Children’s Perceptions of a Science Theatre

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u553580

Keywords:

Scientific popularization, Science theatre, Perception, Childhood

Abstract

For science education, a science theatre is a practice aimed to achieve scientific literacy. The purpose of this qualitative study was to reveal and examine the impact of a science theatre on children. For this, we developed a qualitative investigation in a way to elucidate the children’s perceptions through drawings that they produced regarding a science theatre show and the analysis of information obtained from a focus group. In all, 131 children from a school at Macaé participated in the study. The findings indicated that science theatre have potential to help children in science learning by stimulating attention and concentration, strengthening information retention and fostering curiosity and interest.

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Author Biography

Leonardo Maciel Moreira, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Licenciado em Química, mestre em Ensino de Ciências, Doutor em Educação. É vice-líder do Grupo de Pesquisa Linguagens no Ensino de Ciências. É professor na Universidade Ferderal do Rio de Janeiro, atuando nas graduações em Licenciatura em Química e Licenciatura em Ciências Biológicas. É pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Química do Instituto de Química da UFRJ (PEQUI-IQ) e no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Saúde (NUTES-UFRJ), parecerista nos periódicos Educação e Pesquisa (USP), Iniciação e Formação Docente (UFTM) e Revista Virtual de Química. Foi coordenador do curso de Licenciatura em Química - Macaé e Coordenador de Extensão Universitária do Campus Macaé da UFRJ. Coordena o Projeto Ciênica, que visa a enculturação artística e científica. Desenvolve pesquisas na área de Ensino de Ciências, focalizando os temas teatro de temática científica, relações etnicorraciais e formação de professores (saberes e identidade docente).

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Published

2020-07-10

How to Cite

Moreira, L. M., Coelho, V. A. G. S., & Souza, L. . N. N. de . (2020). Children’s Perceptions of a Science Theatre. Brazilian Journal of Research in Science Education, 20(u), 553–580. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2020u553580

Issue

Section

Artigos