Mapping Metacognitive Teaching Strategies for Science Education: A Systematic Literature Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u81109

Keywords:

metacognitive teaching strategies, Metacognition, Science Teaching, systematic review

Abstract

Science education should help students better understand the world around them. It should also provide different decision-making and problem-solving skills. Metacognitive strategies are thus necessary to engage pupils more purposefully in their learning. The purpose of this review was to identify metacognitive teaching strategies utilized in scientific education in the hopes of assisting teachers in yielding better cognitive learning outcomes. This paper presents a compilation of two systematic reviews available at the CAPES’ Periodicals Portal, one from 1997 to 2017, performed for a master's thesis, which revealed 20 strategies, and another from 2018 to 2021, which identified 14 additional ones. This mapping went through stringent inclusion and exclusion criteria before being cataloged using Zotero®. In terms of publication date, country of origin, educational level, subject content, and research design, the strategies were briefly explained and mapped. The majority of papers were experimental or quasi-experimental research, most of which were related to primary school mathematics instruction. It was also possible to draw the conclusion that these strategies have the ability to deliver students with self-assessment, management, and self-regulation of their learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Henrique Maraglia, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestre em Educação em Ciências e Saúde pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (Nutes-UFRJ). Licenciado em química pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professor Secretaria de Educação do Estado do Espírito Santo (SEDU-ES).

Mauricio Abreu Pinto Peixoto, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Medicina pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor Associado do Laboratório de Currículo e Ensino do Núcleo de Tecnologia para a Saúde (NUTES/UFRJ). Líder do Grupo de Estudos de Aprendizagem e Cognição (GEAC). 

Luciana Rocha dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda em Educação em Ciências e Saúde (NUTES-UFRJ). Mestrado em Engenharia de Produção (UENF). Graduação em Ciência da Computação (UCP). Professora (FAETEC).

References

Boruchovitch, E. (1999). Estratégias de aprendizagem e desempenho escolar: considerações para a prática educacional. Psicologia Reflexão e Crítica, 12(2). https://doi.org/10.1590/S0102-79721999000200008

Boruchovitch, E. (2001). Algumas estratégias de compreensão em leitura de alunos do ensino fundamental. Psicologia Escolar e Educacional, 5(1), 19–25. https://doi.org/10.1590/S1413-85572001000100003

Brabo, J. C. (2018). Metacognição, ensino-aprendizagem e formação de professores de ciências. AMAZÔNIA — Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 14(29), 1–9. http://dx.doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5898

Bransford, J., Rodney, R., & Brown, A. (2007). Como as pessoas aprendem. Editora Senac.

Chassot, A. (2003). Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Revista Brasileira de Educação, (22). https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000100009

Chiaro, S. de, & Aquino, K. A. da S. (2017). Argumentação na sala de aula e seu potencial metacognitivo como caminho para um enfoque CTS no ensino de química: uma proposta analítica. Educação e Pesquisa, 43(2), 411–426. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201704158018

Cleophas, M. das G., & Francisco, W. (2018). Metacognição e o ensino e aprendizagem das ciências: uma revisão sistemática da literatura (RSL). AMAZÔNIA — Revista de Educação em Ciências e Matemáticas, 14(29), 10–26. https://doi.org/10.18542/amazrecm.v14i29.5512

Corso, H. V., Sperb, T. M., Jou, G. I. de, & Salles, J. F. (2013) Metacognição e funções executivas: relações entre os conceitos e implicações para a aprendizagem. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 29(1), 21–29. https://doi.org/10.1590/S0102-37722013000100004

Efklides, A., & Metallidou, P. (2020). Applying Metacognition and Self-Regulated Learning in the Classroom. Oxford Research Encyclopedia of Education. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.961

EPPI-Centre. (2006). Systematic Research Synthesis. Institute of Education, University of London. https://eppi.ioe.ac.uk/cms/

Flavell, J. H. (1976). Metacognitive aspects of problem solving. In L. B. Resnik (Ed.), The nature of intelligence (pp. 231–235). Lawrence Erlbaum.

Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognition monitoring: a new area of cognitive-developmental inquiry. Americam Psychologist, 34(10), 906–911. https://doi.org/10.1037/0003-066X.34.10.906

Fourez, G. (2003). Crise no ensino de ciências. Investigações em ensino de ciências, 8(2), 109–123. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/542/337

Higgins, J. P. T., & Green, S. (2008). Cochrane handbook for systematic reviews of interventions. Wiley-Blackwell.

Maman, A. S. de, Quartieri, M. T., & Neide, I. G. (30 de Outubro a 01 de Novembro, 2018). Contribuições da metacognição para o ensino de eletromagnetismo. Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria (CIDU 2018), Porto Alegre, Rio Grande do Sul. https://www.aidu-asociacion.org/contribuicoes-da-metacognicao-para-o-ensino-de-eletromagnetismo/

Maraglia, P. H. (2018a). Estratégias de ensino metacognitivas: uma revisão sistemática de literatura (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro , Rio de Janeiro). http://objdig.ufrj.br/55/dissert/870072.pdf

Maraglia, P. H. (2018b). Estratégias Metacognitivas — Definição e Conceito. Grupo de Estudos em Aprendizagem e Cognição - GEAC. https://sites.google.com/site/geacufrjpublico/textos-basicos/estrategias-metacognitivas---definicao-e-conceito?authuser=0

Maraglia, P. H., Peixoto, M. A. P., & Assis, M. R. (5–7 de Outubro, 2016). Produção bibliográfica sobre a metacognição na formação de professores: mapeando o cenário brasileiro. III Congresso Nacional de Educação, Natal, Rio Grande do Norte. https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2016/TRABALHO_EV056_MD1_SA4_ID9657_11082016102347.pdf

Maraglia, P. H., Peixoto, M. A. P., & Assis, M. R. (2017). Metacognição, tecnologia educacional na formação docente de ciências: mapeando as produções brasileiras. Revista Tecnologia & Cultura, (28), 37–45. http://www.cefet-rj.br/attachments/article/195/revista%2028%20completa-min.pdf

Masetto, M. T. (2003). Competência pedagógica do professor universitário. Summus.

