Fingerings for J. S. Bach's Prelude from the BWV 997 Lute Suite transcribed for the guitar
Keywords:
Guitar fingering, Bach prelude, Guitar transcriptionAbstract
This paper presents a guitar fingering for transcriptions of Bach BWV 997 Lute Suite Prelude. The musical aspects approached to support fingering were divided and classified into motive; polyphonic melody; counterpoint; arpeggio and timbre homogeneity. We applied comparison as analysis model in some guitar transcriptions of this piece; in which diverse and distinct fingering notations were observed, concerning the representations of some rhythmic values and certain pitches.
Downloads
References
ALÍPIO, A. (2010). O Processo de digitação para violão da ciaccona BWV 1004 de Johann Sebastian Bach. 2010. Dissertação de mestrado – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
ARAÚJO, M. V. (2011). Estratégias de estudo utilizadas por dois guitarristas na preparação para execução musical da Elegy de Alan Rawsthorne. Revista Guitarra Clássica, n.5.
BORGES, R. G. (2007). O uso de scordatura para a execução no violão de obras compostas para alaúde barroco: transcrição e exemplos extraídos da obra de Silvius Leopold Weiss. Dissertação de mestrado – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
CAMPBELL, M. (2004). Musical Instruments: History, Technology, and Performance of Instruments of Western Music. New York: Oxford University Press.
DART, T. (1991). Interpretação da Música. Martins Fontes: Brasil.
DONINGTON, R. (1963). The Interpretation of Early Music. London: Faber and Faber.
FERNÁNDEZ, E. (2000). Técnica, mecanismo y aprendizaje: Uma investigación sobre cómo llegar a ser guitarrista. Ediciones Art-Montevideo – Uruguay.
FERREIRA, A. B. de H. (1988). Transcrição. In: Novo Dicionário Básico da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Folha de São Paulo.
HORTA, L. P. (1985). Dicionário de Música Zahar. Rio de Janeiro: Zahar.
MAIA, M. da S. (2007). Técnica Híbrida aplicada ao violão. Dissertação de mestrado – Universidade Estadual de Campinas, Campinas.
PINTO, H. (1978). Iniciação ao violão: princípios básicos e elementares para principiante. São Paulo: Ricordi.
POSTLEWATE, C. (2001). Right-Hand Studies for Five Fingers. U.S.A.: Mel Bay.
RETI, R. (1951). The thematic process in music. Londres: Faber.
SILVEIRA FILHO, F. G. D. da. (2004). Uma análise da digitação grafada nas Five Bagatelles de William Walton. Dissertação de mestrado – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
SADIE, S. (1994). Dicionário Grove de Música. Edição concisa – Rio de Janeiro: Ed.Zahar.
WOLFF, D. (1998). Transcribing for guitar: a comprehensive method. Tese (Doutorado) – Manhattan School Of Music, New York.
_______. (2001). Como digitar uma Obra para Violão. Revista Violão Intercâmbio, São Paulo, n.46.
YATES, S. (1998). Bach’s unaccompanied string music: A new (old) approach to stylistic and Idiomatic transcription for the guitar. Disponível em: . Acesso em: 15 de maio de 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Per Musi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.