Singing teaching in elementary school

differences and similarities between Portugal, Spain, France, England and Brazil

Authors

  • Maria Cristina Aguiar Polytechnic Institute of Viseu, Portugal
  • Maria Helena Vieira University of Minho, Portugal

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2018.5168

Keywords:

singing teaching in elementary education, music education in Brazil and Europe

Abstract

Education has been a significant topic in Portuguese government policies. However, if the evolution of the educational system has received public attention, the actual modes of functioning and pedagogical practices are seldom mentioned in official documents. In what music education and particularly in what singing teaching are concerned many studies can be found, covering aspects such as the benefits of vocal practice for children; on the other hand, there is hardly any information available concerning the actual work developed with children. The information collected during a careful and extensive literature review for a PhD project on the topic of music education and voice education in Portugal in the specialized and generalist branches of the 1st Cycle (6 to 9 years-old) demanded further study of the theme in other countries for comparison purposes. It was possible to conclude that although singing is part of education in those countries on a daily basis, voice education, however, is present only in very few.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cristina Aguiar, Polytechnic Institute of Viseu, Portugal

Professora Adjunta da Área Científica de Arte e Expressões Criativas, do Departamento de Comunicação e Arte da Escola Superior de Educação, do Instituto Politécnico de Viseu. Faz parte da Comissão de Curso do 1º Ciclo de Estudos de Animação Cultural da Escola Superior de Educação, sendo supervisora de estágio do mesmo curso e também do 2º Ciclo de Estudos em Educação Pré-escolar e Ensino do 1º Ciclo do Ensino Básico. Membro do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC), tem coorientado diversos alunos de mestrado e integrado júris de provas de defesa pública dos Relatórios Finais de Estágio. É professora de Canto e Coro, delegada de disciplina e membro do Conselho Pedagógico do Conservatório Regional de Música Dr. José de Azeredo Perdigão - Viseu, sendo maestrina do Coro Misto e do Coro de Câmara Juvenil do mesmo Conservatório.

Maria Helena Vieira, University of Minho, Portugal

Professora Auxiliar da Área de Educação Musical no Departamento de Teoria da Educação, Educação Artística e Física do Instituto de Educação da Universidade do Minho. É Diretora do Mestrado em Ensino de Música e Membro do Conselho Científico do Instituto de Educação da Universidade do Minho. Faz parte da Comissão Diretiva do Doutoramento em Estudos da Criança como Responsável pelo Itinerário de Estudos Artísticos, cargo que também exerceu entre 2009 e 2013 da mesma universidade. É membro do Centro de Investigação em Estudos da Criança (CIEC) e os seus interesses de pesquisa são a pedagogia, as didáticas, o currículo e as políticas educativas do ensino da música, áreas em que orientou já dezenas de alunos de mestrado e vários alunos de doutoramento, nacionais e internacionais, e sobre as quais tem diversos livros, capítulos e artigos publicados em revistas da especialidade. 

Published

2018-05-14

How to Cite

Aguiar, Maria Cristina, and Maria Helena Vieira. 2018. “Singing Teaching in Elementary School: Differences and Similarities Between Portugal, Spain, France, England and Brazil”. Per Musi, no. 38 (May). https://doi.org/10.35699/2317-6377.2018.5168.

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish