The music Education research in Brazil
a brief trajectory and future challenges
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2003.55986Keywords:
music education, research in music education, epistemology of music educationAbstract
In this paper I briefly review the trajectory of research in Music Education in Brazil in the last decade. After identifying some themes and theoretical and methodological perspectives adopted, some properties of Music Education as a field of knowledge are discussed. Finally, some questions point to the challenges to be dealt with by researchers in Music Education. The discussion about the epistemological status of Music Education can contribute to the other sub-areas of Music, through encouraging the development of similar discussions.
References
ANAIS DO V ENCONTRO ANUAL DA ABEM. Londrina, 1996.
ANDRÉ, M. E. D. A. O papel mediador da pesquisa no ensino de didática. In: ANDRÉ, M. E. D. A.; OLIVEIRA, M. R. (Orgs.). Alternativas no ensino de didática. Campinas: Papirus, 1997.
ARROYO, M. Representações sociais sobre práticas de ensino e aprendizagem musical: um estudo etnográfico entre congadeiros, professores e estudantes de música. Tese (Doutorado em Música). 1999, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Artes, Porto Alegre.
BASTIAN. H. G. A pesquisa (empírica) na educação musical à luz do pragmatismo. Em Pauta, v. 11, n. 16/17, p. 76-106, 2000.
BEYER, E. A pesquisa em educação musical: esboço do conhecimento gerado na área. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPPOM, 9., Rio de Janeiro, 1996. Anais... Rio de Janeiro: 1996. р. 74-79.
BOZZETTO, Adriana. O professor particular de piano em Porto Alegre: uma investigação sobre processos identitários na atuação profissional. Em Pauta, ano X, n.14/15, p. 49-66, 1998/1999.
CADERNO DE RESUMOS. X Encontro Anual da ABEM. Educação Musical hoje: múltiplos espaços, novas demandas profissionais. Uberlândia, 2001.
EM PAUTA, ano 10, n. 14/15, 1998/1999.
ESTRELA, A. Pedagogia, ciência da educação? Porto: Porto Editora, 1992.
GOMES, Celson Henrique Sousa. Formação e atuação de músicos nas ruas de Porto Alegre: um estudo a partir dos relatos de vida. Em Pauta, ano X, n.14/15, p. 35-48, 1998/1999.
HENTSCHKE, Liane; CUNHA, Elisa; SOUZA, Jusamara; BOZZETTO, Adriana. Bandas de rock: qual repertório? Como tocar?-um estudo multi-casos com adolescentes. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 11., Natal, 2002. Anais... Natal: ABEM, 2002. (CD-ROM).
HENTSCHKE, Liane; SOUZA, Jusamara; CUNHA, Elisa; BOZZETTO, Adriana. Interrelação das atividades de composição, execução xecução e apreciação musical: um estudo de caso com banda de adolescentes. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 10., Uberlândia, 2001. Anais... Uberlândia: ABEM, 2001. (CD-ROM).
HENTSCHKE, L.; OLIVEIRA, A. A educação musical no Brasil, In: HENTSCHKE, L. (Org.). A educação musical em paises de linguas neolatinas. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2000. p. 47-64.
KRAEMER, R-D. Dimensões e funções do conhecimento pedagógico-musical. Em Pauta, ano 11, п. 16/17, p. 50- 73, 2000.
MALAGUTTI, Vania. O programa televisivo Hip Hop Sul e suas funções pedagógico-musicais. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 11., Natal, 2002. Anais... Natal: ABEM, 2002. (CD-ROM).
MAZZOTTI, T. B.; OLIVEIRA, R. J. de. Ciência(s) da educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
MÜLLER, Vânia. A música é, bem dizė, a vida da gente. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 9., Belém, 2000. Anais... Belém: ABEM, 2000. Disponível em disquete.
MÜLLER, Vânia. A vivência musical de crianças e adolescentes em situação de rua: reflexões para o educador musical. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 11., Natal, 2002. Anais... Natal: ABEM, 2002. (CD-ROM).
PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 1997a.
PIMENTA, Selma Garrido. Para uma re-significação da didática - ciências da educação, pedagogia e didática (uma revisão conceitual e uma síntese provisória). In: PIMENTA, Selma Garrido. (Org.). Didática e formação de professores: percursos e perspectivas no Brasil e em Portugal. São Paulo: Cortez, 1997b. p. 19-76.
PIMENTA, Selma Garrido. (Coord.). Pedagogia, ciência da educação?. 2 ed. São Paulo: Cortez, 1998a.
PIMENTA, Selma Garrido. Panorama atual da didática no quadro das ciências da educação: educação, pedagogia e didática. In: PIMENTA, Selma Garrido. (Coord.). Pedagogia, ciência da educação?. 2 ed. São Paulo: Cortez, 1998b. p. 39-70.
PRASS, Luciana. Saberes musicais em uma bateria de escola de samba (ou por que "ninguém aprende samba no colégio"). Em Pauta, ano X, n.14/15, p. 5-18, 1998/1999.
RAMOS, Silvia Nunes. Música na televisão: uma instância formadora de hábitos musicais de crianças. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 11., Natal, 2002. Anais... Natal: ABEM, 2002. (CD-ROM).
SÉRIE ESTUDOS, n. 2, Música: pesquisa e conhecimento, 1996.
SILVA, Helena Lopes da. Música no espaço escolar e a construção da identidade de gênero: um estudo de caso. Revista Opus, ano 9, n. 8, 2002. Disponível em: <http://www.musica.ufmg.br/anppom/opus/opus8/heletext.htm.
SOUZA, J. Repensando a pesquisa em educação musical. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPPOM, 9., Rio de Janeiro, 1996. Anais... Rio de Janeiro: 1996. p. 80-86.
SOUZA, J. Múltiplos espaços e novas demandas profissionais: reconfigurando o campo da educação musical. In: ENCONTRO ANUAL DA ABEM, 10., Uberlândia, 2001. Anais... Uberlândia: ABEM, 2001. p. 85-92.
SOUZA, Jusamara; CORRÊA, Marcos Kröning. Música e adolescência: práticas de aprendizagem musical em AÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 10., contexto extra-escolar. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO Uberlândia, 2001. Anais... Uberlândia: ABEM, 2001. (CD-ROM).
SOUZA, Jusamara; HENTSCHKE, Liane; BOZZETTO, Adriana; CUNHA, Elisa. Leitura e teoria musical nas práticas de bandas de rock. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 11., Natal, 2002. Anais... Natal: ABEM, 2002. (CD-ROM).
STEIN, Marília. Oficinas de música: uma etnografia de processos de ensino e aprendizagem musical em bairros populares de Porto Alegre. Em Pauta, ano X, n.14/15, р. 19-34, 1998/1999.
UPITIS, R. Artistic approach to research. Music Education Research, v. 1, n. 2, p. 219-226, 1999.
WILLE, Regiana Blank. As vivências musicais escolares e o fazer musical fora da escola: três estudos de caso. In: ENCONTRO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO MUSICAL, 11., Natal, 2002. Anais... Natal: ABEM, 2002. (CD-ROM).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2003 Per Musi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






