Imitation/evocation of sounds of Nature and the imitation catalog by Flausino Valle

an analysis under the Tripartite Musical Semiology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2024.51651

Keywords:

Music, Flausino Valle, Tripartite semiology, Associated space

Abstract

In this article we will focus on one of the aspects that we deem open to interpretation regarding the composer Flausino Valle (1894-1954), which would be referring to its musical language, more specifically in onomatopoeic characteristics contained in the Preludes. These characteristics appear sometimes in an obvious way, as in the title, sometimes in a less explicit way. With this, our objective was to analyze the Preludes under the bias of Molino/Nattiez's Tripartite Musical Semiology with the additional support of the idea of the “associated spaces” by Dominique Maingueneau. As a result, we came to the conclusion that in some of the Preludes certain evocations require knowledge about Valle and/or his “Catálogo de Imitação de Vozes da Natureza” (“Catalog of Imitation of Voices of Nature”) and a closer study to be identified, as they are not evident. We also came to the conclusion that, analyzing in this way, references to other instruments, more specifically the viola caipira, can be considered recurrent.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonardo Vieira Feichas, Federal University of Acre, Brazil

Leonardo Feichas has a bachelor's degree in music/violin (2010), a master's degree in Interpretive Practices in music (2013) and a doctorate in music (2021) from UNICAMP and a doctorate in Musical Arts (2021) from Universidade NOVA de Lisboa (UNL). He participated in orchestras in the state of São Paulo and performed concerts in countries in Europe and the Americas. He is currently a violin professor at the Federal University of Acre (Universidade Federal do Acre, UFAC). As a violinist, he has an intense activity as an orchestral musician, solo violinist and chamber musician. As a researcher, his research themes include the Brazilian composer Flausino Valle (1894-1954) and the emerging field of Artistic Research. He is one of the creators of the Encontro de Cordas Flausino Valle.

Letícia Porto Ribeiro, Federal University of Acre, Brazil

He has a degree in Music from the Universidade Estadual de Campinas - Unicamp (2010), a degree in History from the University of Brasília (2005) and a master's degree in Literature - Language and Identity (Letras: Linguagem e Identidade) from the Federal University of Acre (Universidade Federal do Acre, Ufac, 2019). PhD in Letras - Linguagem e Identidade from the Federal University of Acre. She is currently cellist at the Federal University of Acre`'s string quartet. She has experience in the area of Arts, with an emphasis on Music, working mainly on the following themes: music, chamber music, strings, protest songs, discourse analysis and history.

References

Abreu, Vitor Chagas de. 2015. Prelúdios Característicos e Concertantes para Violino Só de Flausino Vale [manuscrito]:cinco transcrições e análise interpretativas para viola de arco. Belo Horizonte: UFMG. Dissertação de mestrado. Disponível em: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/AAGS-A4YHCN, acesso em: 20/01/2022

Andrade, Mário de. 1975.Aspectos da música brasileira. São Paulo: Martins Fontes.

Andrade, Mário de. 1989.Dicionário Musical Brasileiro. Editora Itatiaia, Belo Horizonte.

Autuori, Leônidas. In: Dicionário Cravo Albin da Música Popular Brasileira. Disponível em: https://dicionariompb.com.br/artista/leonidas-autuori/. Acesso em 14 de mar. de 2024.

Cascudo, Luís da Câmara. 2012. Dicionário do folclore brasileiro. 12a. Edição conforme última edição revista pelo autor. São Paulo: Global.

Coppeti Rafaela; Tokeshi, Eliane. 2005. "Técnica Expandida para violino: classificação e avaliação de seu emprego na música brasileira'. In: Anais da ANPPOM - Décimo quinto Congresso, 318 – 323.

Feichas, Leonardo Vieira. 2016.Da Porteira da Fazenda ao Batuque Mineiro: o Violino Brasileiro de Flausino Valle. 1a. Edição. Curitiba: Editora Prismas.

Feichas, Leonardo Vieira; Da Silva, Elder G. 2015. "Relations between title and musical discourse: preliminary results of a study on music appreciation". In: X Conferencia Regional Latinoamericana de la ISME, Lima.

Ferreira, Aurélio Buarque de Holanda. 2010. Mini Aurélio: o dicionário da língua portuguesa/Aurélio Buarque de Holanda Ferreira; coordenação de edição Marina Baird Ferreira – 8. Ed. – Curitiba: Positivo.

