The Use of Popular Science Texts for Teaching and Learning Ecology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u10331057

Keywords:

meaningful learning, scientific knowledge, teaching practice, reading

Abstract

This study aimed to reflect on the use of popular Science publication texts as a mediator in the teaching and learning of Ecology for Basic Education students. To achieve that, descriptive research with a qualitative and quantitative character has applied reading strategies, glossaries, drawings, debates, interpretation, and textual production as tools to work with the field concepts through a pedagogic unit assembled for this purpose. Fifty-seven students took part in this, and the results show the stimulating influence on reading by the family, the existence of previous knowledge about Ecology, troubles in applying and associating concepts in real situations, ease in interpreting information present in the scientific text, and difficulty in formulating criticisms and rationalizations for the ideas expressed in the text. Therefore, it is implied that the scientific text leads to the development of critical thinking in students, stimulates reading, and improves learning, becoming a potential strategy for teaching Ecology.

Author Biographies

  • Sandra Luiza Sousa Santos de Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas (UFRN); Mestrado em Ensino de Ciências da Natureza e Matemática (UFRN). 

  • Magnólia Fernandes Florêncio de Araújo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN): Especialização em Microbiologia (UFRN); Mestrado em Bioecologia Aquática pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos/SP. 

  • Natanael Charles da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas (UECE); Mestrado em Ensino de Biologia (UFPA); Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática (UFRN). 

References

Azevedo, T. A. (2016). A Escolarização da leitura literária no Ensino Médio e a importância na formação do leitor: Estudo de caso realizado em uma escola de Nova Floresta – PB (Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, Paraíba). Repositório Institucional da Universidade Estadual da Paraíba. http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/123456789/10259

Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Edições 70.

Campos, M. C. C., & Nigro, R. G. (2009). Teoria e Prática em Ciências na Escola: O ensino-aprendizagem como investigação. FTD.

Cereja, W. R., & Magalhães, T. C. (2007). Todos os textos — 8ª série (3ª ed.). Atual Editora.

Costa, E. S. A., Costa, I. A. S., & Oliveros, P. B. (10–13 de Novembro, 2013). Percepção dos alunos da Educação Básica sobre os conceitos de meio ambiente e cadeia alimentar. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia São Paulo.

Engel, G. I. (2000). Pesquisa-ação. Educar em Revista, (16), 181–191. https://doi.org/10.1590/0104-4060.214

Fioresi, C. A., & Cunha, M. B. (24–27 de Novembro, 2015). Análise de recursos linguísticos e leitura crítica de textos de Divulgação Científica. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia, São Paulo.

Hidalgo, A. M., & Mello, C. J. A. (2014). Políticas Públicas, formação de professores e a articulação escolar da leitura literária. Educar em Revista, (52), 155–173. https://doi.org/10.1590/0104-4060.36319

Kose, S. (2008). Diagnosing Student Misconceptions: Using Drawings as a Research Method. Departament of Biology Educations, Faculty of Education, Pamukkale University.

Kleiman, A. B., & Moraes, S. E. (2006). Leitura e Interdisciplinaridade: Tecendo redes de ensino projetos da escola. Mercado das Letras.

Ministério da Educação (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. MEC, SEB, DICEI. http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2013-pdf/13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf

Nunes, M. R. (2013). A problemática do vocabulário científico e o estudo etimológico como facilitador do conhecimento escolar de biologia (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, Rio Grande do Sul). Repositório Institucional da Universidade Federal do Rio Grande. http://repositorio.furg.br/handle/1/4798

Nuñez, I. B., & Ramalho, B. L. (2012). Desarrollo de uma Unidad Didáctica para el Estudio de los Processos de oxidación-reducción em el pre-universitario: Contribuciones de la teoria de P. Ya. Galperin. In M. G. L. da Silva, A. Mohr, & M. F. F. de Araújo (org), Temas de Ensino e Formação de Professores de Ciências (pp. 153–180). EDUFRN.

Oliveras, B., & Sanmartí, N. (2009). La lectura como médio para desarrollar el pensamento crítico. Educacion Química, 20(supl. 1), 233–245. https://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v20s1/v20s1a5.pdf

Pozo, J. I., & Crespo, M. Á. G. (2009). A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico (5ª ed.). Artmed.

Santiago, J. F. A. (2016). O uso de textos de divulgação científica como recurso didático em aulas de Biologia: Concepções e relações com a abordagem CTS de ensino (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte). Repositório Institucional da UFRN. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/21880

Santos, S., & Maciel, M. D. (9–12 de Setembro, 2013). As interações CTSA no ensino de ecologia: um estudo sobre cadeia alimentar. IX Congreso sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Girona, Espanha.

Sasseron, L. H. (2013). Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In A. M. P. de Carvalho (org.), Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula (pp. 41–61). Cengage: Learning.

Souza, D. J. (2005). Cortadeiras sob ameaças. Acervo: Revistas Ciência Hoje.

Torres, D. F. (2013). A fotossíntese vegetal no 3º ano do Ensino médio: Concepções Alternativas, erros conceituais e uma Proposta de Unidade Didática baseada no Desenvolvimento Sustentável (Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte). Repositório Institucional da UFRN. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/16106

Versiani, D. B., Yunes, E., & Carvalho, G. (2012). Manual de Reflexões sobre boas Práticas de Leitura. Editora UNESP.

Zabala, A. (2010). A Prática Educativa: Como Ensinar. Artmed.

Published

2023-11-19

Issue

Section

Artigos

How to Cite

The Use of Popular Science Texts for Teaching and Learning Ecology. (2023). Brazilian Journal of Research in Science Education, e41585, 1-25. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u10331057