A música por uma óptica neurocientífica

Autores

Palavras-chave:

Neurociência da música, Emoção e música, Linguagem e música, Reabilitação e música

Resumo

O estudo da neurociência tem trazido muitas contribuições em diversas áreas, buscando melhor compreender o funcionamento do cérebro humano. Além disso, muitos estudos têm apontado para o papel da música como ferramenta de intervenção em diferentes alterações neurológicas como afasia, autismo e dislexia. Este artigo apresenta uma revisão dos trabalhos publicados em periódicos internacionais, na última década, relacionados à música e neurociência, representativos de cada uma das sub-áreas acima citadas. Concluiu-se que há contribuição da neurociência tanto para o campo de música, da pedagogia musical e da performance, quanto para o campo da musicoterapia.

Biografia do Autor

  • Viviane Cristina da Rocha, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, SP

    Soprano, iniciou seus estudos musicais em 2003. Estudou na Escola Municipal de Música de São Paulo, sob orientação de Caio Ferraz. Bacharel em Música com Habilitação em Canto Lírico pelo Instituto de Artes da UNESP, tendo sido orientada por Márcia Guimarães e Martha Herr. Recebeu prêmio de Excelência pelo TCC intitulado “O preparador vocal e seu trabalho junto ao regente de coro – O caso do Coro de Câmara da UNESP”, com orientação de Martha Herr. Mestranda em Distúrbios do Desenvolvimento pela Universidade Presbiteriana Mackenzie, onde desenvolve pesquisa acerca das relações entre cérebro e música no Laboratório de Neurociência Cognitiva e Social sob orientação do professor Doutor Paulo Boggio. Atua profissionalmente como cantora, preparadora vocal de coros e professora. Atualmente leciona no Conservatório Souza Lima, em São Paulo.

  • Paulo Sérgio Boggio, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, SP

    Psicólogo, especialista em Neuropsicologia, Mestre em Psicologia Experimental e Doutor em Neurociências e Comportamento pela Universidade de São Paulo. Pesquisador produtividade 2 do CNPq. Professor adjunto no Programa de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento e no Curso de Psicologia na Universidade Presbiteriana Mackenzie. Coordenador de Pesquisa, Coordenador do Núcleo de Neurociência do Comportamento e Coordenador do Laboratório de Neurociência Cognitiva e Social do Centro de Ciências Biológicas e da Saúde da Universidade Presbiteriana Mackenzie.

Referências

AMODIO, D. M., & BARTHOLOW, B. D. Event-related potential methods in social cognition. In A. Voss, C. Stahl, & C. Klauer (Eds.), Cognitive Methods in Social Psychology. New York: The Guilford Press, pp. 303-339, 2011.

BESSON, M.; FAÏTA, F. An event-related potential (ERP) study of musical expectancy: comparison of musicians with nonmusicians. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, v. 21, p. 1278-1296, 1995.

BAUMANN, S.; KOENEKE, S.; MEYER, M.; LUTZ, K. & JANCKE, L. A network for sensory-motor integration: what happens in the auditory cortex during piano playing without acoustic feedback? Annals of the New York Academy of Science, v. 1060, p. 186-188, (2005).

BLOOD, A.; ZATORRE, R.J. Intensely pleasurable responses to music correlate with activity in brain regions implicated in reward and emotion. PNAS, v. 98, p. 11818–11823, 2001.

BRAUN, A.; MCARDLE, J.; JONES, J.; NECHAEV, V.; ZALEWSKI, C.; BREWER, C.; DRAYNA, D. Tune deafness: processing melodic errors outside of conscious awareness as reflected by components of the auditory ERP. PLoS ONE, v. 3, e2349, 2008.

CHEN, J. L.;PENHUME, V.B.; ZATORRE, R. J. Moving on time: brain network for auditory-motor synchronization is modulated by rhythm complexity and musical training. Journal of Cognitive Neuroscience, v. 20, p. 226, 2008.

DUNCAN, C. C.; BARRY, R. J.; CONNOLLY, J. F.; FISCHER, C.; MICHIE, P. T.; NÄÄTÄNEN, R.; POLICH, J.; REINVANG, I.; VAN PETTEN, C. Event-related potentials in clinical research: guidelines for eliciting, recording, and quantifying mismatch negativity, P300, and N400. Clinical Neurophysiology, v. 120, p. 1883-1908, 2009.

