPGEC-UFRPE), the Professional Master's Program in Chemistry in a National Network (PROFQUI-UFRPE), and the Northeast Teaching Network (RENOEN- Polo UFRPE) - PhD . I am leader of the NUPEDICC research group - Research Center for Didactics and Conceptualization in Science and have participated in teacher training projects and the development of science curricula. My research interests involve studies on conceptual profiles, language and cognition in the classroom, considering aspects of sociocultural contextualization and relationships between scientific knowledge and other types of knowledge that emerge and/or gain relevance in the teaching and learning of scientific concepts, adopting a plural, multicultural, critical and transformative perspective for science education.

 

 

References

Almeida, E. dos S.; Strieder, R. B. (2021). Releituras de Paulo Freire na Educação em Ciências: pressupostos da Articulação Freire-CTS. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e33278, 1-24. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/33278

» https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/33278

Bachelard, G. (1996). A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento (E. dos S. Abreu Trad.). Contraponto.

Barcellos, L. da S.; Coelho, G. R. (2022). Formação de professores de ciências, práticas pedagógicas e alfabetização científica humanizadora. Formação em Movimento, 4(8), 383-404. https://periodicos.ufrrj.br/index.php/formov/article/view/213

» https://periodicos.ufrrj.br/index.php/formov/article/view/213

Bastos, A. P. S. (2017). Potenciais Problemas Significadores em aulas investigativas: contribuições da perspectiva histórico-crítica [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. Biblioteca Digitalde Teses e Dissertaçõesda USP.

Branco, M. I. M. (2018). O ensino de química na perspectiva dialógico-problematizadora: uma possibilidade para a formação do docente reflexivo de sua prática [Dissertação de Mestrado, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional e Tecnológica]. Repositório Internacional da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Cachapuz, A.; Gil-Perez, D.; Carvalho, A. M. P. de.; Praia, J.; Vilches, A. (Orgs.). (2005). A necessária renovação do ensino de ciências Cortez.

Cardoso, M. J. C.; Scarpa, D. L. (2018). Diagnóstico de Elementos do Ensino de Ciências por Investigação (DEEnCI): Uma Ferramenta de Análise de Propostas de Ensino Investigativas.Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências,18(3), 1025-1059. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831025.

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831025

Carvalho, A. M. P.; Gonçalves, M. E.; Rey, R. C.; Barros, M. A.; Vannucchi, A. I. (1998). Ciências no Ensino Fundamental: o Conhecimento Físico Scipione.

Carvalho, A. M. P. (2011). Ensino e aprendizagem de ciências: referenciais teóricos e dados empíricos das sequências de ensino investigativo (SEI). In Longhini, M. D. (org), O uno e o diverso na educação(pp. 253-266). EDUFU.

Carvalho, A. M. P. (2013). O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In Carvalho, A. M. P. (org.), Ensino de Ciências por Investigação: condições para implementação em sala de aula(pp. 1-20). Cengage Learning.

Carvalho, A. M. P. (2018). Fundamentos Teóricos e Metodológicos do Ensino por Investigação.Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências , 18(3), 765-794. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852

» https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852

Cassab, M. (2021). Contra ser coisa: Diálogos entre Paulo Freire, o currículo e a Educação em Ciências. Educação Em Foco,26(Especial 02), e26040. https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.36333

» https://doi.org/10.34019/2447-5246.2021.v26.36333

Cassab, M.; Nascimento, Á. de S. (2022). Os Educandos da EJA e suas Leituras sobre a Disciplina Escolar Biologia: Provocativas Necessárias para Pensar o Currículo e a Pesquisa na Área da Educação Científica.Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e33031, 1-24. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u285308.

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u285308

Delizoicov, D. (1991). Conhecimento, tensões e transições [Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo]. Repositório Institucional da UFSC.

Delizoicov, D.; Gehlen, S. T.; Ibraim, S. de S. (2021). Centenário Paulo Freire: Contribuições do Ideário Freireano para a Educação em Ciência.Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, e36079, 1-6. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/36079/28296

» https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/36079/28296

Delizoicov, D.; Angotti, J. A.; Pernambuco, M. M. (2023). Ensino de ciências: fundamentos e métodos (5. ed.). Cortez.

