Symbols and meanings of samba

reviewing related scholarly texts

Authors

  • Luiz Fernando Nascimentode Lima University of Helsinki

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2005.55423

Keywords:

samba, musical representation, critical musicology, africanity, pagode

Abstract

Thispaper reviewsa few scholarly textsaboutsamba, andit seeks to identify trendsof thought common to studies about this style. Once identified, trends are discussed in detail, and scrutinized about their usefulness to the context of samba. The wayof presentation is mainly critical, advancingcommon sense viewsabout samba simbology and its relationship to Africa and Brazil in order to show how scholarly literature assimilates those views.

Author Biography

  • Luiz Fernando Nascimentode Lima , University of Helsinki

    Luiz Fernando Nascimento de Lima holds a Ph.D. in Musicology from the University of Helsinki. His main interests include the Semiotics of Music, Nationalism, Popular Music, the History of Brazilian Music, and Villa-Lobos. In addition to being a musicologist, he also trained in clarinet, having studied under José Botelho and performed professionally for several years in ensembles such as the Young Symphony Orchestra of Rio de Janeiro and the Marine Corps Symphonic Band. He was also a professor at the School of Music of Espírito Santo and the School of Music at UFRJ.

References

ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre a música brasileira. São Paulo: Martins, 1972 [1928].

ARAÚJO, Samuel. Acoustic Labour in the Timing of Everyday Life: A Critical Contribution to the History of Samba in Rio de Janeiro. Tese de doutorado em Musicologia: University of Illinois at Urbana-Champaign, 1992.

BAKHTIN, Mikhail. L'oeuvre de François Rabelais et la culture populaire au Moyen Age et sous la Renaissance. Paris: Gallimard, 1973 [1965].

BÉHAGUE, Gérard.Afro-Brazilian traditions. In:Olsen, DaleA.; Sheely, Daniel E.(orgs.).The Garlandencyclopedia of world music. Volume 2: South America, Mexico, Central America, and the Caribbean. New York London: Garland, 1998. p. 340—55.

BENVENISTE, Emile. Problèmes de linguistique générale. Paris: Gallimard, 1966.

BORGES, Beatriz. Samba-canção: fratura & paixão: uma análise das letras de Orestes Barbosa, Lupicínio Rodrigues, Guilherme de Brito, NélsonCavaquinho, Cartola, Carlos Cachaça e um estudosobre kitsch.Rio de Janeiro: Codecri, 1982.

CHAMBERS, Iain. Comentário em FRITH, Simon. The cultural study of popular music. In: Grossberg, Lawrence; Nelson, Cary; Treichler, Paula (orgs.). Cultural studies. New York / London: Routledge, 1992. p. 174–186.

COUTINHO, Eduardo Granja. Velhashistórias, memórias futuras. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2002.

DAMATTA, Roberto. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1997 [1979].

ECO, Umberto. La structure absente: introduction à la recherche sémiotique. Paris: Mercure de France, 1972 [1968].

FAUSTO, Carlos; CAETANO, Juliana.Ronaldo Vainfas:Averdadeira conquista doBrasil[Entrevista com Ronaldo Vainfas]. Ciência hoje. vol. 28, n. 165, p. 8—12, 2000.

GALINSKY, Philip. Co-option, cultural resistance, and Afro-Brazilian identity: A history of the pagode samba movement in Rio de Janeiro. Latin American Music Review. vol. 17, n. 2, p. 120—149, 1996.

GREIMAS, Algirdas J.; COURTÉS, Joseph. Sémiotique: Dictionnaire raisoné de la théorie du langage. Paris: Hachette, 1979.

GURÁN, Milton. Agudás — Os "brasileiros" do Benin. Rio de Janeiro: Nova Fronteira/Gama Filho, 2000.

LEOPOLDI, José Sávio. Escola de Samba, ritual e sociedade. Petrópolis: Vozes, 1978.

LOPES, Nei. O samba na realidade...: a utopia da ascensão social do sambista. Rio de Janeiro: Codecri, 1981.

_____. O negro no Rio de Janeiro e sua tradição musical: partido-alto, calango, chula e outras cantorias. Rio de Janeiro: Pallas, 1992.

LUNDBERG, Dan; MALM, Krister; RONSTRÖM, Owe. Music, media, multiculture: Changing musicscapes. Estocolmo: Svenskt Visarkiv, 2003.

MALM, Krister. Fields of tension: how to deal with conflicting trends in music life. Comunicação oralapresentada no Fourth National Symposium of Music Research. Turku, Finlândia, 16 abr, 2000.

MENEZES BASTOS, Rafael José de. A origem do samba como invenção do Brasil: sobre "Feitio de oração" de Vadico e Noel Rosa (Porque as canções têm música?). Florianópolis: UFSC/PPGAS, 1995. (Antropologia em Primeira Mão, n. 1).

MUKUNA, Kazadi Wa. O contato musicaltransatlântico: contribuiçãobantu na música popularbrasileira. Tese de doutorado: USP, 1977.

SANDRONI, Carlos. Feitiço decente. Rio de Janeiro: UFRJ/Zahar, 2000.

SAUSSURE, Ferdinand de. Cours de linguistique générale. Organizado por Charles Bally e Albert Sechehaye. Paris: Payot, 1967 [1916].

SODRÉ, Muniz. Samba: o dono do corpo. Rio de Janeiro: MAUAD, 1998 [1979].

_____. Claros e escuros: Identidade, povo e mídia no Brasil. Petrópolis: Vozes, 1999.

TAGG, Philip. Open letter: Black music, Afro-American music and European music. Popular Music. vol. 8, n. 3, p. 285—98, 1989.

VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: Zahar/UFRJ, 1995.

WATERMAN, Christopher. "Our tradition is a very modern tradition": Popular music and the construction of PanYoruba identity. Ethnomusicology. vol. 34, n. 3, p. 367—79, 1990.

Published

2005-07-01

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“Symbols and Meanings of Samba: Reviewing Related Scholarly Texts”. 2005. Per Musi, no. 12 (July): 5-24. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2005.55423.