The Três Cantorias de Cego (Three Songs of the Blind) for piano by José Siqueira
an overview about the use of oral tradition in Northeastern Brazil
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2004.55752Keywords:
José Siqueira, music for piano, cantoria de cego, oral traditionAbstract
Elucidation of how the poetic and musical elements of oral native tradition, specifically of Northeastern singing, were transported to piano by Brazilian composer José Siqueira (1907-1985) in the Três Cantorias de Cego (Three Songs of the Blind). As a representative of Brazilian nationalism, Siqueira establishes his vocabulary and musical style through the use of elements of the native tradition. Many aspects of Northeastern singing tradition are represented: the folkloric melodies; the models of verses used by the singers; the alternation between voice and instrumental part; the instruments; the characteristics of vocal emission.
References
ALVARENGA, Oneyda. Música popular brasileira. 2.ed. São Paulo: Livraria Duas Cidades Ltda Editora, 1982.
ANDRADE, Mario. Ensaio sobre a música brasileira. São Paulo: Ed. Martins; Brasília: INL, 1972. BÉHAGUE, Gerard. “Brazil”. In: The New Grove Dictionary Of Music And Musicians. London: Macmillan Publishers Limited, vol.II, 1980a, p.221-244.
CASCUDO, Luís da Câmara. Vaqueiros e Cantadores. Belo Horizonte: Ed. Itatiaia; São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo, 1984.
CARVALHO, José Jorge. “Formas musicais narrativas do nordeste brasileiro”. In: Revista INIDEF nº 1, [S.l.] 1979, p. 33-68.
CORRÊA DE AZEVEDO, Luis Heitor. Folk music: brazilian, apud. Béhague, Gerard. “Brazil”. In: The New Grove Dictionary Of Music And Musicians, London,: Macmillan Publishers Limited, Vol.II, 1980, P.221-244.
DIÉGUES JUNIOR, Manuel. “Ciclos temáticos na literatura de cordel”. In: Literatura popular em verso, tomo I. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1973. p. 1-151.
MARCONDES, Marco Antônio, ed. Enciclopédia da música brasileira. 2.ed. São Paulo: Art Editora, Publifolha, 1998.
FIALKOW, Ney. “The ponteios of Camargo Guarnieri”. Dissertação de doutorado. The Peabody Institute of the Johns Hopkins University, 1995.
GERVAISE, Claude. Étude comparée des languages harmoniques de Fauré et Debussy. Paris: Richard-Masse, 1971.
LAMAS, Dulce Martins. “A música na cantoria nordestina”. In: Literatura popular em verso, tomo I. Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1973, p. 233-270.
MARIZ, Vasco. História da música no Brasil. 4.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994.
RAMALHO, Elba Braga. Cantoria. 27 nov. 1999. E-mail para: Vania Camacho.
RAMON Y RIVERA, Luis Felipe. Fenomenologia de la etnomusica del area latinoamericana, Venezuela: Biblioteca INIDEF 3 - CONAC, 1980.
RIBEIRO, Domingos de Azevedo. Cantigas de cego. João Pessoa: RIGRAFI editora Ltda, 1992.
SIQUEIRA, José de Lima. Sistema pentatônico brasileiro. João Pessoa: Secretaria da Educação e Cultura - diretoria geral de cultura, 1981.
____. Sistema modal na música folclórica do Brasil. João Pessoa: Secretaria de Educação e Cultura - diretoria geral de cultura, 1981.
____. Música para a juventude (terceira série). Rio de Janeiro: Companhia Editora Americana, 1954.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2004 Per Musi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






