Expressiveness in the opinion of classical singers

Authors

  • Enio Lopes Mello Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP) (Brazil)
  • Léslie Piccolotto Ferreira Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP) (Brazil) https://orcid.org/0000-0002-3230-7248
  • Natália Fonseca Pacheco Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP) (Brazil)
  • Marta Assumpção de Andrada e Silva Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP) (Brazil) https://orcid.org/0000-0002-4964-8436

Keywords:

Expressiveness in singing and acting, Opera singing

Abstract

Investigation about the opinion of classical singers in relation to expressiveness in opera performance. Method: 50 classical singers (24 females and 26 males) provided five words related to the expressiveness of opera singers. Results: The following six themes were defined from the frequency of word repetition in the singers’ answers: emotion (76%); technique (64%); skills (58%); involvement (54%); body (48%) and interpretation (38%). These were crossed with the subjects’ characterization data.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Enio Lopes Mello , Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP) (Brazil)

Lyric singer and body therapist, specialized in the Muscular and Articular Chains GDS ICTGDS-Brussels method, Master in Speech Therapy by the Pontifical Catholic University of São Paulo and PhD candidate in Speech Therapy by the Pontifical Catholic University of São Paulo. Tenor soloist of the Tanus Choir of the City of São Paulo. Member of the Voice Laboratory of PUCSP (LABORVOX/PUCSP).

Léslie Piccolotto Ferreira , Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP) (Brazil)

Speech therapist. Master in Applied Linguistics for Language Teaching from the Pontifical Catholic University of São Paulo and PhD in Human Communication Disorders (Speech Therapy) from the Federal University of São Paulo. Professor and coordinator of the Postgraduate Studies Program in Speech Pathology at PUCSP. Director of LABORVOX/PUCSP.

Natália Fonseca Pacheco , Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP) (Brazil)

Lyric singer; Bachelor's Degree in Music, Minas Gerais State University; Master's Degree in Speech in Speech Therapy from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Effective singer of the Coral Lírico de Minas Gerais (Palácio das Artes). Member of LABORVOX/PUCSP.

Marta Assumpção de Andrada e Silva, Pontifical Catholic University of São Paulo (PUC/SP) (Brazil)

Clinical phonoaudiologist, Master in Communication Disorders from the Pontifical Catholic University of São Paulo, PhD in Communication and Semiotics from the Pontifical Catholic University of São Paulo. Assistant Professor Doctor in the Post-graduation and Graduation in Speech Therapy of the Pontifical Catholic University of São Paulo; Adjunct Professor in the Speech Therapy Course of the Faculty of Medical Sciences of Santa Casa de Misericórdia of São Paulo. Member of LABORVOX/PUCSP.

References

ABDO, Sandra N. Sobre o problema da autonomia da arte e suas implicações hermenêuticas e ontológicas. Kriterion [online], 2005, v. 46, n.112, p.357-366.

ANDRADA E SILVA, Marta A. Expressividade no canto. In: KYRILLOS Leny R., organizadora. Expressividade: da teoria à prática. São Paulo: Revinter, 2005, p.91-103.

CAVAZOTTI, André. Caminhos para pesquisa na área de performance musical: uma breve introdução à fenomenologia da música. Cadernos do Instituto de Artes da UNICAMP, Campinas, 2001, v.5, p.35-38.

COSTA, Patrícia. A expressão cênica como elemento facilitador da performance no coro juvenil. Per Musi, 2009, n.19, p.63-71.

GABRIELSSON Alf, JUSLIN Patrick N. Emotional Expression in Music Performance: Between the Performer’s Intention and the Listener’s Experience. Psychology of Music, 1996, n.24, p.68-91,

HIGUCHI Marcia K.K. Fidelidade ao texto e a expressividade na interpretação musical: uma visão neuropsicológica. Anais do SIMCAM4 - IV Simpósio de Cognição e Artes Musicais, 2008. Disponível em: http://www.fflch.usp.br/dl/simcam4/downloads_anais/SIMCAM4_Marcia_Higuchi.pdf

HIGUCHI, Marcia K.K, LEITE João P. Rigidez métrica e expressividade na interpretação musical: uma teoria neuropsicológica. Opus: Rev. da Associação Nacional de pesquisa e pós-graduação em música – ANPPOM (Goiânia), 2007, n.13, v.2, p.187-207. Disponível em: <http://www.anppom.com.br/opus/opus13/212/12-Higuchi-Leite.htm

MELLO, E. L.; FERREIRA, L. P.; PACHECO, N. F.; SILVA, M. A. A. Expressividade na opinião de cantores líricos. Per Musi, Belo Horizonte, n.27, 2013, p.152-158

LOUREIRO, Mauricio A. A pesquisa empírica em expressividade musical: métodos e modelos de representação e extração de informação de conteúdo expressivo musical. Rev. Opus, 2006, n.12, v.12, p.1-26. Disponível em: http://www. anppom.com.br/opus/opus12/01_Mauricio.pdf

MAULÉON Claudia, MARTINEZ Isabel C. Co-articulacion em el canto: uma clave para analisis del discurso expressivo. Anais IV Reunion de SACCoM, 2004. Disponível em: http://www.saccom.org.ar/2004_reunion4/actas_indice.htm

MINAYO, Maria Cecília de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8º Ed. São Paulo: Hucitec. (2004).

MUSZKAT Mauro, CORREIA Cléo MF, CAMPOS Sandra M. Música e Neurociências. Rev. Neurociências, 2000, n. 8, v.2, p.70-75.

PAREYSON Luigi. Os problemas da estética. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997, 246p.

PAULA L, Lucia; BORGES Maria Helena J. O ensino da performance musical: uma abordagem teórica sobre o desenvolvimento dos eventos mentais relacionados às ações e emoções presentes no fazer musical. Música Hodie, 2004, n.4, v.1.p.29-44.

SCHENKER Heinrich. The Art of Performance. New York: Oxford University Press; 2000.

SALGADO Antônio G. A expressividade na face e na voz do cantor e sua importância na comunicação do conteúdo emotivo de uma performance musical. Performance – Revista de Interpretação Musical, 2006, n.2, p.1-13. Disponível em: <http://www.performanceonline.org/pt/edicoes/pt/n2/SalgadoPrt.pdf^>

______. Contributo para a Compreensão de Alguns dos Processos Perceptivos e Cognitivos Implicados no Reconhecimento da Expressão da Emoção Facial e Vocal no Canto. In: Actas della Primera Reunión Anual de SACCoM. Avellaneda: Ed. Flavio Shifres, 2001. Disponível em: <http://www.saccom.org.ar/secciones/primera/Papers/Salgado/Salgado.htm

SAPOLSKY Robert. Assumindo o controle do estresse. Rev. Scientific American Brasil, 2003, n.17, v.1, p.79-87.

SHIFRES Flavio. El ejecutante como intérprete: un estudio acerca de la cooperación interpretativa del ejecutante en la obra musical In: Actas della Primera Reunión Anual de SACCoM. Ed. Flavio Shifres. Avellaneda. Universidad de Buenos Aires, 2001. Disponível: http://www.saccom.org.ar/secciones/primera/Papers/Shifres/Shifres.htm

Published

2013-06-13

How to Cite

Mello , Enio Lopes, Léslie Piccolotto Ferreira, Natália Fonseca Pacheco, and Marta Assumpção de Andrada e Silva. 2013. “Expressiveness in the Opinion of Classical Singers”. Per Musi, no. 27 (June):1-7. https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/39786.

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

Most read articles by the same author(s)