DRAPEAU, J.; GOSSELIN, N.; GAGNON, L.; PERETZ, I.; LORRAIN, D. Emotional recognition from face, voice, and music in dementia of the Alzheimer type. Annals of the New York Academy of Science, v. 1169, p. 342-354, 2009.

EKMAN, P.; FRIESEN, W.; O’SULLIVAN, M.; DIACOYANNI-TARLATZIS, I.; KRAUSE, R.; PITCAIRN, T.; SCHERER, K.; CHAN, A.; HEIDER, K.; LECOMPTE, W. A.; RICCI-BITTI, P.; TOMITA, M. Universals and cultural differences in the judgments of facial expressions of emotion. Journal of Personality and Social Psychology, v. 53, p. 712-717, 1987.

ELBERT, T.; PANTEV, C.; WIENBRUCH, C.; ROCKSTROH, B.; TAUB, E. Increased cortical representation of the fingers of the left hand in string players. Science, v. 270, p. 305-307, 1995.

GROUT, D.J.; PALISCA, C.V. História da Música Ocidental. 5 ed. Lisboa: Gradiva, 2007.

HÉBERT, S.; RACETTE, A.; GAGNON, L.; PERETZ, I. Revisiting the dissociation between singing and speaking in expressive aphasia. Brain, v. 126, p. 1838-1850, 2003.

HYDE, K.L.; LERCH, J.; NORTON, A.; FORGEARD, M.; WINNER, E.; EVANS, A.C.; SCHLAUG, G. The effects of musical training on structural brain development. Annals of the New York Academy of Sciences, v. 1169, p. 182-186, 2009.

JUSLIN, P.N.; LAUKKA, P. Communication of emotions in vocal expression and music performance: Different channels, same code. Psychological Bulletin, v. 129, p. 770-814, 2003.

KHATEB, A.; PEGNA, A.J.; LANDIS, T.; MOUTHON, M.S.; ANNONI, J. On the origin of the N400 effects: An ERP waveform and source localization analysis in three matching tasks. Brain Topography, v. 23, p. 311-320, 2010.

KOELSCH, S. Towards a neural basis of music-evoked emotions. Trends in Cognitive Sciences, v. 14, p. 131-137, 2010.

KOELSCH, S.; KASPER, E.; SAMMLER, D.; SCHULZE, K.; GUNTER, T.; FRIEDERICI, A. D. Music, language and meaning: brain signatures of semantic processing. Nature Neuroscience, v. 7, p. 302-307, 2004.

KUTAS, M.; HILLYARD, S.A. Reading senseless sentences: brain potentials reflect semantic incongruity. Science, v. 207, 1980.

LAHAV, A.; SALTZMAN, E; & SCHLAUG, G. Action representation of sound: audiomotor recognition network while listening to newly acquired actions. Journal of Neuroscience, v. 27, p. 308-314 (2007).

LEVITIN, D. J. A música no seu cérebro: a ciência de uma obsessão humana. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.

______.The world in six songs.New York: Dutton, 2008.

LEVITIN, D.J.; TIROVOLAS, A.K. Current advances in the cognitive neuroscience of music. Annals of the New York Academy of Sciences, v. 1156, p. 211–231, 2009.

LUCK, S. J. An introduction to the event-related potential technique. London: The MIT Press, 2005.

MENON, V.; LEVITIN, D.J. The rewards of music listening: Response and physiological connectivity of the mesolimbic system. NeuroImage, v. 28, p. 175-184, 2005.

MITHEN, S. The singing Neanderthals. The origins of music, language, mind and body. Harvard University Press: Cambridge, 2006.

MITHEN, S. The Music Instinct. The evolutionary basis of musicality. AnnalsoftheNewYorkAcademyofSciences, v. 1169, p. 3-12, 2009.

MOLNAR-SZACKACS, I.; OVERY, K. Music and mirror neurons: from motion to e’motion. Social Cognitive and Affective Neuroscience, v.I, p. 234-241, 2006.

OVERY, K. Dyslexia and music. From timing deficits to musical intervention. Annals of the New York Academy of Sciences, v. 999, p. 497-505, 2003.

OVERY, K.; MOLNAR-SZACKACS, I. Being together in time: musical experience and the mirror neuron system. Music Perception, v. 26, p. 489-504, 2009.

PATEL, A.D. Music, Language and the Brain. Oxford University Press: New York, 2008.

PATEL, A.D.; PERETZ, I.; TRAMO, M.; LABREQUE, R. Processing prosodic and musical patterns: a neuropsychological investigation. Brain and Language, v. 61, p. 123-144, 1998.

