An analytical-interpretive investigation of the song Crepúsculo de outono by Helza Camêu

Authors

  • Luciana Monteiro de Castro State University of Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.35699/2317-6377.2001.57653

Keywords:

Helza Camêu, Brazilian song, interpretation

Abstract

An integrated analysis of the song Crepúsculo de outono (Autumn twilight) Op.25 п.2 (1943) by Brazilian composer Helza Camêu (1903-1995) for voice and piano, including harmonic formal and poetic aspects as well as text painting. It also explains how Fibonacci'series and impressionist elements are used in the structure of the song. Finally, it presents aspects of the composer's life and the importance of divulging her work.

Author Biography

  • Luciana Monteiro de Castro, State University of Minas Gerais

    graduated in Singing in 1996 from the UFMG School of Music and completed a Master's degree in Performance at the same school in 2001. Graduated in Singing from the National Conservatory of Lisbon in 1992 with a scholarship from the Portuguese government. She has been a Singing professor in the Undergraduate program at the UEMG School of Music since 1995 and in the Brazilian Music Specialization program since 2001.

References

ACADEMIA BRASILEIRA DE MÚSICA. Ficha biográfica de Helza Camêu. In: Jornal do Commércio, 5 de março de 1961.Rio de Janeiro.

BENNET, Roy. Uma breve história da música. Trad. Maria Tereza Resende Costa. 3ed. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1986.

BENT, lan. Analysis. In: SADIE, Stanley ed. The New Grove Dictionary of Music and Musicians. London: Macmillan & Co., 1980. v.1. p. 340-388.

CAMÊU, Helza. A influência de Debussy na pianística brasileira. Rio de Janeiro:1962. (Rascunhos arquivados na Biblioteca Nacional).

GOLDSTEIN, Norma: Versos, sons e ritmo. São Paulo, Ática, 1989. Disponível na internet:

HOWAT, Roy. Debussy in proportion. London: Cambridge University Press, 193. 235p.

LA RUE, Jan. Guidelines for Style Analysis. New York: W.W. Norton & Company, Inc., 1970.

MARTINS, José Eduardo. O som planístico de Claude Debussy. São Paulo: Novas Metas, 1982. 256p

MASSARANI, Renzo. Helza Camêu. In: Jornal do Brasil, 4 de novembro de 1965.

MOISÉS, Massaud. O Simbolismo. 3.ed. São Paulo: Cultrix, 1969. 293p.

MURICY, José Cândido de Andrade. Panorama do movimento simbolista brasileiro. 2.ed. v.1, v.3. Rio de Janeiro: Imprensa Nacional, 1952.

PASCOAL, Maria Lúcia. Técnicas de composição nos "Prelúdios de Debussy". In: III ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM MÚSICA, 1987, p.391-403. Ouro Preto: UFMG, 1988.

REIS, Sandra Loureiro de Freitas. A linguagem oculta da arte impressionista. Belo Horizonte: Mãos Unidas, 2001. 447р.

SADIE, Stanley. Dicionário Grove de música. Edição concisa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994. 1048p.

SCHAFER, Murray. O ouvido pensante. Trad. de Marisa Trench O. Fonterrada, Magda R. G. da Silva, Maria Lúcia Pascoal. São Paulo: UNESP, 1991. 399p.

Published

2001-01-07

Issue

Section

Articles in Portuguese/Spanish

How to Cite

“An Analytical-Interpretive Investigation of the Song Crepúsculo De Outono by Helza Camêu”. 2001. Per Musi, no. 04 (January): 5-22. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2001.57653.

Most read articles by the same author(s)