The Musicians and their manuscripts

Authors

  • Mary Angela Biason Museum of Inconfidência, Ouro Preto

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2008.54716

Keywords:

Musicology, Collections of musical documents, Genetic criticism, Musical autographs

Abstract

This article proposes some considerations on the study of musical documents, departing from its physical supports, tools used for its making process, the question of the autograph, copies and their trajectories until they finally become part of our archives.

Author Biography

  • Mary Angela Biason, Museum of Inconfidência, Ouro Preto

    Mary Angela Biason completed her musical studies at the São Paulo State University "Júlio de Mesquita Filho," studied musicology at Nova University of Lisbon, holds a Master's degree in Arts from the University of São Paulo, and is a doctoral candidate in Music at the State University of Campinas. She has excelled in organizing collections of musical documents, developing archival organization work at the Museum of Inconfidência in Minas Gerais, at the Carlos Gomes Museum in São Paulo, as well as cataloging the collections of the Bands of the municipality of Ouro Preto. Among her various projects, she is noted for publishing thematic catalogs as a way to ensure access to primary musical sources and transcribed works primarily focused on the Brazilian repertoire of the 18th and 19th centuries. In addition to musicology, she studied museology at the São Paulo School of Sociology and Politics and paper restoration at the Istituto per l’Arte ed il Restauro “Palazzo Spinelli” in Florence. She is currently the coordinator of the Musicology Department at the Museum of Inconfidência.

References

BELLOTTO, Heloísa Liberalli. Arquivos permanentes – tratamento documental. São Paulo: T. A. Queiroz, 1991.

BIASON, Mary Angela. L’invenzione della stampa musicale. Monografia de final de curso. Istituto per l’Arte ed il Restauro “Palazzo Spinelli”, Florença, 1994.

______. Um autor para o Tantum ergo, CT2 337 – Francisco Manoel da Silva, José Maurício Jr. e António da Silva Leite. In: Anais do XIII Encontro da ANPPOM, Belo Horizonte, 2001, p.355-362.

BLUTEAU, Rapahel, Pe. Vocabulario portuguez & latino. Coimbra: Collegio das Artes da Companhia de Jesus, 1712 a 1721.

BOUILLET, Marie-Nicolas. Dictionaire des scienses des lettres et des arts. Paris : Hachette, 1908.

BUENO, Francisco da Silveira. Estudos de filologia portuguesa. São Paulo: Saraiva, 1967.

COMBAT, Heitor. “Um ‘Magnificat’ de J.J. Emerico Lobo de Mesquita (1746-1805)”. In: REIS, Sandra Loureiro de Freitas (org.). II Encontro Nacional de Pesquisa em Música. Belo Horizonte: Imprensa Universitária, 1987, p.67-87.

COPIADOR de algumas cartas particulares do excelentíssimo e reverendíssimo senhor dom frei Manoel da Cruz, bispo do Maranhão e Mariana (1739-1762). Museu da Inconfidência, Arquivo Histórico - documentos raros.

CRANMER, David. “Autógrafo ou cópia? Partituras das óperas de Marcos Portugal e Valentino Fioravanti escritas para o Teatro São Carlos”. In: Actas do V Encontro nacional de musicologia. Associação portuguesa de educação musical, nº 58, 1988, p.27-30.

DUPRAT, Régis. “Metodologia de pesquisa histórico-musical no Brasil”. In: Anais de História, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras, Assis, nº 4, 1972, p.101-108.

DUPRAT, Régis e BALTAZAR, Carlos Alberto (org.). Acervo de Manuscritos Musicais: Coleção Francisco Curt Lange. Vol. I, Compositores mineiros. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais/Museu da Inconfidência, 1991.

DUPRAT, Régis e BIASON, Mary Angela (org.). Acervo de Manuscritos Musicais: Coleção Francisco Curt Lange. Vol III, Compositores anônimos. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais/Museu da Inconfidência, 2001.

FABRIS, Dinko. “Influenze stilistiche e circulazione manoscritta della musica per liuto in Itália e in Francia nella prima meta del seicento”. In: Revue de Musicologie, Sociétè Francaise de Musicologie, Paris, Tome 77 nº 02, 1991, p.311-333,.

FRAISSE, Luc. “Le Manuscrit littéraire: son statut, son histoire du Moyen Âge à nos jours“. In: GERMAIN, Marie Odete; THIBAULT, Daniele (org). Brouillons d’ecrivains. Paris: Biblioteque Nationale, 2001, p.34-52.

GERMAIN, Marie Odete e THIBAULT, Daniele (org). Brouillons d’ecrivanis. Paris: Biblioteque Nationale, 2001.

GRÉSILLON, Almuth. “Les silences du manuscrit”. In: I Encontro de ecdótica e crítica genética, João Pessoa, 1991, p.89-99.

GUILLOT, Laurent. “Les papiers à musique imprimes em France au XVIIe siècle - um nouveau critéres d’analyse des manuscrit musicaux“. In: Revue de Musicologie, Sociétè Francaise de Musicologie, Paris, Tome 87 nº 02, 2001, p.307-325.

HAFFNER, Christel; CADIOT, Anne (org.). Les manuscripts des ecrivains. Paris: Hachette/CNRS, 1993.

HALLEWELL, Laurence. O livro no Brasil. São Paulo: Edusp, 1985.

KERMAN, Joseph. Musicologia. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Trad. Bernardo Leitão. Campinas: Editora da Unicamp, 2003.

MASSIP, Catherine. “Les filigranes: utilization, lecture et reproduction“. In: Fontes Artis Musicae, Paris, vol. 28/1-2, 1981. Nascimento Anna Amélia Vieira. Patriarcado e religião: As enclausuradas clarissas do convento do Desterro da Bahia, 1677-1890, Salvador: Conselho Estadual de Cultura, 1994, p.218-221.

NEEFS, Jacques. “Manuscrits et relation critique”. In: I Encontro de ecdótica e crítica genética, João Pessoa, 1991, p.257-268.

PINHO, Ernesto Gonçalves de. Santa Cruz de Coimbra, centro de atividade musical nos séculos XVI e XVII. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1981.

REZENDE, Maria Conceição. A música na história de Minas Colonial. Belo Horizonte: Itatiaia, 1989

SALLES, Cecília Almeida. Crítica genética - uma introdução. São Paulo: Educ, 1992.

Published

2008-01-07

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“The Musicians and Their Manuscripts”. 2008. Per Musi, no. 18 (January): 17-27. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2008.54716.