Methodologies of Teaching Environmental Education in Primary Schools: a Systematic Review
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u321353Keywords:
Methodological Approach, Environment and Education, Teaching MethodologiesAbstract
In order to present teaching methodologies of environmental education developed through research focused on primary schools, a systematic review was conducted using two databases (SciELO and Redalyc), based on the protocol created by Schiavon (2015). The corpus consisted of thirty articles that were analyzed using the operative proposal of Minayo (2014). Mizukami's (1986) teaching approaches were used as analytical categories, while the types of activities developed in each study were defined as empirical categories. The results show that Behaviorist and Cognitivist approaches are the most popular, however, it was also noted that one study could fit into more than one category or subcategory. It is believed that the results presented can help identify gaps in teaching practices of environmental education in primary schools and encourage further related research.
Downloads
References
Bacich, L., & Moran, J. (2018). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso.
Bergmann, M., & Pedrozo, C. da S. (2008). Explorando a bacia hidrográfica na escola: contribuições à Educação Ambiental. Ciência & Educação (Bauru), 14(3), 537–553. https://doi.org/10.1590/s1516-73132008000300011
Behrens, M. A. (2013). O paradigma emergente e a prática pedagógica. Vozes.
Borges, T. N., Costa, R. M., Oliveira, V. A. de, & Gontijo, H. M. (2018). BIOEDUCA: Educação ambiental nos anos iniciais do ensino fundamental. Research, Society and Development, 8(3), 1–13. https://doi.org/10.33448/rsd-v8i3.743
Carvalho, I. C. de M. (2020). A pesquisa em educação ambiental: perspectivas e enfrentamentos. Pesquisa em Educação Ambiental, 15(1), 39–50. https://doi.org/10.18675/2177-580X.2020-15126
Carvalho, I. C. de M., & Mhule, R. P. (2016). Intenção e atenção nos processos de aprendizagem: por uma educação ambiental “fora da caixa”. Ambiente & Educação, 21(1), 26–40. https://periodicos.furg.br/ambeduc/article/view/6090
Cavalcanti Neto, A. L. G., & Amaral, E. M. R. do. (2011). Ensino de ciências e educação ambiental no nível fundamental: análise de algumas estratégias didáticas. Ciência & Educação (Bauru), 17(1), 129–144. https://doi.org/10.1590/s1516-73132011000100009
Cordeiro, J. P. (2012). O xote ecológico de Luiz Gonzaga e a educação ambiental na escola: uma experiência com alunos do ensino fundamental. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, 3(5), 21–29.
Costa, R. S., Pereira, R. da S., & Costa, E. da S. (2016). Educação Ambiental por meio de horta comunitária: estudo em uma escola pública da cidade de São Paulo. Revista Científica Hermes, 16(0), 246–270. http://dx.doi.org/10.21710/rch.v16i0.270
Degasperi, T. C., & Bonotto, D. M. B. (2017). Educação ambiental e as dimensões cognitiva e afetiva do trabalho com valores: produzindo sentidos. Ciência & Educação (Bauru), 23(3), 625–642. https://doi.org/10.1590/1516-731320170030006
Diesel, A., Baldez, A., & Martins, S. (2017). Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, 14(1), 268–288. https://doi.org/10.15536/thema.14.2017.268-288.404
Freire, P. (1979). Educação e mudança. Paz e Terra.
Freire, P. (1992). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
Gil, M. F. Á. (2020). Como veo cuento. Imágenes artísticas y narrativas en niños indígenas rurales de Amealco, Querétaro. Una aproximación metodológica y epistemolológica. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50(3), 145–188. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.3.124
Groto, S. R., & Martins, A. F. P. (2015). Monteiro Lobato em aulas de ciências: aproximando ciência e literatura na educação científica. Ciência & Educação (Bauru), 21(1), 219–238. https://doi.org/10.1590/1516-731320150010014
Gusson, J. P., Oliveira, A. C. G., Escolano, Â. C. M., & Dornfeld, C. B. (2018). Concepção de alunos de 6º Ano sobre Resíduos Sólidos a partir de atividades utilizando do documentário “Lixo Extraordinário”. Reseach, Society and Development, 7(7), 01–20. https://doi.org/10.17648/rsd-v7i7.280
Layoun, B. R., & Zanon, A. M. (2020). Ensino e Investigação do Conceito de Erosão no Ensino Fundamental em uma Abordagem Histórico-Cultural do Processo da Formação de Conceitos. Ciência & Educação (Bauru), 26, 1–18. https://doi.org/10.1590/1516-731320200023
Layrargues, P. P., & Ferreira, G. (2014). As macrotendências político-pedagógicas da educação ambiental brasileira. Ambiente e Sociedade, 17(1), 23–40.
Lins, R. B., & Lisovski, L. A. (2010). Educação ambiental na escola: o trabalho desenvolvido por professores de um colégio do interior do Paraná. Olhar de Professor, 13(1), 171–184. https://doi.org/10.5212/olharprofr.v.13i1.0011
Macedo, S. da S., Correa, S. F., Rocha, M. M. O., Miranda, R. S., & Pires, V. B. (2019). Uso de material reciclado para a construção de material didático no ensino da matemática. Reseach, Society and Development, 8(3), 1–12. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i3.756
Martins Filho, T. R., & Santos, I. P. F. (2011). A paisagem como instrumento de contextualização dos problemas ambientais no ensino da Geografia no Colégio Militar Tiradentes, São Luis-Ma. Revista Geográfica de América Central, 2(47E), 1–9. https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/geografica/article/view/2751
Masetto, M. T. (2012). Competência pedagógica do professor universitário (2ª ed.). Summus.