Dudu, W. T. (2017). Facilitating small-scale implementation of inquiry-based teaching: Encounters and experiences of experimento multipliers in one South African province. International Journal of Science and Mathematics Education, 15(4), 625-642. https://doi.org/10.1007/s10763-015-9708-4.

» https://doi.org/10.1007/s10763-015-9708-4

Duschl, R. A. (2008). Science education in three-part harmony: balancing conceptual, epistemic and social learning goals. Review of Research in Education, 32(1), 268-291. https://doi.org/10.3102/0091732X07309371

» https://doi.org/10.3102/0091732X07309371

Fortuna, V.; Mühl, E. H.; Mainardi, E. (2021). Epistemologia para uma educação problematizadora: o diálogo como princípio mediador do conhecimento emancipador. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos, 04(07), 93-111. https://homologacao.revistas.uneb.br/index.php/rieja/article/view/12816

» https://homologacao.revistas.uneb.br/index.php/rieja/article/view/12816

Fonseca, E. M. da; Tadeu, T. S. A.; Maraschin, A. de A.; Lindermann, R. H. (2021). Problematização das Situações-limite no Contexto do Ensino e Formação em Ciências: Contribuições da Abordagem de Temas com Viés Freireano.Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, e33532, 1-32. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u10371068.

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u10371068

Franco, L. G.; Munford, D. (2020). O Ensino de Ciências por Investigação em Construção: Possibilidades de Articulações entre os Domínios Conceitual, Epistêmico e Social do Conhecimento Científico em Sala de Aula.Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências , 20, 687-719. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u687719.

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u687719

Freire, P. (2019). Pedagogia da Autonomia (61 ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2020). Educação como prática da liberdade (48 ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2021a). Pedagogia do Oprimido (78 ed.). Paz e Terra.

Freire, P. (2021b). Ação cultural para a liberdade e outros escritos (16 ed.). Paz e Terra.

Gadelha, D.; Amaral, E. M. R. do. (2024). O planejamento de atividades investigativas na perspectiva da educação científica humanizadora: aspectos a serem considerados.Temas & Matizes, 17(31), 582-602. https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32012

» https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/32012

Gehlen, S. T.; Maldaner, O. A.; Delizoicov, D. (2012). Momentos Pedagógicos e as etapas da Situação de Estudo. Ciência & Educação, 18(1), 1-22. https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100001.

» https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100001

Gehlen, S. T.; Delizoicov, D. (2020). A função do problema: aproximações entre Viygotsky e Freire para a Educação em Ciências. Investigações em Ensino de Ciências , 25(2), 347-368. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p347.

» https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n2p347

Jardilino, J. R. L.; Araújo, R. M. B. (2014). Educação de Jovens e Adultos: sujeitos, saberes e práticas. (1 ed.). Cortez Editora.

Kauano, R. V.; Marandino, M. (2022). Paulo Freire na Educação em Ciências Naturais: Tendências e Articulações com a Alfabetização Científica e o Movimento CTSA.Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 22, e35064, 1-28. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u521548.

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u521548

Lambach, M. (2013). Formação permanente de professores de química da EJA na perspectiva dialógico-problematizadora freireana [Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-graduação em Educação Científica e Tecnológica]. Repositório Institucional da UFSC.

Lima, V. A. de. (2021). Paulo Freire: a prática da liberdade, para além da alfabetização. (1 ed.). Autêntica.

Mafra, J. (2019). Paulo Freire no contexto do "Império contra-ataca". In: EADFREIRIANA - curso Paulo Freire em tempos de fake News Videoaula 9.1.

Maués, E. R. C.; Lima, M. E. C. C. (2006). Ciências: atividades investigativas nas séries iniciais. Presença Pedagógica, 12(72), 34-43. https://caeiufsj.files.wordpress.com/2014/10/ely-presenc3a7a-pedagc3b3gica.pdf

» https://caeiufsj.files.wordpress.com/2014/10/ely-presenc3a7a-pedagc3b3gica.pdf

Miller, E.; Manz, E.; Russ, R.; Stroupe, D.; Berland, L. (2018). Addressing the epistemic elephant in the room: Epistemic agency and the next generation science standards. Journal of Research in Science Teaching https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/tea.21459.

