Science Education against Prejudice: from Nature to Multinatures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u119141

Keywords:

Prejudice, Indigenous people, Natural sciences, Science teaching

Abstract

This article presents an excerpt of a doctoral research in Science Education in which we sought to build a set of practices that support the fight against racial prejudice in science classes. This is the result of a movement of interaction between surveys on experiences of ethnic groups, villages and indigenous schools; movements of anti-racist education and decolonial pedagogies, in addition to a bibliographic study on the notion of multinatures. The main theoretical discussion of the article is about decolonizing the curriculum, supporting aspects that range from the awareness of the existence of prejudice in individuals and the society, go through the fight against discrimination, self and social criticism of the modern world, until new propositions, reinventions and reactivations of original practices and knowledge. This process resulted in 36 points to be observed and discussed by teachers of Natural Sciences in order to combat and minimize prejudice in the classroom. From these perspectives, acting against prejudice and discrimination in the classroom has as a maxim the principle of “unlearning to learn”, practiced in individual and social perspectives. The study also favored the indispensable perception of reviewing the role and meaning of nature, in light of a decolonial educational praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajãreaty Wajãpi (Wajãpi) (2017). Conversamos com o que a gente cultiva. In B. Ricardo, & F. Ricardo, Povos indígenas no Brasil: 2011–2016 (pp. 23–25). Instituto Socioambiental (ISA).

Almeida, S. L. de. (2018). O que é racismo estrutural?. Letramento.

Bíblia de Jerusalém. (2003). São Paulo: Paulus.

Campos, R. C. (1998). Não aponte o dedo para aquarinã. In Minas Gerais. SEE/MG, Bay: a educação escolar indígena em Minas Gerais (pp. 71–76). SEE/MG.

Cavalleiro, E. (2005). Discriminação racial e pluralismo nas escolas públicas da cidade de São Paulo. In SECADI/MEC, Educação anti-racista: caminhos abertos pela lei federal nº 10.639/03 (pp. 65–104). SECADI/MEC.

Constituição da República Federativa do Brasil de 1988 (1998). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm

Cury, M. X., Guimarães, V. W., Silva, M. A. & Carneiro, C. G. (Org.) (2017). Kaingang, Guarani Ñandewa e Terena — Resistência já! Fortalecimento e união das culturas indígenas. Museu de Arqueologia e Etnologia da Universidade de São Paulo.

D’Abbeville, C. (1614). Histoire de la mission des pères capucins en l’isle de marignan et terres circonvoisines où est traicté des singularités admirables &amp, des moeurs merveilleuses des indiens habitants de ce pais. Gallica: Bibliothèque numérique de la bibliothèque nationale de France. De l’impr. De françois huby. https://archive.org/stream/histoiredelamiss00clau#page/n3/mode/2up

Descola, O. (2006). As lanças do crepúsculo. Cosac & Naify.

Dussel, E. (2005). Europa, modernidade e eurocentrismo. In E. Lander (Org.), A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas (pp. 55–70). Clacso.

Federici, S. (2019). Calibã e a bruxa: mulheres, corpo e acumulação primitiva (Coletivo Sycorax, Trad.). Elefante. (Original publicado em 2005)

Francisco Junior, W. E. (2008). Educação anti-racista: reflexões e contribuições possíveis do ensino de ciências e de alguns pensadores. Ciência e Educação, 14, 397–416. http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132008000300003

Galilei, G. (2011). Diálogo sobre os dois máximos sistemas do mundo ptolomaico e copernicano (P. R. Mariconda, Trad., Intr. e notas, 3ª ed.). Editora 34/Associação Filosófica Scientiæ Studia. (Original publicado em 1632)

Gomes, N. L. (2005). Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no brasil: uma breve discussão. In SECADI/MEC, Educação anti-racista: caminhos abertos pela lei federal nº 10.639/03 (pp. 65–104). SECADI/MEC.

Koch, A., Brierley, C., Maslin M., & Lewis, S. (2019). Earth system impacts of the European arrival and great dying in the Americas after 1492. Quaternary Science Reviews, 207(1), 13–36. https://doi.org/10.1016/j.quascirev.2018.12.004

Kopenawa, D., & Albert, B. (2015). A queda do céu: palavras de um xamã Yanomami. Companhia das Letras.

Krenak, A. (2019). Ideias para adiar o fim do mundo. Companhia das Letras.

Lander, E. (Org.). (2005). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. perspectivas latino-americanas. Clacso.

Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Lei 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “história e cultura afro-brasileira e indígena”. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm

Leite, L. H. A. (1998). Aprendendo com a educação indígena. In SEE/MG, Bay: a educação escolar indígena em Minas Gerais (pp. 76–78). SEE/MG.

Lévi-Strauss, C. (2004). O cru e o cozido: Mitológicas I. Cosac & Naify.

Lévi-Strauss, C. (2006). O homem nu: Mitológicas IV. Cosac & Naify.

