Diane Arbus and Our Daily Odd

Authors

  • André Melo Mendes Universidade Federal de Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.17851/1982-3053.7.13.29-50

Keywords:

Diane Arbus, Photography, Grotesque, Portraits

Abstract

This article presents the work of Diane Arbus, an important American photographer of Jewish origin who produced her work in the 1960’s and 1970’s. Influenced by the work of Lisette Model, another photographer of Jewish origin, Arbus became one of the first photographers interested in reminding us that the weird/grotesque is very close to us and it is part of our reality. The work that made her famous is characterized by the exhibition of what are considered prohibited by the moral laws of society and must remain hidden because its display could compromise the illusion of an equal, smooth and perfect society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

André Melo Mendes, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Literatura Comparada pela Universidade Federal de Minas Gerais e Professor Adjunto do Departamento de Comunicação Social da UFMG.

References

ARBUS, Diane citado por DYER, Geoff. O instante contínuo: uma história particular da fotografia. Trad. Donaldson M. Garschagen. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

ARBUS, Diane. Diane Arbus, review by Elsa Dorfman. Elsa Dorfman, 1995. Disponível em: <http://dorfmanstaging.herokuapp.com/categories/2/albums/68>. Acesso em: 22 jul. 2013.

BAKHTIN, Mikhail M. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: o contexto de François Rabelais. Trad. Yara F. Vieira. São Paulo: Huicitec, 2010.

BAUER, Hermann; PRATER, Andreas. Barroco. Köln: Taschen, 2007.

BORGES, Maria E. L. História e fotografia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

BRAUNE, Fernando. O surrealismo e a estética fotográfica. Rio de Janeiro: 7Letras, 2000.

BUTLER, Judith. Diane Arbus: “Surface Tensions: Judith Butler on Diane Arbus”. American Suburbx, fev. 2004. Disponível em <http://www.americansuburbx.com/2010/11/theory-surface-tensions-judithbutler.html>. Acesso em: 22 jul. 2013.

CABALLERO, Juan Diego. Don Sebastian de Morra, de Velázquez. Ensen-Arte, 23 mar. 2007. Disponível em: <http://aprendersociales.blogspot.com.br/2007/03/don-sebastian-de-morra-develzquez.html>. Acesso em: 22 jul. 2013.

DYER, Geoff. O instante contínuo: uma história particular da fotografia. Trad. Donaldson M. Garschagen. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

EICHENBERGER, Andréa. Encontros colaborativos. Photomagazine, edição 42. Disponível em: <http://photomagazine.uol.com.br/encontros-colaborativos/>. Acesso em: 22 jul. 2013.

FABRIS, Annateresa. Identidades virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

GUERRA, Silivia. Weegee dans la collection Berison. Arte Captital. Disponível em: <http://www.artecapital.net/criticas.php?critica=139>. Acesso em: 22 jul. 2013.

JEFFREY, Ian. Cómo ler la fotografia. Trad. Israel Ortega. Barcelona: Electa, 2009.

JEUDY, Henri-Pierre. O corpo como objeto de arte. Trad. Tereza Lourenço. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

KANZ, Roland. Retratos. Köln: Taschen, 2008.

KREINIK, Juliana; LAIRD, Chad. Neue Sachlichkeit: Otto Dix's Portrait of the Journalist Sylvia von Harden. Disponível em: <http://smarthistory.khanacademy.org/Neue-Sachlichkeit.html>. Acesso em: 22 jul. 2013.

MISKOLCI, Richard. Teoria Queer: um aprendizado pelas diferenças. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.

O BOBO da Corte Sebastián Morra. Casthalia, 30 jan. 2006. Disponível em: <http://www.casthalia.com.br/a_mansao/obras/velazquez_morra.htm>. Acesso em: 22 jul. 2013

PORTRAIT, Walker Evans. Os olhos trafegam em sentimentos, não em pensamentos. Centro de Fotografia ESPM, 12 jun. 2012. Disponível em: <http://foto.espm.br/index.php/referencias/os-olhos-trafegam-em-sentimentosnao-em-pensamentos-walker-evans/>. Acesso em: 22 jul. 2013.

PAUL Strand (1890 – 1976): referências, estudo, ecleticidade. Centro de Fotografia ESPM, 1 ago. 2012. Disponível em: <http://foto.espm.br/index.php/referencias/paul-strand-1890-1976-referenciasestudo-ecleticidade/>. Acesso em: 22 jul. 2013.

STURGIS, Alexander. Entender la pintura: análisis y explicación de los temas de las obras. Barcelona: Blume, 2002.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. Trad. Rubens Figueiredo. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

WILSON, William. Art Review: Lisette Model’s Eloquent Photographs. Los Angeles Times. 10 ago. 1991. Disponível em: <http://articles.latimes.com/1991-08-10/entertainment/ca-90_1_lisette-model>. Acesso em: 22 jul. 2013.

WOLF, Norbert. Velázquez. Trad. Maria Eugénia R. da Fonseca, Köln: Taschen, 2006.

Published

2013-10-30

How to Cite

Mendes, A. M. (2013). Diane Arbus and Our Daily Odd. Arquivo Maaravi: Revista Digital De Estudos Judaicos Da UFMG, 7(13), 29–50. https://doi.org/10.17851/1982-3053.7.13.29-50