» https://doi.org/10.1002/tea.21459

Mortimer, E. F. (1994). Evolução do atomismo em sala de aula: mudança de perfis conceituais [Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo]. Repositório da Produção USP.

Mortimer, E. F. (2000). Linguagem e formação de conceitos no ensino de Ciências Editora da UFMG.

Nicodemos, A.; Cassab, M. (2022). A Educação de Jovens e Adultos no tempo presente: entre silenciamentos, invisibilidades, retrocessos e resistências. Revista Cocar , 11, 1-14. https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5076

» https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/5076

Oliveira, I. A. de; Santos, T. R. L. dos. (2018). A contribuição de Paulo Freire para a Educação de Jovens e Adultos na América Latina. Revista Internacional de Educação de Jovens e Adultos,1(1), 45-52. https://www.revistas.uneb.br/index.php/rieja/article/view/5227

» https://www.revistas.uneb.br/index.php/rieja/article/view/5227

Paranhos, R. de D; Carneiro, M. H. da S. (2019). Ensino de Biologia para a Educação de Jovens e Adultos - desafios para uma formação que proporcione o desenvolvimento humano. EJA em debate, 8(14), 1-24. https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/2774

» https://periodicos.ifsc.edu.br/index.php/EJA/article/view/2774

Pierson, A. H. C.; Toti, F. A. (2019). Experiências freireanas na construção do conhecimento científico: diálogos da física escolar e o mundo do trabalho. In Watanabe, G. (Org.), Educação Científica Freireana na Escola (pp. 15-33). Editora Livraria da Física.

Pinto, A. V. (2010). Sete lições sobre educação de adultos (16 ed.). Cortez.

Pozo, J. I.; Crespo, M. A. (2009). A aprendizagem e o ensino de ciências: Do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico Artmed.

Reis, P.; Baptista, M.; Conceição, T.; Watanabe, G. (2019). Queremos a nossa ribeira de volta! O empoderamento dos alunos para uma iniciativa de ação coletiva. In Watanabe, G. (Org.), Educação Científica Freireana na Escola(pp. 53-71). Editora Livraria da Física.

Santana, A. J.; Araújo Mota, M.; Lorenzetti, L. (2022). Ensino por Investigação no ensino de biologia: uma revisão sistemática dos eventos ENEBIO e ENPEC. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 5(1), 393-419. http://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/12981

» http://seer.upf.br/index.php/rbecm/article/view/12981

Santos, W. L. P. D. (2008). Scientific literacy: A Freirean perspective as a radical view of humanistic science education. Science Education, 93(2), 361-382. https://doi.org/10.1002/sce.20301.

» https://doi.org/10.1002/sce.20301

Santos, J. J. R. dos.; Castro, F. M. F. M.; Araújo, O. H. (2020). Docência(s) na educação de pessoas jovens, adultas e idosas: desafios políticos, teóricos e metodológicos para a (trans)formação e resistência(s) no contexto contemporâneo.Horizontes , 38(1), e020037, 1-16. https://doi.org/10.24933/horizontes.v38i1.1111.

» https://doi.org/10.24933/horizontes.v38i1.1111

Sasseron, L. H. (2015). Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e argumentação: relações entre Ciências da Natureza e escola. Revista Ensaio, 17, 49-67. https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04.

» https://doi.org/10.1590/1983-2117201517s04

Sasseron, L. H. (2018). Ensino de Ciências por investigação e o desenvolvimento de práticas: uma mirada para a Base Nacional Comum Curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 18(3), 1061-1085. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831061.

» https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec20181831061

Sasseron, L. H. (2019). Sobre ensinar ciências, investigação e nosso papel na sociedade. Ciência & Educação, 25(3), 563-567. https://doi.org/10.1590/1516-731320190030001.