França, Agnelo. In Dicionário Cravo Albin da Música Popular Brasileira. Disponível em: https://dicionariompb.com.br/artista/agnelo-franca/. Acesso em: 14 de mar. de 2024.

Frésca, Camila. 2008. Uma extraordinária revelação de arte: Flausino Vale e o violino brasileiro. Dissertação de Mestrado. São Paulo: USP.

Keller, D.; Messina, M.; Da Silva; Feichas, L. V. 2020 "Embasamento da Ancoragem Semântica Criativa Estudo Exploratório com Emulações Instrumentais". Journal os Digital Media & Interaction. , v.3, p.117 - 132.

Keller, D.; Feichas, L. V. 2017. "Ecocompositional and Performative Strategies for Creative Usage of Everyday Sounds: Creative Semantic Anchoring". Leonardo (Oxford), p.1 - 2.

Madeira, Bruno. 2017. O gesto corporal como potencializador de significado na performance violonística. Tese de Doutorado. Campinas, SP: Universidade Estadual de Campinas.

Maingueneau, Dominique. 2018. Discurso literário. 2ª ed. São Paulo: Contexto.

Memória Biblioteca Nacional. Disponível em: https://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=720216&pagfis=94. Acesso em: 14 de mar de 2024.

Milano, Nicolino. In: Dicionário Cravo Alvin de Música Brasileira. Disponível em: https://dicionariompb.com.br/artista/nicolino-milano/. Acesso em: 14 de mar. de 2024.

Milewski, Jerzy. 1999. Prelúdios Característicos e Concertantes para Violino Solo. Acervo FUNARTE. 1 Disco: 33 1/3 rpm, microssulco, estéreo.

Morais filho, Melo. 2002. Festas e Tradições Populares no Brasil. Brasília: Senado Fedral, Conselho Editorial.

Nattiez, Jean Jacques. 2002. "O modelo tripartite de semiologia musical: o exemplo de La Cathédrale Engloutie, de Debussy". Tradução: Luis Paulo Sampaio. Debates – Caderno de Pós-Graduação em Música, n. 6. Unirio: Rio de Janeiro. Issn: 2359-1056.

Ricci, Ruggiero. In. Britannica. Disponível em: https://www.britannica.com/biography/Ruggiero-Ricci. Acesso em: 14 de mar. de 2024.

Tokeshi, Eliane. 2003. "Técnica Expandida para Violino e as Variações Opcionais de Guerra Peixe: reflexão sobre parâmetros para interpretação musical". Música Hodie, Goiânia, v. 3, n.1/2, p. 52-58.

Valle, Flausino Rodrigues. 1948. Músicos Mineiros. Edição comemorativa do cinquentenário de Belo Horizonte. Belo Horizonte: Imprensa Oficial.

Valle, Flausino Rodrigues. 1978. Elementos de Folclore Musical Brasileiro. 2a. Edição. São Paulo: Editora Brasiliana.

Valle, Flausino Rodrigues. 1936. Elementos de Folk-lore Musical Brasileiro. 1a. Edição. São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Valle, Flausino Rodrigues. 1923. Calidoscópio: versos. Belo Horizonte: Typ. do Diário de Minas.

Valle, Flausino Rodrigues. Caderno de Notas Curiosas. Barbacena/ Belo Horizonte: 1894-1954. Diário de notas pessoais.

Valle, Flausino Rodrigues. Catálogo de Imitações de Vozes da Natureza: Catálogo. Belo Horizonte, s.d.

Valle, Flausino Rodrigues. Lerias e Pilherias. Livro em manuscrito não publicado. Disponível em: https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1DyZuK5V_EqFmA-iiUgKKY209hyZxO_rx acesso em 25/08/2020

Vasconcellos, Daniel Murray Santana. 2013. Técnica extendidas para violão: hibridização e parametrização de maneiras de tocar. Dissertação de Mestrado. Campinas: Unicamp.

Published

2024-06-10

How to Cite

Feichas, Leonardo Vieira, and Letícia Porto Ribeiro. 2024. “Imitation/evocation of Sounds of Nature and the Imitation Catalog by Flausino Valle: An Analysis under the Tripartite Musical Semiology”. Per Musi 25 (June):1-32. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2024.51651.

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

Most read articles by the same author(s)