Social Technology and its Contribution to Science Education
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u345374Keywords:
Social Technology, Thematic Research, Social and Environmental Problems, Paulo FreireAbstract
Social Technology is characterized as a product, technique and/or methodology that can be reapplied and is developed with the participation of the community to solve social/socio-environmental problems. In this sense, we investigate the appropriation of some theoretical and methodological assumptions of Social Technology by the subjects of the local and school community, who participated in the selection and implementation of a Social Technology, in search of overcoming a local demand in the Iguape community, in the municipality of Ilhéus, in the state of Bahia in Brazil. Methodologically, the research was organized in two stages: a) meeting with the residents of the Iguape neighborhood to discuss the local socio-environmental demand and select a Social Technology; b) construction of an Ecological Septic Tank in the community in collaboration with residents. Data were collected through video recordings made during the meetings and tank implementation; also through semi-structured interviews with the residents who participated in the entire process. The analysis was performed through Discursive Textual Analysis, having as reference two categories a priori: i) co-learning and reapplication; and ii) decision-making and autonomy processes. Among the results, we found that the construction of the Ecological Septic Tank made possible the integration between popular and scientific knowledge, enabling the reapplication of Social Technology in the local community, in addition to the socio-technical transformation, which took place through a collaborative process. Finally, we point out that Social Technology has a significant potential to contribute in the selection of contents and knowledge for the school curriculum, involving contents such as from the Natural Sciences field.
References
Archanjo, M. G. J. (2019). Tecnologia Social no contexto de uma comunidade escolar: limites e possiblidades para a Educação em Ciências. (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia.
Assunção, J. L. (2019). A Abordagem Temática Freireana na elaboração de um Projeto Político-Pedagógico configurado como práxis criadora. (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia.
Auler, D. (2018). Cuidado! Um Cavalo Viciado Tende a Voltar para o Mesmo Lugar. 1. ed. Appris.
Auler, D., & Delizoicov, D. (2015). Investigação de temas CTS no contexto do Pensamento Latino-Americano. Linhas Críticas, Brasília, 21(45), 275–296.
Barbosa, L. S. (2020). O Brincar no Contexto dos Três Momentos Pedagógicos: limites e possibilidades para Educação Infantil. (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia.
Centa, F. G., & Muenchen, C. (2016). O Despertar para uma cultura de participação no trabalho com um Tema Gerador. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. 9(1), p. 263–291.
Costa, A. B. (2013). Tecnologia Social e Políticas Públicas. 1. ed. Instituto Pólis.
Dagnino, R., Brandão, F. C., & Novaes, H. T. (2004). Sobre o Marco Analítico-Conceitual da Tecnologia Social: uma estratégia para o desenvolvimento. 2. ed. Komedi.
Dagnino, R., Bagattolli. C., & Kate D. R. (2009). Tecnologia Social: ferramenta para construir outra sociedade. 1. Ed. Campinas: Unicamp.
Dagnino, R. (2011). Tecnologia Social: base conceitual. Revista do Observatório do Movimento pela Tecnologia Social da América Latina. 1(1)
Dagnino, R. (2014). Tecnologia Social: contribuições conceituais e metodológicas. Campina Grande, PB: Eduepb. Florianópolis.
Dagnino, R. (2015). Como é a universidade de que o Brasil precisa? Avaliação, 20(2), p. 293–333.
Delizoicov, D. (1991). Conhecimento, tensões e transições. Tese (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), São Paulo.
Delizoicov, D., Angotti, J. A., & Pernambuco, M. M. (2011). Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. 5. ed. Cortez.
Freire, P. (1983). Extensão ou Comunicação? 7. ed. Paz e Terra.
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Paz e Terra.
Lassance, A. E. JR., & Pedreira, J. S. (2004). Tecnologias Sociais e Políticas Públicas. 1. ed. Sorocaba: Impresso Brasil.
Marques, E. G. (2010). Educação ambiental e Tecnologia Social: Juntas por desenvolvimento rural Sustentável. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Maria. Santa Maria.
Milli, J. C. L., Almeida, E. S., & Gehlen, S. T. (2018). A Rede Temática e o Ciclo Temático na busca pela Cultura de Participação na Educação CTS. Alexandria – Revista de Educação em Ciência e Tecnologia. 11(1), 71–100. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2018v11n1p71
Moraes, R., & Galiazzi, M.C. (2011). Análise Textual Discursiva. 2 ed. UNIJUÍ.
Pernambuco, M. M. C. (1993). Significações e realidade: conhecimento. In Ousadia no diálogo – Interdisciplinaridade na escola pública. Pontuschka, N. (org.). Edições Loyola.
Roso, C. C. (2017). Transformações na Educação CTS: uma proposta a partir do conceito de Tecnologia Social. (Tese de doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis - SC.
Samagaia, R. R. (2016). Comunicação, divulgação e educação científica: Uma análise em função dos modelos teóricos e pedagógicos. (Tese de Doutorado). Universidade Federal Santa Catarina, Florianópolis- SC.
Silva, A. F. G. (2004). A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. Tese (Doutorado em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Torres, J. R., Gehlen, S. T., Muenchen, C., Gonçalves, F. P., Lindemann, R. H., & Gonçalves, F. J. F. (2008).
Ressignificação curricular: contribuições da Investigação Temática e da Análise Textual Discursiva. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. 8( 2), 13p. Recuperado de https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4021
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.