Hans-Joachim Koellreutter and South American Music at the Internacional Summer Courses of New Music in Darmstadt (1949-1951)
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2020.24954Keywords:
new music, Darmstadt International Summer Courses, Hans-Joachim Koellreutter, twelve-tone music, cultural exchangeAbstract
The International Summer Courses of New Music in Darmstadt constituted one of the most important centers for contemporary music after World War II. Since their beginnings in 1946, some Latin American composers participated in the courses. This article embraces the presence of South American music between 1949 and 1951, relating to the participation of German composer and flutist Hans-Joachim Koellreutter, who set in Brazil in 1937. Koellreutter played an interesting role in Darmstadt in his double condition as agent of the German musical culture in Brazil and as exponent of South American music in Germany. The article explores Koellreutter’s own speeches about Brazilian and South American music, the performance of some Brazilian works and his participation in the International Dodecaphonic Congresses. These experiences have contributed to strengthen his identification with twelve-tone music, and this local projection as the initiator of dodecaphonic music in Brazil.
Downloads
References
Assis, Ana Cláudia de. Os Doze Sons e a Cor Nacional: Conciliações estéticas e culturais na produção musical de César Guerra-Peixe (1944–1954). Diss. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Borio, Gianmario y Hermann Danuser (eds.). 1997. Im Zenit der Moderne. Die internationalen Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt 1946-1966. Freiburg im Breisgau: Rombach.
Cacciatore, Olga. 2005. Diccionário Biográfico de Música Erudita Brasileira. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
Cavalotti, Pietro. 2014. “The Twelve-tone Method as the Musical Language of Emigrés: Hanns Eisler, Ernst Krenek, and Stefan Wolpe during Their First Years in Exile”. Crosscurrents. American and European Music in Interaction. 1900-2000, ed. Felix Meyer et. al. Basilea: Paul Sacher Foundation / Woodbridge: Boydell: 219-232.
Corrado, Omar. 2012. Vanguardias al Sur. La música de Juan Carlos Paz. Buenos Aires (1897-1972). Bernal: Universidad Nacional de Quilmes.
Cunha de Holanda, Joana. 2006. Eunice Katunda (1915-1990) e Esther Scliar (1926-1978): Trajetórias individuais e análise de ‘Sonata de Louvação’ (1960) e ‘Sonata para piano’. Diss. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Fugellie, Daniela. 2018b. “Nueva Música, Música Viva, Tonus e os caminhos da dodecafonia na América do Sul (1930-1960)”. Música Hodie, 18-2: 168-182.
Fugellie, Daniela. 2018a. “Musiker unserer Zeit”. Internationale Avantgarde, Migration und Wiener Schule in Südamerika. Munich: text + kritik.
Fugellie, Daniela. 2013. “‘Luigi Nono: Al gran sol de la revolución’. Algunos de sus encuentros con América Latina entre evolución y revolución de la nueva música (1948-1972)”. Boletín Música, 35: 3-29.
Ginot-Slacik, Charlotte y Michelle Agnès Magalhães. 2013. “‘Con altri mondi’. Vienne, Rio de Janeiro, Venise: le groupe brésilien Música Viva et Luigi Nono”. Dissonance, 121: 28-34.
Haefeli, Anton. 1982. Die Internationale Gesellschaft für Neue Musik (IGNM). Ihre Geschichte von 1922 bis zur Gegenwart. Zurich: Atlantis.
Kater, Carlos. 2001a. Música Viva e H. J. Koellreutter. Movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Musa.
Kater, Carlos. 2001b. Eunice Katunda: musicista brasileira. São Paulo: Annablume.
Keym, Stefan. 2014. “Musikkulturtransfer und Politisierung in der Mitte des 20. Jahrhunderts. Von der Reihentechnik bis zu Jazz und RockʼnʼRoll”. Entgrenzte Welt? Musik und Kulturtransfer, ed. Jin-Ah Kim y
Nepomuk Riva. Berlín: Ries & Erler: 151-184.
Koellreutter, Hans-Joachim. 1997. “1º Curso Internacional de Férias. Palavras pronunciadas por ocasião da Inauguração do I Curso Internacional de Férias Pró-Parte, em Teresópolis/RJ”. Cadernos de Estudo – Educação Musical, 6: 26-27.
Koellreutter, Hans-Joachim. (1951) 1997. “Neue Musik in Südamerika”. Im Zenit der Moderne. Die internationalen Ferienkurse für Neue Musik Darmstadt 1946-1966, ed. Gianmario Borio y Hermann Danuser. Freiburg im Breisgau: Rombach, tomo 3: 171-177.
Mauser, Siegfried. 1994. “Emigranten bei den Internationalen Ferienkursen für Neue Musik in Darmstadt (1946-1951)”. Musik in der Emigration 1933-1945. Verfolgung – Vertreibung – Rückwirkung, ed. Horst Weber. Stuttgart: Metzler: 241-248.
Nunes Fernandes, José. 2008. “História da Educação Musical Brasileira: o alto nível de nível de ensino musical e o pioneirismo do Curso Internacional de Férias Pro Arte de Teresópolis (RJ) – (1950 a 1989)”. Anais – XVII Encontro Nacional da ABEM, São Paulo, online en: <http://www.abemeducacaomusical.org.br/Masters/anais2008/063%20Jos%C3%A9%20Nunes%20Fernandes%202.pdf>.
Pauli, Hansjörg. 1993. Hermann Scherchen. 1891-1966. Zürich: Hug.
Paz, Juan Carlos. 1945. “Hans Joachim Koellreutter y el grupo ‘Música Viva’”. Latitud, 4: 16-17.
Piccardi, Carlo (ed.). 1989. I pionieri della dodecafonia. Nel 40.esimo anniversario della Conferenza di Orselina (12-13 dicembre 1948) e del Congreso di Milano (4-7 maggio 1949). Locarno. Manuscrito.
Schmidt, Dörte. 2013. “Remigranten und musikalische Vergangenheitspolitik. Zum Verhältnis von individuellem Handeln und institutionellem Rahmen bei der Rückkehr von Musik und Musikern”. Zwischen individueller Biographie und Institution. Zu den Bedingungen beruflicher Rückkehr von Musikern aus dem Exil, ed. Matthias Pasdzierny y. Dörte Schmidt. Schliengen: Argus: 30-56.
Silva, Flávio (ed.). 2001. Camargo Guarnieri. O tempo e a música. Rio de Janeiro: Ministério da Cultura, FUNARTE.
Teixeira Leite, José Roberto. 1988. Dicionário Crítico da Pintura no Brasil. São Paulo: Artlivre.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.