School Scientific and Technological Literacy as Social Transformation: An Analysis Based on a Study Situation Supported by Social Technology
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2025u129Keywords:
Scientific and Technological Literacy, social transformation, Study Situation, Social Technology, ArgumentationAbstract
This study aims to analyze how late elementary school students mobilize the dimensions of Scientific and Technological Literacy (STL) in school, focusing on the structure and quality of arguments developed and presented during the exposition of Didactic Social Technology (DST) to the local community. The research adopts a qualitative and exploratory descriptive approach involving eight 8th-grade students from a municipal school located in a rural community in the municipality of Diamantina (MG), in Vale do Jequitinhonha. Data collection included audio recordings of the students' speeches during the development of a Study Situation (SS). The dimensions of STL (practical, cultural, civic, and social transformation), the Taxonomic Elements of Scientific Argumentation (TESA), and the Hierarchical Levels of Modified Argument Quality were used to analyze the data. The results showed significant progress in the structure and quality of the student's arguments, highlighting a more profound understanding (practical STL) and stronger social connections (civic STL and social transformation) between scientific and technological content and its exploitation in the local community.
References
Allain, L. R., & Fernandes, G. W. R. (Org.). (2022). Tecnologias sociais da permacultura e educação científica: Propostas inovadoras para um currículo interdisciplinar. Editora Livraria da Física.
Aquino, H. C., Fernandes, I. H., Paula, L. T. F., Barbosa, M. E. S., Martins, A. R., & Pires, U. (2022). Situação de Estudo baseada no Biodigestor. In L. R. Allain & G. W. R. Fernandes (Org.), Tecnologias Sociais da Permacultura e Educação Científica: Propostas inovadoras para um currículo interdisciplinar ( pp. 197–216). Editora Livraria da Física.
Archanjo Junior, M. G. D., & Gehlen, S. T. (2020). A Tecnologia Social e sua Contribuição para a Educação em Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 20, 345–374. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u345374
Archanjo Junior, M. G. D., & Gehlen, S. T. (2021). A tecnologia social na programação de um currículo crítico-transformador na educação em ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 23, e24929, 1–21. https://doi.org/10.1590/1983-21172021230112
Bocheco, O. (2011). Parâmetros para a abordagem de evento no Enfoque CTS (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/95281
Bybee, R. W. (1995). Achieving scientifica literacy. The Science Teacher, 62(7), 28–33. https://www.jstor.org/stable/24149552
Carvalho, A. M. P. de. (2011). Uma metodologia de pesquisa para estudar os processos de ensino e aprendizagem em salas de aula. In F. M. T. dos Santos & I. M. Greca (Orgs.), A pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil e suas Metodologias (2ª ed., pp. 13–47). Editora Unijuí.
Dagnino, R. (Org,). (2010). Tecnologia social: ferramenta para construir outra sociedade (2ª ed.). Komedi.
Dagnino. R. (2014). Tecnologia Social: contribuições conceituais e metodológicas. EDUEPB.
Fernandes, G. W. R., Rodrigues, A. M., & Ferreira, C. A. (2018). Os fundamentos essenciais da argumentação no ensino de Ciências: um estudo a partir das unidades, elementos taxonômicos e qualidade do argumento. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 35(3), 1020–1059. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p1020
Fernandes, G. W. R., & Allain, L. R. (2021). Diálogos entre situação de estudo e permacultura: uma proposta interdisciplinar para o ensino de ciências. In E. P. Massena & A. S. M. Rodríguez (Org.), Reconfiguração curricular no ensino de ciências (pp. 139–154). Editora Unijuí.
Fernandes, G. W. R., Araújo, A. O., & Santos, D. L. (2022a). Proposições de Situações de Estudo a partir de Práticas de Permacultura e Tecnologias Sociais. In L. R. Allain & G. W. R. Fernandes (Org.), Tecnologias Sociais da Permacultura e Educação Científica: Propostas inovadoras para um currículo interdisciplinar (pp. 117-124). Editora Livraria da Física.
