The idea of game in works of John Cage and in the environment of free improvisation
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2009.54679Keywords:
John Cage, free improvisation, game, music performance, creative processes, indeterminacy and chanceAbstract
This text examines the main differences in approaching the role of interpreters in the realization of two different game proposals. Therefore, some works of John Cage and practices of groups active in the free improvisation music are compared, especially the group Akronon (to which the author of this article is a member). It is demonstrated that Cage’s proposals, which are located in a conceptual plan and the proposals of free improvisation, which depart from a practice based on experimental interactive empirical manipulation of the sounds, result in very different conceptions about the role of interpreter. From this perspective, the vital and dynamic nature of free improvisation is stated, which can be conceived as a sort of ideal game according to a concept proposed by the French philosopher Gilles Deleuze.
References
BOULEZ, Pierre, Apontamentos de um aprendiz, Stella Moutinho, et al, trad. São Paulo: Perspectiva, 1995 (do original em francês Releves d’apprenti, 1966).
BRITTO, Beatriz de Araújo, Arte e mídia – A ação do grupo Oi Nóis Aqui Traveiz como espaço de resistência e suas recepções na mídia, Tese de doutorado apresentada à PUC-SP, 2007.
CAESAR, Rodolfo, O tímpano é uma tela? in Anais do IV Fórum CLM –USP, São Paulo: Ed. ECA, 2004.
CAMPOS, Augusto, Música de Invenção. São Paulo: Perspectiva, 1998.
COSTA, Rogério Luiz Moraes, O músico enquanto meio e os territórios da livre improvisação, Tese apresentada ao curso de Doutorado do Programa de Comunicação e Semiótica da PUC-SP, 2002.
DEL POZZO, Maria Helena, Da forma aberta à indeterminação: processos de utilização do acaso na música brasileira para piano, Tese de doutorado apresentada ao IA - Unicamp, 2007.
ECO, Humberto, A obra aberta, Sebastião Uchoa Leite, trad. São Paulo: Perspectiva, 1976 (do original em italiano Opera Aperta, 1958).
HUIZINGA, Johan, Homo Ludens, São Paulo: Perspectiva, 1993.
KOSTELANETZ, Richard. John Cage-Writer – Selected Texts. New York: Cooper Square Press, 2000.
LOCHHEAD, Judy & Joseph Auner (Eds.). Postmodern Music / Postmodern Thought. New York & London: Routledge, 2002, 372pp.
NATTIEZ, Jean-Jacques (org.), The Boulez-Cage Correspondence/documents collected. Translation Robert Samuels. New York: Syndicate of the University of Cambridge, 1993.
RODRIGUES, Rodrigo Fonseca e, A imagem da escuta: os sites person-to-person e os compositores heterônimos, Tese apresentada ao Curso de Doutorado do Programa de Comunicação e Semiótica da PUC-SP, 2007.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Per Musi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






