Melancholy in Lachrimae Coactae by John Dowland

Authors

  • Juliana Lima Vasques University of São Paulo, Brazil
  • Mônica Isabel Lucas University of São Paulo, Brazil

Keywords:

Seven Tears by John Dowland, melancholy in the Elisabethan Era, Lachrimae Coactae, neoplatonism and melancholy

Abstract

The melancholic mood was widespread in England since the 16th Century. Thus, the majority of English musical pieces contained melancholic figures. John Dowland is one of the main leaders on the Elizabethan melancholy and he used several rhetoric artifices to represent it in his works. One of his most representative melancholic works in this respect is Seven Tears or Lachrimae. This article approaches the fifth pavane, Lachrimae Coactae, through rhetoric analysis from the perspective of the Elizabethan melancholy in music. Coactae is the apex point of soul’s suffering, that is, apostasy. For this representation, we found some exorbitance, like the massive use of chromaticism and fictae. Additionally, it synthesized each one of the affections proposed by the previous pavanes.

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Author Biographies

Juliana Lima Vasques, University of São Paulo, Brazil

Juliana Lima Vasques é Bacharel em Música com habilitação em instrumento (violão) em 2015 pela Universidade de São Paulo. Mestranda em musicologia pela Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo (ECA-USP). Sua pesquisa é voltada para o estudo da melancolia nos séc. XVI e XVII nas obras do compositor John Dowland, através de uma abordagem retórica-musical. Como violonista, vinculado a Universidade, em 2011/2013, participou do 3º e 4º Festival Leo Brouwer como integrante do ensemble de violão.

Mônica Isabel Lucas, University of São Paulo, Brazil

Mônica Isabel Lucas graduou-se em música na Universidade de São Paulo e especializou-se na interpretação da música antiga no Real Conservatório de Haia (Holanda), obtendo diplomas em flauta-doce e em clarinetes históricos. Coordena desde 2001 o Conjunto de Música Antiga na ECA-USP. Seu trabalho como pesquisadora, financiado desde 2002 pela FAPESP (doutorado, pós-doutorado e auxílio à pesquisa), envolve o estudo da instituição da Musica Poetica. É autora de "Humor e Agudeza em Haydn: os Quartetos de Cordas op. 33" (Anna Blume/FAPESP, 2008). Desde 2013, é Chefe do Departamento de Música da ECA-USP, onde também atua como docente, sendo responsável pelas disciplinas “História da Música”, "História da Ópera" e “Introdução à Retórica da Música Setecentista”.

Published

2017-08-09

How to Cite

Vasques, Juliana Lima, and Mônica Isabel Lucas. 2017. “Melancholy in Lachrimae Coactae by John Dowland”. Per Musi, no. 36 (August). https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/view/5222.

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish