The Relationship Between Theory and Practice in Science Teacher Education: A Historical-Dialectical Materialist Analysis in the Light of Freire's Authentic Praxis
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u913945Keywords:
Marxism, Paulo Freire, Teaching WorkAbstract
Understanding teaching praxis involves also understanding the implicit dialectic of the educational act. Seeking understanding from the perspective of praxiological dimensions, in which teaching practices are located, we chose to study the teaching profession aiming to explore the limits and possibilities of education among science teachers in training in the web of public schools in the state of São Paulo, Brazil. In terms of practice, we used participant observation and structured interviews, and, in terms of theory, we used the concept of praxis in Marx as a starting analytical category, stemming from praxiological dimensions in Lefebvre and Vázquez until the authentic praxis of Freire. Such dimensions of praxis were described using structurants (subjects, contexts and processes) and their respective variations, as well as Freire's levels of awareness about theory-practice in teaching. Results showed that the dimension of teaching praxis, in which teacher are, depends on the dialectical movement of structurers related to the levels of awareness about the teaching practice. They also suggested that this may be closer to the dimension of inversion, transition or authenticity of the praxis. This research provided a theoretical foundation for structuring the teaching praxis and its nuances, focusing on the investigated teachers and their own epistemological and pedagogical views.
Downloads
References
Bachelard, G. (1968). O novo espírito científico. Tempo Brasileiro.
Caldeira, A. M. S., & Zaidan, S. (n.d). Prática pedagógica. In D. A. Oliveira, A. C. Duarte, & L. M. F. Vieira (Org.). Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. http://www.gestrado.net.br/?pg=dicionario-verbetes&id=328
Chauí, M. (1996). Convite à Filosofia. Ática.
Cunha, N. (1988). Brinquedo, desafio e descoberta. FAE.
Delizoicov, D., Angotti, J. A. P., & Pernambuco, M. M. C. de A. (2002). Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. Cortez.
Franco, M. A. R. S., & Gilberto, I. J. L. (2010). O observatório da prática docente como espaço de compreensão e transformação das práticas. Práxis Educacional, 6(9), 125–145.
Freire, P. (1967). A educação como prática da liberdade. Paz e Terra.
Freire, P. (1979). Conscientização: Teoria e prática da libertação: Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. [Tradução de Kátia de Mello e Silva; revisão técnica de Benedito Eliseu Leite Cintra]. Cortez & Moraes.
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra.
Goldmann, L. (1974). A Criação Cultural na Sociedade Moderna. Difusão Europeia do Livro.
Gomes, R. R., & Friedrich, M. (16 de agosto, 2001). A Contribuição dos jogos didáticos na aprendizagem de conteúdos de Ciências e Biologia. I Encontro Regional de Ensino de Biologia, Rio de Janeiro, Brasil.
Lefebvre, H. (1975). Lógica formal/lógica dialética. Civilização Brasileira.
Lima, J. A. (2019). A abordagem temática freireana na elaboração de um projeto político-pedagógico configurado como práxis criadora [Dissertação de Mestrado não publicada]. Universidade Estadual de Santa Cruz, Ilhéus, Bahia.
Madureira, C. A. (2019). O ato de ensinar ciências: Limites e possibilidades da prática pedagógica em sua relação com as diferentes concepções de práxis [Dissertação de Mestrado não publicada]. Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba, São Paulo.
Mallmann, E. M. (2008). Mediação pedagógica em educação a distância: Cartografia da performance docente no processo de elaboração de materiais didáticos. [Tese de doutorado não publicada]. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina.
Marx, K. (2005). Teses sobre Feuerbach. In K. Marx, & F. Engels (Org.) A Ideologia Alemã (pp. 117–120). [Tradução de Frank Müller]. Martin Claret.
Mehes, R., & Maistro, V. I. de A. (7–9 de novembro, 2011). A Contribuição dos Conceitos Transmitidos pelas Charges e Quadrinhos para a Aprendizagem da Biologia. In X Congresso Nacional de Educação — EDUCERE/I Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação — SIRSSE. Curitiba. https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2011/4307_2314.pdf
Moraes, M. (2004). A Ciência como Rede de Atores: Ressonâncias filosóficas. História, Ciências, Saúde, 11(2), 321–333.
Moraes, R., & Galiazzi, M. do C. (2011). Análise textual discursiva. Unijuí.
Oliveira, P. C., & Carvalho, P. (2007). Consciência e conscientização. Paidéia, 17(37), 219–230.
Praia, J., Gil-Pérez, D., & Vilches, A. (2007). O papel da natureza da ciência na educação para a cidadania. Ciência & Educação, 13(2), 141–156.
Silva, A. F. G. (2004). Das Falas Significativas às Práticas Contextualizadas: A construção do currículo na perspectiva crítica e popular [Tese de Doutorado não publicada]. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, São Paulo.
Stuani, G. M. (2016). Abordagem Temática Freireana: Uma concepção de formação permanente dos professores de ciências. [Tese de Doutorado não publicada]. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina.
Torres, R. M. (2000). Reformadores y docentes: el cambio educativo atrapado entre dos logicas. In L. Cárdenas, A. Rodriguez Céspedes, R. M. Torres (Org.) El maestro, protagonista del cambio educativo. Magisterio.
Trivinos, A. W. S. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais. Atlas.
Vázquez, A. S. (1977). Filosofia da práxis. [Tradução de Luiz F. Cardoso]. Paz e Terra.
Zuin, A. A., Pucci, B., & Ramos-de-Oliveira, N. Adorno: O poder educativo do pensamento crítico. Vozes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cristiane Aparecida Madureira, Juliana Rezende
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.