When playing causes pain

an ergonomic glance at music performance

Authors

  • Cristina Porto Costa University of Brasília
  • Júlia Issy Abrahão University of Brasília

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2004.55687

Keywords:

music performance, orchestra, pain related to music performance, ergonomics, viola players

Abstract

During professional life, musicians face demands which can lead them to illnesses and also interrupt their careers. This article covers the musicians’ activities related to music performance, the culture of dedication, the conductor’s control and pain complaints of orchestra violists related to their practice. It suggests that ergonomics can contribute significantly to the understanding of these matters. The results point to strong constraints coming from work organization and emphasize variability throughout physical, cognitive and psychic dimensions. The increase of pain complaints is associated with the interaction of these elements.

Author Biographies

  • Cristina Porto Costa, University of Brasília

    Cristina Porto Costa holds a master's degree in Social Psychology and Work/Ergonomics from the University of Brasília (2003). She has a bachelor's degree in bassoon, is a chamber musician, and teaches at the Centro de Ensino Profissional Escola de Música de Brasília. She has given lectures and presentations on the risks of musicians' professions from an ergonomic perspective in various settings, as well as courses on Ergonomics Applied to Musical Practices.

  • Júlia Issy Abrahão, University of Brasília

    Júlia Issy Abrahão holds a PhD in Ergonomics (1986) from the Conservatoire National d'Art et Métiers in France, is a professor at the University of Brasília, and coordinates the Ergonomics Laboratory. She conducts research and consultancy in the field, work that supports education at the undergraduate, specialization, master's, and doctoral levels. She regularly publishes in various journals.

References

ABRAHÃO, J. I. Ergonomia: modelos, métodos e técnicas. In: II CONGRESSO LATINO-AMERICANO E VI SEMINÁRIO BRASILEIRO DE ERGONOMIA.1993, Florianópolis.

______ Reestruturação produtiva e variabilidade no trabalho: uma abordagem da ergonomia. Psicologia: Teoria e Pesquisa vol.16, p. 49-54, 2000.

ABRAHÃO, J.; ASSUNÇÃO, A. A. A concepção de postos de trabalho informatizados visando a prevenção de problemas posturais. Revista de saúde coletiva da UEFS, vol. 1, n. 1, p. 38-43, Feira de Santana, BA, 2002.

ABRAHÃO, J.; SANTOS, V. O controle no trabalho: os seus efeitos no bem estar e na produtividade. In: TAMAYO, A. (Org.). Cultura e saúde nas organizações. Porto Alegre: Artmed, 2004.

ALCÂNTARA, P. Indirect procedures: a musician’s guide to the Alexander Technique. New York: Oxford University Press, 1997.

ASSUNÇÃO, A. A.; ROCHA, L. E. Agora...até namorar é difícil. In: BUSCHINELLI, J. T.; ROCHA, L. E. ; RIGOTTO, R. M. (Eds.). Isto é trabalho de gente? Vida, doença e trabalho no Brasil. São Paulo: Vozes, 1994. p. 461-493.

LEDERMAN, R. J. Muscle pain syndromes in performing artists: medical evaluation of the performer with pain. In: SPINTGE, R.; DROH, R. (Eds.). Music Medicine. 2. ed. St. Louis: MMB Music, 1996. p. 298-303.

ALFORD, R.; SZANTO, A. Orphée blessé. Actes de la recherche en sciences sociales, vol. 110, p. 56-63, 1995.

ANDRADE, E. Q.; FONSECA, J. G. M. Artista-atleta: reflexões sobre a utilização do corpo na performance dos instrumentos de cordas. Per musi vol. 2. Belo Horizonte: Escola de Música da UFMG, p. 118-128, 2000.

BARATA, G. Doenças ocupacionais afetam saúde dos músicos. Ciência e cultura vol. 1, p. 13, 2002.

BRASIL, Ministério da Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Área de Saúde do Trabalhador. Diagnóstico, tratamento, reabilitação, prevenção e fisiopatologia das LER/DORT. Brasília: 2001. Disponível em: <http://www.uol.com.br/prevler/biblioteca.htm>. Acesso em: 15/09/01.

CANETTI, E. Massa e poder. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

CAUS, C. J. Las enfermedades laborales de los músicos. Disponível em: <http://www.ciencia.vanguarda.es/ciencia/portada/p511.html]>. Acesso em: 14/01/00.

DECORTIS, F.; PAVARD, B. Comunicação e cooperação: da teoria de atos de fala à abordagem etnometodológica. In: DUARTE F.; FEITOSA, V. (Orgs.). Linguagem e trabalho. Rio de Janeiro: Lucerna, 1998. p. 51-81.

DEJOURS, C. Por um novo conceito de saúde. 1982. Disponível em: <http://wwwplaneta.terra.com.br/saude/angelonline/artigos/art>. Acesso em: 23/2/2003.

