The unity of consciousness and the consciousness of unity in performance practices

Authors

  • Abel Moraes Federal University of Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2000.57808

Keywords:

states of consciousness, musical performance, transpersonal psychology, systemic approach, personal development

Abstract

Study on the fields of Transpersonal Psychology, systemic approach of human being and Ken Wilber's Integral Psychology, on the altered states of consciousness and its influence on musical performance. It describes the process of how some integrative music practices and teachinhg can facilitate some superior states of consciounsness, and how it can improve performance quality. Also, it describes possibilities of personal development and self knowledge through meaningful music experiences.

Author Biography

  • Abel Moraes, Federal University of Minas Gerais

    holds a degree in Cello and a specialization in Music Education from the School of Music at UFMG. In 1996, he completed a Master's degree at Thames Valley University in London. He is a researcher and scholar of the psychology of instrumental teaching, as well as the therapeutic possibilities of music teaching and practice. He has completed courses in transpersonal psychology, music therapy, brief systemic therapy, art therapy, psychodrama, and therapeutic resources for children and adolescents (CICLOCEAP in Belo Horizonte). He is the coordinator of the project for the implementation of group instrumental teaching, as well as a cello and music aesthetics professor at the  School of Music at UEMG. A chamber musician, he performs as a guest cellist with various Brazilian orchestras and also as a professor and lecturer at various seminars and festivals in Minas Gerais and other states.

References

ASSAGIOLI, Roberto. Psicossíntese: Manual de Princípios e Técnicas. São Paulo: Cultrix, 1992.

BERTOLUCCI, Eliana. Psicologia do Sagrado: Psicoterapia Transpessoal. São Paulo: Ágora, 1991.

BUSH, Carol. Healing Imagery & Music: Pathway to the Inner Self. Rudra Press, 1999.

CABRAL, Álvaro, NICK, Eva. Dicionário Técnico de Psicologia. 10ª. ed. São Paulo: Cultrix, 1998.

CAPRA, Fritjof. O Tao da Física. 16.ed. São Paulo: Cultrix, 1995.

______. A Teia da Vida. São Paulo: Cultrix, 1999.

CASTELLANI, Moacyr. O que Importa é ser feliz. Ed. Gente 1996.

CHUN-TAO CHENG, Stehen. O Tao da Voz. São Paulo: Editora Rocco, 1999.

DAUELSBERG, G.Peter. Johannes Brahms: Gênese de suas Obras-mestres e da Inspiração. Trabalho de pesquisa e tradução realizado para UNESP, 1992.

DEREK, Watson. (Comp.) The Wordsworth Dictionary os Musical Quotations. Boston: Wordsworth, 1994.

FADIMAN, James. Teorias da Personalidade. São Paulo: Ed. Harbra Ltda, 1986.

FREGTMAN, Carlos D. Holomúsica. São Paulo: Cultrix, 1990.

______. Corpo, Música e Terapia. 2.ed. São Paulo: Cultrix, 1990.

______. Música Transpessoal. São Paulo: Cultrix, 1991.

______. O Tao da Música. São Paulo: Pensamento, 1988.

GAINZA, Violeta Hemsy. Estudos de Psicopedagogia Musical. São Paulo: Summus Editorial, 1988.

GOLEMAN, Daniel. A Mente Meditativa. 5.ed. São Paulo: Editora Ática, 1977.

GREEN, Barry. The Inner Game of Music. London: Pan Books, 1987.

HAVAS, Kato. Stage Fright.10°. ed. London: Bosworth, 1995.

HERRIGEL, Eugen. A Arte Cavalheiresca do Arqueiro Zen. 15.ed. São Paulo: Pensamento, 1998.

JOURDAIN, Robert. Música, Cérebro e Extase. Rio de Janeiro: Objetiva, 1998.

KAMMER, Reinhard. O Zen na Arte de conduzir a Espada. 2.ed.São Paulo: Pensamento, 1988.

LE SHAN, Lawrence. Meditação Transcendental. 8.ed. Rio de Janeiro: Ed. Record, 1993.

LOWEN, Alexander. Bioenergética. São Paulo: Summus Editorial, 1982.

MACKINTOSH, N., COLMAN, Andrew. (Eds.). Learning and Skills. New York: Longman, 1995.

MCCLELLAN, Randall. O Poder Terapêutico da Música. São Paulo: Editora Siciliano, 1988.

PLEETH, William. Cello. London: Kahn & Averill, 1994.

RIBEIRO, Ana Rita, ROMERO, Magalhães. Guia de Abordagens Corporals. São Paulo: Summus Ed., 1997.

ROBERTSON, Robin. Guia Prático de Psicologia Jungulana. São Paulo: Cultrix, 1992.

SALDANHA, Vera. A Psicoterapia Transpessoal. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 1999.

SCHMIDT, Richard. Motor Learning and Performance: From Principles to Practice. Human Kinetcs Books, 1991.

STEIN, Murray. Jung - O Mapa da Alma: Uma Introdução. São Paulo: Cultrix, 1998.

TABONE, Marcia. A Psicologia Transpessoal. São Paulo: Cultrix, 1995.

TOBEN, Bob, WOLF, Fred Alan. Espaço-Tempo e Além.5ª. ed. São Paulo: Cultrix, 1998.

WALSH, Roger N., VAUGHAN, France (Orgs.) Além do Ego. São Paulo: Cultrix/Pensamento, 1995.

______. Caminhos além do Ergo: Uma visão Transpessoal. São Paulo: Cultrix, 1997.

WEIL, Pierre. Nova Linguagem Holística: Um guia alfabético. 2.ed. Rio de Janeiro: Ed. Espaço e tempo/CEPA, 1987.

WHITE, John (org.) O mais Elevado estado da consciência. São Paulo: Cultrix/Pensamento, 1993.

WILBER, Ken. A Consciência sem Fronteiras. 2ª.ed. São Paulo: Cultrix, 1998.

______. O Espectro da Consciência. 2.ed. São Paulo: Cultrix, 1996.

______. A Brief History of Everything. Londres: Gill Macmillan, 1996.

______. he Essencial Ken Wilber. Londres: Shambhala, 1998.

______. O projeto Atman: Uma Visão Transpessoal do Desenvolvimento humano. São Paulo: Cultrix, 1999.

______. Eye to Eye: The Quest for the new Paradigm. Londres: Shambhala, 1983.

Published

2000-01-07

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“The Unity of Consciousness and the Consciousness of Unity in Performance Practices”. 2000. Per Musi, no. 02 (January): 30-49. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2000.57808.