» https://doi.org/10.1590/1516-731320190030001

Sasseron, L. H. (2021). Práticas constituintes de investigação planejada por estudantes em aula de ciências: análise de uma situação. Revista Ensaio, 23, e26063, 1-18. https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26063

» https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/26063

Silva, A. F. G. da.; Gomes, C. G. de S. (2019). Considerações sobre os fundamentos da Proposta Curricular Freireana a partir da racionalidade crítica. In Watanabe, G. (Org.), Educação Científica Freireana na Escola(pp. 35-51). Editora Livraria da Física.

Silva, M. B.; Sasseron, L. H. (2021). Alfabetização científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Revista Ensaio, 23,1-20. https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674

» https://periodicos.ufmg.br/index.php/ensaio/article/view/34674

Silva, R. A. da; Oliveira, I. M.; Suart, R. de C. (2021). Análise dos níveis de investigação de planos e aulas desenvolvidos por uma professora em formação inicial em química. Investigações em Ensino de Ciências, 26(2), 145-169. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/2403

» https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/2403

Solino, A. P.; Gehlen, S. T. (2014). Abordagem temática freireana e o Ensino de Ciências por Investigação: Possíveis relações epistemológicas e pedagógicas. Investigações em Ensino de Ciências, 19(1), 141-162. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/100

» https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/100

Solino, A. P.; Gehlen, S. T. (2015). O papel da problematização freireana em aulas de ciências/física: articulações entre a abordagem temática freireana e o ensino de ciências por investigação. Ciência e Educação, 21(4), 911-930. https://www.scielo.br/j/ciedu/a/G7RT7TN5Pdz58qNKG5WwRZk/abstract/?lang=pt

» https://www.scielo.br/j/ciedu/a/G7RT7TN5Pdz58qNKG5WwRZk/abstract/?lang=pt

Solino, A. P.; Ferraz, A. T.; Sasseron, L. H. (2015). Ensino por investigação como abordagem didática: desenvolvimento de práticas científicas escolares. In XXISimpósio Nacional de Ensino de Física, Uberlândia-MG. Atas do XXI Simpósio Nacional de Ensino de Física. http://www.cecimig.fae.ufmg.br/images/SolinoFerrazeSasseron2015.pdf

» http://www.cecimig.fae.ufmg.br/images/SolinoFerrazeSasseron2015.pdf

Souza, M. A. (2012). Educação de jovens e adultos (1 ed.). Editora InterSaberes.

Souza, E. S.; Santos, M. M. C. dos. (2020). Formação de professores da EJA que atuam na socioeducação com privação de liberdade.Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, 08(08), 103-124. https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/privacao-de-liberdade

» https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/privacao-de-liberdade

Streck, D. R.; Redin, E.; Zitkoski, J. J. (Orgs.). (2010). Dicionário Paulo Freire (2. ed.). Autêntica Editora.

Strieder, R. B.; Watanabe, G. (2018). Atividades investigativas na Educação Científica: dimensões e perspectivas em diálogos com o ENCI. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências,18(3), 819-849. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4737/3020

» https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4737/3020

Strieder, R. B.; Bizerril, M. X.; Gastal, M. L.; Avanzi, M. R. (2019). Releituras de Paulo Freire na Educação em Ciências no Distrito Federal e entorno. In Watanabe, G. (Org.). Educação Científica Freireana na Escola (pp. 109-126). Editora Livraria da Física.

Stroupe, D.; Canallero, M. D.; Branco, P. (2018). Fostering students’ epistemic agency through the co-configuration of moth research. Science Education, 1176-1200. https://doi.org/10.1002/sce.21469.

» https://doi.org/10.1002/sce.21469

Stroupe, D.; Moon, J.; Michaels, S. (2019). Introduction to special issue: Epistemic tools in science education. Science Education, 1-4. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/sce.21512.

» https://doi.org/10.1002/sce.21512

Valladares, L. (2021). Scientific Literacy and Social Transformation. Science & Education, 30, 557-587. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2.

» https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2

Vilanova, R.; Martins, I. (2008). Educação em Ciências e educação de jovens e adultos: pela necessidade do diálogo entre campos e práticas. Ciência & Educação, 14(2), 331-346. https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000200011.

» https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000200011

Published

2024-10-21