Leisure in Education

Different Perspectives on the Pages of Licere and RBEL Journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.45681

Keywords:

leisure activities, Education, Licere

Abstract

The main objective of the present study is to identify, through an integrative literature review, the productions about leisure in the educational context, published in the journals of the Journal of the Interdisciplinary Postgraduate Program in Leisure Studies (Licere) and the Brazilian Journal of Leisure Studies (RBEL). In this document, we delimit leisure without rules, in a disinterested and mainly pleasurable way. Initially, 55 documents were found that addressed the theme, of which 09 articles were qualitatively analyzed. We conclude that in the last decade there has been an increase in the number of studies that relate education to leisure and that almost half of the articles selected for evaluation were written in the last four years, but more studies are still needed, especially in an interventionist way, to in order to increase the scientific works that address the analyzed theme.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CARDOSO, G. R. et al. Lazer na Universidade: Espaços e Equipamentos Possíveis? Licere, [S. l.], v. 23, n. 2, p. 283–308, 2020. DOI: 10.35699/2447-6218.2020.24041. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/24041. Acesso em: 30 mai. 2022.

CONCEIÇÃO, V. M. da; SOUZA, L. K. de. Lazer, Educação Física Escolar e Adolescência. Licere, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 193–220, 2015. DOI: 10.35699/1981-3171.2015.1107. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1107. Acesso em: 30 mai. 2022.

DUMAZEDIER, J. Lazer e cultura popular. São Paulo: Perspectiva, 2000.

DUMAZEDIER, J. Sociologia empírica do lazer. Trad. de Silvia Mazza e J. Guinsburg. 3. ed. São Paulo: Perspectiva, 2008.

FERNANDES, B. P. et al. Entre o tradicional e o eletrônico: significados do brincar para crianças de uma escola pública de Piracicaba-SP. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, [S. l.], v. 3, n. 2, p. p.74–96, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/509. Acesso em: 30 mai. 2022.

FERREIRA RIBEIRO, O. C.; SPOLAOR, G. da C.; PRODÓCIMO, E. As escolas de tempo integral e seu papel na educação para o lazer. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, [S. l.], v. 4, n. 2, p. p.152–164, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/556. Acesso em: 30 mai 2022.

FONSECA, F. R. da; RECHIA, S.; MORO, L “Possíveis” espaços de lazer do Colégio Estadual do Paraná: os hiatos entre discursos, planejamento e usos. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v.2, n.2, p.78–98, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/473. Acesso em: 02 jun. 2022.

GOMES, C. L. Lazer, trabalho e educação-relações: históricas, questões contemporâneas. Editora UFMG, 2008.

GOMES, C. L. et al. O cinema como experiência de lazer e as personagens femininas do filme “Para Minha Amada Morta”. Revista Brasileira de Estudos do Lazer. Belo Horizonte, v. 3, n. 2, p.3-19, maio/ago. 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/13554 Acesso em: 04 jun.2022.

MAIA, T. N.; DE PAULA BEZERRA, G. O Lazer e a escola (de tempo) integral: diálogos com a Educação Física. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 94–113, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/25317. Acesso em: 30 mai. 2022.

MARCASSA, L. P. A invenção do lazer: educação, cultura e tempo livre na cidade de São Paulo (1888-1935). 2002. 204 p. Dissertação (Mestrado em Educação Brasileira). Faculdade de Educação. Universidade Federal de Goiás. Goiânia, 2002.

MARCASSA, L. P. A invenção do lazer: educação, cultura e tempo livre na cidade de São Paulo (1888-1935). Licere, [S. l.], v. 6, n. 1, Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1458. Acesso em: 23 fev. 2023.

MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. Papirus editora, 1998.

MARCELLINO, N.C. et al. O conceito de lazer nas concepções da Educação Física escolar: o dito e o não dito. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE. CBCE, 12, 2001, Caxambu. Anais... Caxambu, CBCE, 2001. p. 1-9.

MARCELLINO, N.C. Estudos do lazer: uma introdução. 5. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.

POUZAS, U. S. Lazer na escola: as tensões estabelecidas entre os processos de escolarização e o lazer em um colégio de nível médio/técnico. Licere, [S. l.], v. 20, n. 1, p. 334–371, 2017. DOI: 10.35699/1981-3171.2017.1598. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1598. Acesso em: 30 mai. 2022.

RECHIA, S. et al. Os espaços retratados no Colégio Estadual do Paraná: diferentes olhares, uma mesma realidade. Licere, [S. l.], v. 16, n. 4, 2013. DOI: 10.35699/1981-3171.2013.664. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/664. Acesso em: 30 mai. 2022.

REIS, L. J. A.; CAVICHIOLLI, F. R. Jogos eletrônicos e a busca da excitação. Revista Movimento, v. 14, p. 163-183, 2008. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1153/115316012009.pdf. Acesso em: 23 fev. 2023.

SANTOS, K. do R. V. dos. A educação para o lazer nas aulas de Educação Física: um panorama do cotidiano, barreiras e facilitadores. Licere [S. l.], v. 17, n. 4, p. 332, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1027. Acesso em: 30 mai. 2022.

SCHUCHMANN, A. Z. et al. Isolamento social vertical X Isolamento social horizontal: os dilemas sanitários e sociais no enfrentamento da pandemia de COVID-19. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 2, p. 3556-3576, 2020. Disponível em: https://www.brazilianjournals.com/index.php/BJHR/article/view/9128. Acesso em: 1º jun. 2022.

SILVA, C. L. da.; PILLON, R. A Pesquisa qualitativa na Educação Física brasileira: investigando a relação saúde e lazer. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 6, n. 1, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/606. Acesso em: 30 mai. 2022.

SILVA, T. F. da. Lazer, escola e educação física escolar: encontros e desencontros. Licere, [S. l.], v. 14, n. 1, 2011. DOI: 10.35699/1981-3171.2011.785. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/785. Acesso em: 30 mai. 2022.

SILVA, T. P. e SILVA, C. L. da. Lazer e Educação Física Escolar: Produção Acadêmica no Período de 2003 a 2012. Licere, 17, n. 4, p. 162–197, 2014. https://doi.org/10.35699/1981-3171.2014.1019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1019. Acesso em: 22 mai. 2022.

SOUZA, C. A. M. de; MELO, J. M. e; SILVA, W. M. da; SILVA, C. L. da. Os significados dos jogos eletrônicos para jovens de uma escola técnica de Campinas – SP. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, [S. l.], v. 2, n. 1, p. p.44–63, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/469. Acesso em: 30 mai. 2022.

WHO, World Health Organization. Q&A on coronaviruses (COVID-19). 2020. Disponível em: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/question-and-answers-hub/q-a-detail/q-a-coronaviruses. Acesso em: 1º jun. 2022.

Published

2023-04-13

How to Cite

Silva, D. de C. I., Silva, I. de O. I., & Longo, K. R. (2023). Leisure in Education: Different Perspectives on the Pages of Licere and RBEL Journals. LICERE - Revista Do Programa De Pós-graduação Interdisciplinar Em Estudos Do Lazer, 26(1), 62–81. https://doi.org/10.35699/2447-6218.2023.45681

Issue

Section

Artigos Originais