Methodologies of Teaching Environmental Education in Primary Schools: a Systematic Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u321353

Keywords:

Methodological Approach, Environment and Education, Teaching Methodologies

Abstract

In order to present teaching methodologies of environmental education developed through research focused on primary schools, a systematic review was conducted using two databases (SciELO and Redalyc), based on the protocol created by Schiavon (2015). The corpus consisted of thirty articles that were analyzed using the operative proposal of Minayo (2014). Mizukami's (1986) teaching approaches were used as analytical categories, while the types of activities developed in each study were defined as empirical categories. The results show that Behaviorist and Cognitivist approaches are the most popular, however, it was also noted that one study could fit into more than one category or subcategory. It is believed that the results presented can help identify gaps in teaching practices of environmental education in primary schools and encourage further related research.

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Author Biographies

Yasmin Leon Gomes, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestranda vinculada ao Programa de Pós Graduação em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PPGE - PUCPR). Licenciada em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR) e em Pedagogia pelo Centro Universitário Internacional (UNINTER). Professora da Rede Estadual do Estado de São Paulo, ministrando as disciplinas de Ciências e Biologia para os anos finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio. Atualmente tem como objeto de estudo a formação de professores em Educação Ambiental no contexto da Educação Básica, na perspectiva da Complexidade e da Transdisciplinaridade. Possui experiência com os anos iniciais do Ensino Fundamental.

Daniele Saheb Pedroso, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Professora Titular do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Vice-líder do Grupo de pesquisa:Aprendizagem e Conhecimento na Prática Docente (PUCPR) e Coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Ambiental e Complexidade (GEPEACOM). DOUTORA em Educação (Programa de Pós Graduação em Educação) pela Universidade Federal do Paraná (2013). Possui GRADUAÇÃO em Pedagogia, ESPECIALIZAÇÃO em Educação, Meio Ambiente e Desenvolvimento (2006), MESTRADO em Educação (Programa de Pós Graduação em Educação) pela Universidade Federal do Paraná (2008). Coordenadora do Núcleo na PUCPR da Rede Internacional de Escolas Criativas - RIEC. Coordenadora do Projeto na PUCPR Pacto Mundial da Juventude pelo Clima - coordenado por Alfredo Pena-Vega do Centro Edgar Morin, EHSS / CNRS, Paris, França. Possui experiência em pesquisa, docência e gestão na Educação Básica (Educação Infantil e Anos Iniciais) e no Ensino Superior. Pesquisas com ênfase em Educação Ambiental, Complexidade e Transdisciplinaridade, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação e Prática Docente em Educação Ambiental na visão da Complexidade e da Transdisciplinaridade.

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Published

2022-05-07

How to Cite

Gomes, Y. L., & Pedroso, D. S. (2022). Methodologies of Teaching Environmental Education in Primary Schools: a Systematic Review. Brazilian Journal of Research in Science Education, e35007, 1–33. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u321353

Issue

Section

Artigos