MEC (2018). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Melo, C. C. F. (2019). A experiência do inseticida natural na horta escolar como contribuição ao ensino de geografia. Geosaberes, 10(20), 1–14. https://doi.org/10.26895/geosaberes.v10i20.661
Melo, C. C. F. (2012). A reciclagem do lixo urbano como contribuição ao ensino de geografia. Geosaberes, 3(5), 37–46. http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/87
Minayo, M. C. de S. (2014). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Hucitec.
Mizukami, M. da G. N. (1986). Ensino: as abordagens do processo. EPU.
Morgado, S., Leite, L., Dourado, L., Fernandes, C., & Silva, E. (2016). Ensino orientado para a aprendizagem baseada na resolução de problemas e ensino tradicional: um estudo centrado em “Transformação de Matéria e de Energia.” Ensaio Pesquisa Em Educação Em Ciências (Belo Horizonte), 18(2), 73–98. https://doi.org/10.1590/1983-21172016180204
Motta, J. I. B., Tumiñá, J. F., & Almendra, C. U. (2020). Hacia una Didáctica Artística Decolonial. Una propuesta de aula intercultural desde el pueblo Misak. Revista Historia de La Educación Latinoamericana, 22(34), 135–159. https://doi.org/10.19053/01227238.10903
Nogueira, M. O. G., & Leal, D. (2015). Teorias da aprendizagem: um encontro entre os pensamentos filosófico, pedagógico e psicológico (2ª ed.). InterSaberes.
Palmeiro, V., & Gioppo, C. (2011). Ui, que nojo! Tem mais é que fechar esse valetão! Um estudo com o conceito deleuzeano de devir. Educar em Revista, (40), 85–106. https://doi.org/10.1590/s0104-40602011000200007
Quintana-Arias, R. (2017). La educación ambiental y su importancia en la relación sustentable: Hombre-Naturaleza-Territorio. Revista Latinoamericana En Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 927–949.
Renó, D. & Guimarães-Guedes, D. (2021). Fotografia, ecologia dos meios e o método de Paulo Freire: olhares à contemporaneidade. Trabajo Social, 23(2), 297–313. https://doi.org/10.15446/ts.v23n2.85856
Resolução do CNE n.o 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Ambiental. MEC.
Sá, S., & Andrade, A. I. (2008). “Aprender a respeitar o Outro e o Planeta“: potencialidades da educação para o desenvolvimento sustentável nos primeiros anos de escolaridade. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnologia y Sociedad, 4(11), 115–138.
Sales, K. O., & Dias, F. D. (2013). O lixo tecnológico como ferramenta didático/pedagógica para o ensino fundamental. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, 4(8), 66–78.
Schiavon, S. H. (2015). Aplicação da revisão sistemática nas pesquisas sobre formação de professores: uma discussão metodológica (Dissertação de Mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, Paraná).
Silva, C. de O., Oliveira, F. S., & Torres, M. S. (2014). Coleta seletiva e reciclagem como cultura ambiental no contexto escolar. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, 5(9), 13–25.
Silva, C. A. da, & Rainha, F. A. (2013). Metodologia de Ensino de Educação Ambiental em Escola Situada na Área Costeira da Baía de Guanabara. Revista de Gestão Costeira Integrada, 13(2), 181–192. https://doi.org/10.5894/rgci399
Silva, I. T. da, & Freixo, A. A. (2020). Ensino de Botânica e classificação Biológica em uma escola família agrícola: diálogo de saberes no campo. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 22. https://doi.org/10.1590/21172020210122
Silva, G. P., Figueiró, A. S., Sell, J. C., & Dalbem, L. (2011). (Re)conhecendo o “lugar” de vivência por meio do uso de geotecnologias e trilhas interpretativas: uma experiência no município de Agudo, Rio Grande do Sul. Geosaberes: Revista de Estudos Geoeducacionais, 2(3), 3–17. http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/77
Silva, S. G., Manfrinato, M. H. V., & Anacleto, T. C. da S. (2013). Morcegos: percepção dos alunos do Ensino Fundamental 3o e 4o ciclos e práticas de Educação Ambiental. Ciência & Educação (Bauru), 19(4), 859–877. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000400006
Silva, V. R., & Lorenzetti, L. (2020). A alfabetização científica nos anos iniciais: os indicadores evidenciados por meio de uma sequência didática. Educação e Pesquisa, 46. https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046222995
Tavares, F. R. de P. (2005). Educação ambiental na escola: a perspectiva estudantil sobre o meio ambiente e a propaganda ambiental na internet. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), 7(3), 145–165. https://doi.org/10.1590/1983-21172005070301
Torres, D. B. G. R., Shitsuka, R., Silva, A. P. da, Shitsuka, D. M., Pereira, A. S., & Boghi, C. (2019). Ensino de ciências: um estudo de alinhamento de conteúdos no ensino fundamental. Reseach, Society and Development, 8(1), 1689–1699.
Unesco (1996). Educação: um tesouro a descobrir. Cortez.
Vosgerau, D. S. R., & Romanowski, J. P. (2014). Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Revista Diálogo Educacional, 14(41), 165–189. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.041.ds08
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yasmin Leon Gomes, Daniele Saheb Pedroso
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.