______ A loucura do trabalho: estudo de psicopatologia do trabalho. 5. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2001.

DEJOURS, C.; ABDOUCHELI, E.; JAYET, C. Psicodinâmica do trabalho: contribuições da escola dejouriana à análise da relação prazer, sofrimento e trabalho. São Paulo: Atlas, 1994.

GAIGHER FILHO, W.; MELO, S. I. L. LER/DORT, a psicossomatização no processo de surgimento e agravamento. São Paulo: LTr, 2001

GARDNER, H. As artes e o desenvolvimento humano. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GONIK, R. Afecções neurológicas ocupacionais dos músicos. Revista Brasileira de Neurologia, vol. 27, n.1 – 4, 1991.

GRANDJEAN, E. Manual de Ergonomia. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

GUÉRIN, F. et al. Compreender o trabalho para transformá-lo. São Paulo: Edgar Blücher, 2001.

IIDA, I. Ergonomia: Projeto e Produção. 6. ed. São Paulo: Edgar Blücher, 2000.

JOUBREL, I. et al. Annales de Readaptation et Medicine Physique, vol. 44, n. 2, p. 72-80, 2001.

KOELLREUTTER, H. J. Terminologia de uma nova estética da música. Porto Alegre: Movimento, 1990.

LA RUE, J. Análisis del estilo musical. Barcelona: Labor, 1989.

LIMA, M. E. A. O papel da gerência da gênese e desenvolvimento da LER. In: LIMA, M. E. A.; ARAÚJO, J. N. G.;

LIMA, F. P. A. (Orgs.). Lesões por esforços repetitivos: dimensões ergonômicas e psicossociais. Belo Horizonte, MG: Health, 1997. p. 264-274.

LEHMANN, B. L’Envers de l’harmonie. Actes de la recherche en sciences sociales, Vol 110, p. 3-21, 1995.

MAGILL, R.A. Aprendizagem motora: conceitos e aplicações. 5. ed. São Paulo, SP: Edgard Blücher, 1998.

MENDES, A. M.; ABRAHÃO, J. I. Organização do trabalho e vivências de prazer-sofrimento do trabalhador: abordagem psicodinâmica. Psicologia: Teoria e Pesquisa, vol. 12, p. 179-184, 1996.

MONTMOLLIN, M. A Ergonomia. Lisboa: Instituto Piaget, 1990.

______. Vocabulaire de l’ergonomie. Toulouse: Octares, 1995.

MOURA, R. C. R., FONTES, S. V.; FUKUJIMA, M. M. Doenças ocupacionais em músicos: uma abordagem fisioterapêutica. Neurociência. UNIFESP,1998.

NORRIS, R. The musician’s survival manual: a guide to preventing and treating injuries in instrumentalists. 3. ed. St. Louis, MO: MMB Music, 1997.

PAULL, B.; HARRISON, C. The athletic musician: a guide to playing without pain. Lanham, Maryland: Scarecrow Press, 1997.

PORTO, R. O diplomata e o encrenqueiro. Bravo n. 8, p. 130-134, 1998.

______ O condutor da Nova Era. Bravo n. 32, p. 52-55, 2000.

RAYNOR, H. História social da música. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

SAMPAIO, J. L. Músicos da OSB criticam diretoria da OSESP. Disponível em: . Acesso em: 10/04/ 2002.

STERNBACH, D. J. Musicians: a neglected working population in crisis. In: SAUTER, S. L.; MURPHY, L. R. (Eds.). Organizational risk factors for job stress. 2. ed. Washington, DC: American Psychological Association, 1996. p. 283-301.

TEACHOUT, T. The trouble with Karajan. Commentary. vol. 109, n. 5, p. 55-58, 2000.

TERSSAC (DE) G.; LOMPRÉ, N. Coordination et coopération dans les organizations. In: B. PAVARD (Org.) Systémes coopératifs: de la modélisation à la conception. Toulouse: Octares, 1994.

TUBIANA, R. The surgeon and the hand of the musician. The Hand and Science Today, p. 44-55, 1991.

WISNER, A. A inteligência no trabalho. São Paulo, SP: FUNDACENTRO, 1994.

WINSPUR, I.; WYNN PARRY, C. B. The musician’s hand. Journal of Hand Surgery, vol. 22B, n.4, p. 433-440, 1997.

ZAZA, C.; CHARLES, C.; MUSZYNSKI, A. The meaning of playing-related musculoskeletal disorders to classical musicians. Social Science & Medicine, vol. 47, n.12, p. 2013-2023, 1998.

Published

2004-07-01

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“When Playing Causes Pain: An Ergonomic Glance at Music Performance”. 2004. Per Musi, no. 10 (July): 60-79. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2004.55687.