The Scenic expression as a facilitator in the youth choir performance
DOI:
https://doi.org/10.35699/2317-6377.2009.54673Keywords:
youth choir, choral singing, scenic expression stage acting, music teaching for teenagersAbstract
The present paper results from the need to research and promote scenic expression as an ideal facilitator for singing, especially among adolescents. It may offer a wider range of creative possibilities and original solutions for the development of the choral language, besides encouraging the exercise of self-knowledge. This paper is part of a Masters Degree in Music research developed at UNIRIO (Brazil).
References
AZEVEDO, Joana Christina Brito de. 2003. Coro cênico: estudo de um processo criador. Dissertação (Mestrado em Música), Escola de Música e Artes Cênicas, UFG, Goiânia.
COSTA, Patricia. Canto coral no 2° grau: uma alternativa para a continuidade do ensino de música nas escolas. 1996. Monografia (Licenciatura Plena em Educação Artística – Habilitação em Música) – Instituto Villa-Lobos, Centro de Letras e Artes, Universidade do Rio de Janeiro (UNIRIO).
FIGUEIREDO, Carlos Alberto et al. Reflexões sobre aspectos da prática coral. In: LACKSCHEVITZ, Eduardo (Org.). Ensaios: olhares sobre a música coral brasileira. Rio de Janeiro: Centro de Estudos de Música Coral, 2006, p.6-49.
FUKS, Rosa. O discurso do silêncio. RJ: Enelivros, 1991.
KERR, Samuel et al. Carta canto coral. In: LACKSCHEVITZ, Eduardo (Org.). Ensaios: olhares sobre a música coral brasileira. Rio de Janeiro: Centro de Estudos de Música Coral, 2006, p.198-238.
OLIVEIRA, Sergio Alberto de, Coro-cênico: uma nova poética coral no Brasil. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPPOM, 12, 1999, Salvador. Anais... Salvador: Fundação Luis Eduardo Magalhães, 1999. p.1-11.
OLIVEIRA, Vilson G., O desenvolvimento vocal do adolescente e suas implicações no coro juvenil “a cappella”. 1995. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
PUEBLA, Reynaldo. O canto em cena. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SESC/ARCI DE REGÊNCIA CORAL, 2, 2004, São Paulo. Anais... São Paulo: SESC/ARCI, 2004. p.169-170
RAPPAPORT, C., Fiori, W. & Davis, C. A idade escolar e a adolescência. Volume 4. São Paulo: EPU, 1982.
SANTOS, Ana Maria Souza dos. Efeito do coro-cênico no desenvolvimento musical: um estudo de caso. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPPOM, 12, 1999, Salvador. Anais... Salvador: Fundação Luis Eduardo Magalhães, 1999. p.1-9
SANTOS, Elysianne Araújo dos. A importância dos jogos teatrais e musicais para uma melhor expressividade artística de um coro. 2003. Monografia (Licenciatura Plena em Educação Artística – Habilitação em Música) – Instituto Villa-Lobos, Centro de Letras e Artes, Universidade do Rio de Janeiro (UNIRIO).
SPOLIN, Viola. Improvisação para o teatro. São Paulo: Perspectiva, 1987.
SUZUKI, Shinichi. Educação é amor – um novo método de educação. Santa Maria: Imprensa Universitária – UFSM, 1983.
TUPINAMBÁ, Irene Oliveira Zagari. Dois momentos, dois coros. 1993. Dissertação (Mestrado em Música) – Centro de Pósgraduação, Pesquisa e Extensão – Conservatório Brasileiro de Música, Rio de Janeiro
VALENTE, Heloísa de Araújo Duarte, Os cantos da voz entre o ruído e o silêncio. São Paulo: Annablume, 1999.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Per Musi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Except where otherwise noted, contents on this site are licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.






