A timeless script
thoughts on music, musicians and music teaching
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2010.54449Keywords:
Authors and ideas, Comparative study, Music and performances practices, Music teachingAbstract
This is a reflective and comparative study of texts from the three main references, the portuguese poet Fernando Pessoa (1888 - 1935), the italian conductor Sérgio Magnani (1914 - 2001), based in Belo Horizonte, Brazil, in
1950, and the English music educator Keith Swanwick (1931). Some ideas of these authors – as well as of other writers
and musicians – were analyzed and correlated directly with the practice and thinking about music and music teaching.
The comparison process between the various ideas and events enabled the establishment of parameters, indicating reasons for the considerations made about the music and also on issues such as music teaching, development, performance, composition and appreciation.
References
ABDO, S. Execução/Interpretação musical: uma abordagem filosófica, PER MUSI, v.1, Belo Horizonte: Escola de Música da
UFMG, p.16-24, 2000.
ALVES, R. Cenas da Vida. São Paulo: Papirus Editora, 1997.
__________. Por uma Educação Romântica. São Paulo: Papirus Editora, 2002.
GAINZA, V. H. Mètodo para Piano - introducción a la música. Buenos Aires: Barry Editorial, 1977.
GALHOZ, M. A. D. Fernando Pessoa - Obra Poética – organização, introdução e notas. Rio de Janeiro: Editora José Aguilar
Ltda, 1960.
GARDNER, Howard. Estruturas da Mente A Teoria das Inteligências Múltiplas. Sandra Costa (trad.); Porto Alegre: Artes
Médicas do Sul, 1994.
KOELLREUTTER, Hans J. A Caminho da Superação dos Opostos, MúsicaHoje, Revista de Pesquisa Musical nº 02, Belo
Horizonte: Departamento de Teoria Geral da Música da EMUFMG, 1994.
LIMA, S. A. [org.] Peformance & Interpretação Musical – uma prática interdisciplinar. São Paulo: Musa Editora Ltda., 2006.
LUFT, L. Para não dizer adeus. Rio de Janeiro: Editora Record, 2005.
MAGNANI, S. Expressão e Comunicação na Linguagem da Música. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.
RAPIN, J. J. À Découverte de la Musique - vol I e II. Paris: Éditions Payot Lausanne, 1980.
RILKE, R. M. Cartas a um Jovem Poeta. São Paulo: Editora Globo, 1999.
SCHNABEL, A. My life and Music. New York: Dover, p.121-141, 1988.
SWANWICK, K. A Basis for Music Education. London: Routledge, p 40-53, 1979.
WAGNER, Jeffrey. Interview with Michel Block for Clavier Magazine: To Thine Own Self Be Ture, Maurício Veloso (Trad.)
[original não editado]
___________ Passing on the Legacy - interview with Michel Block by Jeffrey Wagner, Clavier Magazine, vol 37, january
WILLEMS, E. As Bases Psicológicas da Educação Musical. Suíça: Edições Pro-Musica, 1970.
WISNIK, J. M. O Som e o Sentido - Uma outra história das músicas. São Paulo: Editora Schwarcz, 2001.
Published
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






