Parameters of Criticality and Complexity in Proposed Face-to-face and Remote Socio-Environmental Classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u947971

Keywords:

Criticality, Complexity, Science Teaching, Paulo Freire

Abstract

Teaching science at school using strictly traditional methods does not provide relations between different kinds of knowledge nor favor the current conditions imposed by the pandemic. In this scenario, it seems essential to look at approaches based on precepts of a more critical and complex knowledge. In this regard, this article analyzes the experience with two proposals for public school classes, both for face-to-face and remote contexts. Our goal is to analyze the process of both experiences, in order to indicate parameters that may contribute to an education closer to students’ reality. Discursive Textual Analysis is used to study the ideas present in the productions and notes from the Teacher's Diary. From the results, it is possible to highlight that the proposition of a set of more critical and complex classes may be feasible (i) to establish bonds with students’ reality and to promote the subjects' engagement and autonomy outside of school (in the remote modality, the critical use of virtual resources; when face-to-face, approaching the community); (ii) to consider socioeconomic contexts and school concepts based on more open and dynamic approaches.

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Author Biographies

Fabrício Masaharu Oiwa da Costa, Universidade Federal do ABC

Doutorando em Ensino e História das Ciências e da Matemática pesquisando sobre formação de professores e processos de ensino e aprendizagem na perspectiva da complexidade e da criticidade. Mestre em Ensino e História das Ciências e da Matemática pela Universidade Federal do ABC. É especialista em Docência no Ensino Superior (2017), com graduação em Licenciatura em Matemática (2016) Bacharelado de Ciência e Tecnologia pela Universidade Federal do ABC (2014). Atualmente é professor efetivo de Matemática no ensino fundamental II na CEU EMEF José Rezende e participa do Grupo de Ensino de Ciências e suas Complexidades (GrECC).

Carla Sarmento Santos, Universidade Federal do ABC

Possui graduação no curso de Bacharelado em Ciência e Tecnologia, na Universidade Federal do ABC. Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas, pela mesma universidade. Atualmente pesquisadora na área de Ensino de Ciências e faz parte do grupo de pesquisa GrECC - Grupo de Ensino de Ciências e suas Complexidades.

Giselle Watanabe, Universidade Federal do ABC

Possui graduação em Licenciatura Em Física pela Universidade de São Paulo (USP) (2003), mestrado em Interunidades em Ensino de Ciências pela USP (2008) e doutorado em Interunidades em Ensino de Ciências pela USP (2012). Pós doutora pela Universidad de Sevilla/ES (2014) e pelo Instituto de Física da Universidade de São Paulo, com visita técnica na Universitat Autònoma de Barcelona/ES e Universidad de Sevilla/ES (2019). É professora do Centro de Ciências Naturais e Humanas da Universidade Federal do ABC. Atua na área de Ensino de Ciências/Física (ensino-aprendizagem e formação de professores) com foco nos temas: aspectos da complexidade, educação para o risco, criticidade, decrescimento e meio ambiente, e modelos metodológicos pessoais. Lidera o grupo de pesquisa GrECC (Grupo de Ensino de Ciências e suas Complexidades) . 

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Published

2021-09-19

How to Cite

Costa, F. M. O. da, Santos, C. S., & Watanabe, G. (2021). Parameters of Criticality and Complexity in Proposed Face-to-face and Remote Socio-Environmental Classes. Brazilian Journal of Research in Science Education, e33276, 1–. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u947971

Issue

Section

Dossiê Centenário de Paulo Freire