Epistemological counterpoints between the conceptions of art knowledge in the BNCC and art education proposals
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2025.55188Keywords:
Music Education;, São Paulo Curricula, Orff-Schulwerk, Triangular Approach, C(L)A(S)PAbstract
This article, a segment of a doctoral thesis on Music Education, aims to analyze the counterpoints between pedagogical-musical approaches — Triangular, C(L)A(S)P, and Orff-Schulwerk — and the propositions of a section of São Paulo's Arts Common Core Curriculum for Elementary Education, titled "Dimensions of Knowledge" (creation and expression; aesthetics and fruition; criticism and reflection). It was conducted a literature review of the main publications on the aforementioned arts-education approaches in order to qualitatively discuss the constraints of an official curriculum that neglects struggles and debates historically discussed by specialists. We conclude that widely disseminated arts-education proposals, such as those covered in our review, offer conceptions that attribute identity, (re)signified and collectively negotiated characteristics to school Music Education, going beyond the state normative that proposes an ambiguous education, which does not encompass the specific discussions of artistic languages and tends to be merely focused on an individualistic aesthetic education.
References
Abem. 2016. “Proposta para a Base Nacional Comum Curricular.” João Pessoa http://www.abemeducacaomusical.com.br/docs/Proposicoes_da_ABEM_para_a_BNCC.pdf.
Aquino, Thais. 2021. Epistemologia da educação musical escolar: um estudo sobre os saberes musicais nas escolas de educação básica brasileiras. Goiânia: Editora da UFG.
Barbosa, Ana Mae. 2014. A imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. 9ª ed. São Paulo: Editora Perspectiva.
Barbosa, Ana Mae. 2015. John Dewey e o ensino da arte no Brasil. 8ª ed. São Paulo: Editora Cortez.
Barbosa, Ana Mae. 1998. Tópicos utópicos. Belo Horizonte: Editora C/Arte.
Barbosa, Ana Mae, and, Fernanda Cunha. 2010. Abordagem Triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Editora Cortez.
Brasil. 2017. “Base Nacional Comum Curricular.” Ministério da Educação. Brasília. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Costa, Maria Manuela Isaías Afonso da. 2010. O valor da Música na Educação na perspectiva de Keith Swanwick. Dissertação (Mestre em Educação). Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
Cunha, João, Sara Carvalho, e Verena Maschat. 2015. Abordagem Orff-Schulwerk: história, filosofia e princípios pedagógicos. Aveiro: UA Editora.
Del-Ben, Luciana, e Marcus Pereira. 2019. “Música e Educação Básica: sentidos em disputa.” In: SILVA, Fabiany de Cássia Tavares; FILHA, Constantina Xavier, orgs. Conhecimentos em disputa na Base Nacional Comum Curricular. Campo Grande: Editora Oeste.
Etelvino, Josiane Paula, e Sebastião Lemes. 2023. “A consonância como premissa na relação entre a BNCC e
os currículos”. Política e Gestão Educacional 27: e023030, 2023. doi: https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18129 .
França, Maria Cecília Cavalieri. 2020. “BNCC e Educação Musical: muito barulho por nada?” Revista Música na Educação Básica 10 (12). http://www.abemeducacaomusical.com.br/revistas_meb/index.php/meb/article/view/236.
Hartmann, Wolfgang. 2021. Looking at the roots: a guide to understanding Orff-Schulwerk. San Francisco: Pentatonic Press.
Haselbach, Barbara, Verena Maschat, e Felisa Sastre. 2011. Textos sobre teoria y práctica del Orff Schulwerk. Vitoria Gasteiz: AgrupArte.
Haselbach, Barbara, e Carolee Stewart. 2021. Orff Schulwerk in Diverse Cultures: an idea that went round the world. San Francisco: Pentatonic Press.
Iavelberg, Rosa. 2016. “A Base Nacional Curricular Comum e a formação dos professores de Arte.” Revista Horizontes 36 (1): 74-84. doi: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i1.576.
Kraemer, Rudolf-Deiter. 2000. “Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical.” Revista Em Pauta 11 (16/17): 48-73. https://seer.ufrgs.br/EmPauta/article/view/9378.
Machado, Regina. 2010. “Sobre mapas e bússulas: apontamentos a respeito da abordagem triangular.” In: Barbosa, Ana Mae, and, Fernanda Cunha. A abordagem triangular no ensino das artes e culturas visuais. São Paulo: Cortez.
Mosca, Maristela, Magda Pucci, and, Lucilene Silva. 2021. “The Orff Approach in the Brazilian Creative Environment.” In: HASELBACH, Barbara; and, Carolee Stewart Orff Schulwerk in Diverse Cultures: an idea that went round the world. San Francisco: Pentatonic Press.
Neira, Marcos Garcia, Wilson Júnior, e Déberson Almeida. 2016. “A primeira e segunda versões da BNCC: construção, intenções e condicionantes.” EccoS – Revista Científica n. 41: 31-44. doi: https://doi.org/10.5585/EccoS.n41.6807
Oliveira, Olga, e Maura Penna. 2019. “Impasses da política educacional para a música na escola – dilemas entre a polivalência e a formação específica.” Revista Vórtex 7 (2): 1-28. doi: https://doi.org/10.33871/23179937.2019.7.2.2879
Penna, Maura. 2012. Música(s) e seu Ensino. 2ª ed. Porto Alegre: Editora Sulina.
Pereira, Marcos, e Luciana Loponte 2019. “Formação da sensibilidade na educação básica: gênese e definição das seis dimensões da experiência estética na Base Nacional Comum Curricular.” In: Silva, Fabiany, e Constantina Filha, orgs. Conhecimentos em disputa na Base Nacional Comum Curricular. Campo Grande: Editora Oeste, 173-188.
Regner, Hermann. 2011. “Las ideas pedagógicas de Carl Orff: utopía y realidade.” In: Haselbach, Barbara, Verena Maschat, e Felisa Sastre. Textos sobre teoria y práctica del Orff Schulwerk. Vitoria Gasteiz: AgrupArte, 79-88.
Santos, Cassiano. 2024. Currículos (re)significados por professors de Música: saberes e reflexões docentes
em contrapunto às Dimensões do Conhecimento Artístico da BNCC. Tese (Doutor em Música). Universidade Estadual de Campinas.
Swanwick, Keith. 1979. A basis for Music Education. Abingdon: Routledge.
Swanwick, Keith. 1999. Teaching music musically. Nova Iorque: Routledge.
Swanwick, Keith. 2014. Música, mente e educação. Tradução de Marcell Silva Steuernagel. Belo Horizonte: Autêntica Editora.
Swanwick, Keith. 2016. A developing discourse in Music Education: the selected works of Keith Swanwick. Nova Iorque: Routledge.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Per Musi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






