Momentos I (1974) for guitar by Marlos Nobre

synthesis and contrast

Authors

  • Paulo de Tarso Salles

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2003.55908

Keywords:

Marlos Nobre, Brazilian music, serialism, nationalism, neoclassicism, guitar

Abstract

This analysis aims at describing the structural framework of Momentos I, a guitar piece composed by Marlos Nobre in 1974. Based on the structural elements identified in the analysis, a few analogies and commentaries are made regarding Brazilian classical and popular music in general and, specially, about the opposition between nationalism and universalism, an ever present discussion in Brazil in the 1970's.

Author Biography

  • Paulo de Tarso Salles

    he is a composer, guitarist, teacher, and researcher. He holds a Master's degree in Music from IA/UNESP, with a specialization in Composition (Carlos Gomes College, SP) and a Bachelor's degree in Instrument (guitar, São Judas College, SP). He has participated in important contemporary music events such as the IV Studio of Music at IA/UNESP (São Paulo, 2001) and the IV Meeting of Latin American Composers and Performers (Belo Horizonte, MG, 2002).

References

ANDRADE, Mário de. Ensaio sobre a Música Brasileira. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 1972.

BOULEZ, Pierre. A Música Hoje. Trad. Reginaldo de Carvalho e Mary Amazonas Leite de Barros. 2ª ed. São Paulo: Perspectiva, 1981.

GRASHOFF, Linda. Brian Alegant Receives NEH Grant to Research the 12-Tone Music of Luigi Dallapiccola. Oberlin College, Oberlin, Ohio, EUA, Site da Internet (www.oberlin.edu), 26 de janeiro de 1999.

KATER, Carlos. Música viva e H. J. Koellreuter: movimentos em direção à modernidade. São Paulo: Musa / Atravez, 2001.

MARIZ, Vasco. História da Música no Brasil. 4ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994. QUADRIO, Maurício. Marlos Nobre / Yanomani. Texto de contracapa do LP. São Paulo: EMI-ODEON, 1982.

SALLES, Paulo de Tarso. O índio de casaca na pós-modernidade: uma análise de Yanomani de Marlos Nobre. In: Aberturas e impasses: o pós-modernismo na música e um estudo de caso sobre a música brasileira dos anos 1970-1980. Dissertação de Mestrado, p. 248-263. São Paulo: IA/UNESP, 2002.

SCHOENBERG, Arnold.. Fundamentos da Composição Musical. Trad. Eduardo Seincman. 2ª ed. São Paulo: Edusp, 1993.

TACUCHIAN, Ricardo. O Brasil no Carneggie Hall. In: Revista da Sociedade Brasileira de Música Contemporânea, Goiânia, n. 3, p. 77-82, 1996.

VIOTTI, Ilara. Réquiem para Santoro. In: Isto É/Senhor, Isto p. 45-46, 05 abril 1989.

Published

2003-01-01

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“Momentos I (1974) for Guitar by Marlos Nobre: Synthesis and Contrast”. 2003. Per Musi, no. 07 (January): 37-51. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2003.55908.