Fernandes, G. W. R. F., Allain, L. R., & Dias, I. R. (2022b). Metodologias e Abordagens Diferenciadas em Ensino de Ciências. Editora Livraria da Física.
Fernandes, G. W. R., Fernandes, I. H., & Santos, D. L. (2024). Alfabetização Científica e Tecnológica como transformação social: uma reflexão para a sua promoção no ensino de Ciências a partir de uma Tecnologia Social. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 26, e53183. https://doi.org/10.1590/1983-21172022240195
Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa (3ª ed.). Artmed.
Fourez, G. (1997). Alfabetizacion Cientifica y Tecnologica: acerca de las finalidades de la ensenanza de las ciencias. Ediciones Colihue.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz & Terra.
Lorenzetti, L. (2021). A Alfabetização Científica e Tecnológica: pressupostos, promoção e avaliação na Educação em Ciências. In T. Milaré, G. P. Richetti, L. Lorenzetti, & J. de P. Alves Filho (Org.), Alfabetização Científica e Tecnológica na Educação em Ciências: Fundamentos e Práticas (pp. 47–73). Editora Livraria da Física.
Massena, E. P., & Rodriguez, A. S. M. (Org.) (2021). Reconfiguração curricular no ensino de Ciências. Editora Unijuí.
Milaré, T., & Richetti, G. P. (2021). História e Compreensões da Alfabetização Científica e Tecnológica. In T. Milaré, G. P. Richetti, L. Lorenzetti, & J. P. Alves Filho (Org.), Alfabetização científica e tecnológica na Educação em Ciências: Fundamentos e Práticas. (pp. 19–47). Editora Livraria da Física.
Roso, C. C. (2017). Transformações na educação CTS: uma proposta a partir do conceito de tecnologia social (Tese de Doutorado, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina). Repositório Institucional da UFSC. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/187060
Sá, L. P., & Queiroz, S. L. (2007). Promovendo a argumentação no ensino superior de Química. Química Nova, 30(8), 2035–2042. https://doi.org/10.1590/S0100-40422007000800041
Sasseron, L. H., & Carvalho, A. M. P. de. (2011). Construindo argumentação na sala de aula: A presença do ciclo argumentativo, os indicadores de alfabetização científica e o padrão de Toulmin. Ciência & Educação, 17(1), 97–114. https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000100007
Sasseron, L. H., & Carvalho, A. M. P. de. (2013). Ações e indicadores da construção do argumento em aula de ciências. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 15(2), 169–189. https://doi.org/10.1590/1983-21172013150211
Silva, F. C., Nascimento, L. A., Valois, R. S., & Sasseron, L. H. (2022). Ensino de Ciências como Prática Social: Relações entre as normas sociais e os domínios do conhecimento. Investigações em Ensino de Ciências, 27(1), 39–51. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2022v27n1p39
Silva, M. B. E, & Sasseron, L. H. (2021). Alfabetização Científica e domínios do conhecimento científico: proposições para uma perspectiva formativa comprometida com a transformação social. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 23, e34674, 1–20. https://doi.org/10.1590/1983-21172021230129
Sjöström, J., & Eilks, I. (2018). Reconsidering different visions of scientific literacy and science education based on the concept of Bildung. In Y. Judy, Z. Mevarech, & D. Baker (Eds.), Cognition, metacognition, and culture in STEM education. Learning, teaching and assessment (pp. 65–88). Springer International Publishing.
Sjöström, J. (2024). Vision III of scientific literacy and science education: an alternative vision for science education emphasising the ethico-socio-political and relational-existential. Studies in Science Education, 1–36. https://doi.org/10.1080/03057267.2024.2405229
Valladares, L. (2021). Scientific Literacy and Social Transformation: Critical Perspectives About Science Participation and Emancipation. Science & Education, 30(3), 557–587. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Iury Henrique Fernandes, Danilo Lopes Santos, Geraldo Wellington Rocha Fernandes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.