PERETZ, I.; ZATORRE, R.J. Brain Organization for music processing. Annual Review of Psychology, v. 56, p. 89-114, 2004.

PERETZ, I.; GOSSELIN, N.; BELIN, P.; ZATORRE, R.J.; PLAILLY, J.; TILLMENN, B. Musical lexical networks. The cortical organization of music recognition. Annals of the New York Academy of Sciences, v. 1169, p. 256-265, 2009.

PFEUTY, M.; PERETZ, I. Abnormal pitch–time interference in congenital amusia: Evidence from an implicit test. Attention, Perception, & Psychophysics, v. 72, p. 763-774, 2010.

RACETTE, A.; BARD, C.; PERETZ, I. Making non-fluent aphasics speak: sing along! Brain, v. 129, p. 2571-2584, 2006.

RIZZOLATTI, G.; CRAIGHERO, L. The mirror-neuron system. Annual Review of Neuroscience, v. 27, p. 169-192, 2004.

SCHERER, K.R. Expression of emotion in voice and music. Journal of Voice, v. 9, p. 239-251, 1995.

SCHLAUG, G.; JANCKE, L.; HUANG, Y.; STAIGERI, J.F.; STEINMETZ, H. Increased corpus callosum size in musicians. Neuropsychologia, v. 33, p. 1047-1055, 1995.

SCHLAUG, G.; FORGEARD, M.; ZHU, L.; NORTON, A.; NORTON, A.; WINNER, E. Training-induced neuroplasticity in young children. Annals of the New York Academy of Sciences, v. 1169, p. 205-208, 2009a.

SCHLAUG, G.; MARCHINA, S.; NORTON, A. Tracts of patients with cronic Broca’s aphasia undergoing intense Intonation-based Speech Therapy. Annals of the New York Academy of Sciences, v. 1169, p. 385-394, 2009.

SCHULKIND, M. D. Is memory for music special? Annals of the New York Academy of Sciences, v. 1169, p. 216-224, 2009.

SU, Q.; WANG, F. Study the Effect of Background Music on Cognitive Memory. Applied Mechanics and Materials v. 37-38, p. 1368-1371, 2010.

TERVANIEMI, M. Musicians – Same or Different? Annals of the New York Academy of Sciences, v.1169, p. 151-156, 2009.

THAUT, M.H.; MCINTOSH, K.W.; MCINTOSH, G.C.; HOEMBERG, V. Auditory rhythmicity enhances movement and speech motor control in patients with Parkinson`s disease. Functional Neurology, v. 16, p. 163-172, 2001.

TRAINOR, L. J.; SHAHIN, A. J.; ROBERTS, L. E. Understanding the benefits of musical training. Effects on oscillatory brain activity. Annals of the New York Academy of Sciences, v. 1169, p. 133-142, 2009.

VOGT, S.; BUCCINO, G.; WOHLSCHLÄGER, A. M.; CANESSA, N.; SHAH, N. J.; ZILLES, K.; EICKHOFF, S. B.; FREUND, H. J.;

RIZZOLATTI, G.; FINK, G. R. Prefrontal involvement in imitation learning of hand actions: Effects of practice and expertise. NeuroImage, v. 37, p. 1371-1383, 2007.

WAN, C.Y.; RÜBER, T.; HOHMANN, A.; SCHLAUG, G. The therapeutic effects of singing in neurological disorders. Music Perception, v. 27, p. 287-295, 2010.

ZATORRE, R.J.; BELIN, P.; PENHUME, V.B. Structure and function of auditory cortex: music and speech. Trends in Cognitive Sciences, v. 6, p. 37-46, 2002.

ZATORRE, R.J.; CHEN, J.L.; PENHUME, V.B. When the brain plays music: auditory-motor interactions in music perception and production. Nature Neuroscience, v. 8, p. 547-558, 2007.

WEINSTEIN, J.; KOENIG, P.; GUNAWARDENA, D.; MCMILLAN, C.; BONNER, M.; GROSSMAN, M. Preserved Musical Semantic Memory in Semantic Dementia. Archives of Neurology, v. 68 , p. 248-250, 2011.

Downloads

Publicado

2013-06-13

Edição

Seção

Artigos em Português/Espanhol

Como Citar

“A Música Por Uma óptica neurocientífica”. 2013. Per Musi, nº 27 (junho): 1-9. https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39784.