Lima, A. M., & Oliveira, H. T. (2011). A (re)construção dos conceitos de natureza, meio ambiente e educação ambiental por professores de duas escolas públicas. Ciência e Educação, 17(2), 321–337. https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000200005

Lima, M. E. O., Faro, A., & Santos, M. dos (2016). A desumanização presente nos estereótipos de índios e ciganos. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 32(1), 219–228. https://doi.org/10.1590/0102-37722016012053219228

Mignolo, W. (2017). Colonialidade: o lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 32(94). http://dx.doi.org/10.17666/329402/2017

Ministério da Educação (2015). Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o programa nacional do livro didático PNLD 2015. https://www.fnde.gov.br/index.php/centrais-de-conteudos/publicacoes/category/165-editais?download=8304:edital-pnld-2015-ensino-medio-03-07-2013

Milanez, F., Krenak, A., Sá, L., Cruz, F., Ramos, E., & Taquari, G. (2019). Existência e diferença: o racismo contra os povos indígenas. Revista Direito e Práxis, 10(3), 2161–2181. https://doi.org/10.1590/2179-8966/2019/43886

Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf

Ministério da Educação (2019). Edital de convocação nº 03/2019 — CGPLI edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas, literárias e recursos digitais para o programa nacional do livro e do material didático PNLD 2021. https://www.fnde.gov.br/index.php/programas/programas-do-livro/consultas/editais-programas-livro/item/13106-edital-pnld-2021

Munduruku, D. (2016). O banquete dos deuses. Global.

Munduruku, D., & Wapichana, C. (2019). Currículo da cidade: povos indígenas: orientações pedagógicas. SME/COPED.

Oliveira, T. S. de. (2003). Olhares que fazem a “diferença”: o índio em livros didáticos e outros artefatos culturais. Revista Brasileira de Educação, (22), 25–34. https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100004

Organização Internacional do Trabalho (OIT) (1989). Convenção 169 da OIT sobre povos indígenas e tribais. Genebra.

Pataxó da aldeia Muã Mimatxi (povo) (2012). Calendários dos tempos. Faculdade de Letras da UFMG.

Rezende, J. S. (2013). Ciências e saberes tradicionais. Tellus, 13(25), 201–213. https://doi.org/10.20435/tellus.v0i25.338

Ricardo, B., & Ricardo, F. (2017). Povos indígenas no Brasil: 2011–2016. Instituto Socioambiental (ISA).

Santa Catarina. Secretaria de Estado de Educação (SSEE/SC) (1998). Projeto político pedagógico guarani Wherá. Yynn Moroti Wherá (aldeia M’biguaçú). SEE-SC.

Santos, S. A. (2005). A lei nº 10.639/03 como fruto da luta anti-racista do movimento negro brasil. In SECADI/MEC, Educação anti-racista: caminhos abertos pela lei federal nº 10.639/03 (pp. 65–104). SECADI/MEC.

Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso (1997). Urucum jenipapo e giz: educação escolar indígena em debate. Entrelinhas.

Silva, T. T. da. (1995). O projeto educacional moderno: identidade terminal? In A. Veiga-Neto (Org.), Crítica pós-estruturalista e educação (pp. 245–260). Sulina.

Stengers, I. (2018). The challenge of ontological politics. In M. De La Cadena, & M. Blaser, A World of many worlds. Duke University Press.

Strathern, M. (2014). O efeito etnográfico. Cosac & Naify.

Sztutman, R. (2018). Reativar a feitiçaria e outras receitas de resistência: pensando com Isabelle Stengers. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, (69), 338–360. https://doi.org/10.11606/issn.2316-901x.v0i69p338-360

Tukano, D. (2019). Apropriação cultural, antropofagismo, multiculturalidade, globalização, pensamento decolonial e outros carnavais. In O. A. Ribeiro, C. M. Nogueira, R. C. Garcia, & W. F. Nascimento, Tecendo redes antirracistas, Áfricas, Brasil, Portugal (pp. 99–108). Autêntica.

Viveiros de Castro, E. (2001). A inconstância da alma selvagem. Cosac & Naif.

Viveiros de Castro, E. (2015). Metafísicas canibais. Cosac & Naif.

Wahren, J. (2015). Autonomía libertaria, territorios insurgentes y poder popular: Balances y desafíos de las luchas desde abajo y por abajo en la Argentina. In EZLN. El pensamiento crítico frente a la hidra capitalista. (III) (pp. 30–52). Comisión Sexta del EZLN.

Walsh, C. (2013). Lo pedagógico y lo decolonial: Entretejiendo caminos. In C. Walsh (Coord), Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Ediciones AbyaYala.

Published

2022-02-11

How to Cite

Machado, V. F., & Coppe, C. (2022). Science Education against Prejudice: from Nature to Multinatures. Brazilian Journal of Research in Science Education, e32489, 1–23. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u119141

Issue

Section

Artigos