Moreira, A. E. da C. (2014). Relações entre as estratégias de ensino do professor, com as estratégias de aprendizagem e a motivação para aprender de alunos do ensino fundamental (Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, Paraná). Biblioteca Digital da Produção Científica, Tecnológica, Artística e Cultural da Universidade Estadual de Londrina. http://www.bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000190126

Page, M. J., Mckenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., McGuiness, L. A., Stewart, L. A., Thomas, J., Tricco, A. C., Welch, V. A., Whiting, P., & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ, 372(71). https://doi.org/10.1136/bmj.n71

Peixoto, M. A. P., Brandão, M. A. G., & Tavares, B. F. (2021). Construção de definições operacionais em Metacognição. Psicologia Escolar e Educacional, 25, e224728, 1–10. https://doi.org/10.1590/2175-35392021224728

Ribeiro, C. (2003). Metacognição: um apoio ao processo de aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, 16(1) 109–116. https://doi.org/10.1590/S0102-79722003000100011

Rosa, C. T. W. da, & Ghiggi, C. M. (2018). Resolução de problemas em física envolvendo estratégias metacognitivas: análise de propostas didáticas. Investigações em Ensino de Ciências, 23(3), 30–59. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2018v23n3p31

Rosa, C. T. W. da, & Santos, A. C. T. dos. (2021). Metacognição e as Atividades Experimentais em Ciências: Análise da Produção em Periódicos Estrangeiros. Revista Brasileira De Pesquisa Em Educação Em Ciências, 21(u), e27016, 1–24. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u14351458

Rosa, C. T. W. da, Corrêa, N. N. G., Passos, M. M., & Arruda, S. de M. (2020). Metacognição e seus 50 anos: uma breve história da evolução do conceito. Revista Educar Mais, 4(3), 703–721. https://doi.org/10.15536/reducarmais.4.2020.2063

Rosa, C. T. W. da. (2014). Metacognição no ensino de física. UPF Editora. http://editora.upf.br/index.php/e-books-topo/49-fisica-area-do-conhecimento/91-metacognicao-no-ensino-de-fisica

Rosa, C., Corrêa, N., Passos, M., & Arruda, S. (2021). Metacognição e seus 50 anos: cenários e perspectivas para o Ensino de Ciências. Revista brasileira de Ensino de Ciências e Matemática, 4(1), 267–291. https://doi.org/10.5335/rbecm.v4i1.12194

Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2006). Metodologia de Pesquisa (3ª ed.). McGraw Hill.

Silva, A. L. Da, & Sá, I. (1997). Saber estudar e estudar para saber (2ª ed.). Porto Editora.

Stedile, N. L. R., & Friendlander, M. R. (2003). Metacognição e ensino de enfermagem: uma combinação possível. Rev. Latino-Am. Enfermagem, 11(6). https://doi.org/10.1590/S0104-11692003000600014

Tractenberg, L. E. F. (2011). Colaboração docente e ensino colaborativo na educação superior em ciências, matemática e saúde – contexto, fundamentos e revisão sistemática (Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro). http://objdig.ufrj.br/55/teses/NUTES_D_LeonelEstevaoFinkelsteinasTractenberg.pdf

Veiga, L. L. de A. da, Peixoto, M. A. P., & Silva, C. X. (2021). Diários de campo, metacognição e aprendizagem: o que podemos observar em alunos de uma disciplina do tipo “aprender a aprender”. Debates em Educação, 13(31), 719–743. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2021v13n31p719-743

Veiga, L. L. de A. da. (2021). Metacognição e aprendizagem: estudo de caso de uma disciplina para aprender a aprender (Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro). http://www.ppgecs.nutes.ufrj.br/wp-content/uploads/Tese-LUCIANA-LIMA-DE-ALBUQUERQUE-DA-VEIGA.pdf

Veiga, L. L. de A. da, Assis, M. R. de, Pereira, L. B., & Peixoto, M. A. P. (25–28 de Junho, 2019). Metacognição e Ensino de Ciências: panorama da produção científica na América Latina. XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Natal, Rio Grande do Norte.

Xavier, C. S. (2022). Metacognição e estratégias de ensino metacognitivo: uma revisão de literatura analítica (Tese de Doutorado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro). Repositório Insitucional — IFES. https://repositorio.ifes.edu.br/handle/123456789/2469

Xavier, C. S., Peixoto, M. A. P., & Veiga, L. L. de A. da. (2021a). Embedded metacognitive prompts based on the nature of science: Potentialities, limitations, conditions and possibilities. Research, Society and Development, 10(7), e43010716829, 1–17. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v10i7.16829

Xavier, C. S., Peixoto, M. A. P., & Veiga, L. L. de A. da. (2021b). Interfaces entre a teoria do desenvolvimento cognitivo de Piaget e o pensamento metacognitivo. Revista Querubim, 45(1), 58–65. https://periodicos.uff.br/querubim/issue/view/2565/637

Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a Self-Regulated Learner: An Overview. Theory Into Practice, 41(2), 64–70. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4102_2

Published

2023-02-25

How to Cite

Maraglia, P. H., Peixoto, M. A. P., & Santos, L. R. dos. (2023). Mapping Metacognitive Teaching Strategies for Science Education: A Systematic Literature Review. Brazilian Journal of Research in Science Education, e38598, 1–29. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u81109

Issue

Section

Artigos