A Metric Profile of 'Science Teaching' in Articles of the Brazilian Journal of Research in Science Education (2001–2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u14141440

Keywords:

Science Teaching, Bibliometry, Meta-research, Scientific Journal

Abstract

In addition to strengthening and serving as components in the consolidation of this field, the research output in the domain of Science Teaching has been rising. In this sense, the purpose of our study is to provide a solution to the following question: What can the analysis of metric indicators show about the articles that emphasize “Science Teaching” in the Brazilian Journal of Research in Science Education (RBPEC) between 2001 and 2020? The general characteristics, authorship-production, content and references were examined using a technique based on bibliometric and scientometrics. These factors enabled us to identify more prevalent themes, the academic backgrounds of researchers, and more referenced literature, ensuring a metric cartography that offers incentives to authors and editors in order to better characterize our field. These aspects then allowed us to raise some clues about the production related to Science Teaching at RBPEC.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alaércio Moura Peixoto de Jesus, UESB

Mestrado em Educação Científica e Formação de Professores, pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (2021). Especialização em Educação em Gênero e Direitos Humanos, pela Universidade Federal da Bahia (2019). Especialização em Educação Científica e Popularização das Ciências, pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano (2017). Graduação em Química - Licenciatura Plena pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2015). Atuou como Professor da Educação Básica no Colégio Estadual Aldemiro Vilas Boas, SEC-BA (2015-2019). Atualmente é estudante de Doutorado no Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Formação de Professores (PPG-ECFP/UESB) e integra a Equipe Técnica da Revista de Iniciação à Docência (Rid-Uesb). Tem experiência e interesse em estudos da área de Educação em Ciências, atuando principalmente nos seguintes temas: Teoria da Aprendizagem Significativa, Formação de Professores de Ciências e nos estudos bibliométricos e cienciométricos da área de Educação em Ciências.

References

Barros, L. G. (2020). Uma análise cienciométrica da produção acadêmica sobre ensino de Ciências em espaços não formais em periódicos e eventos da área (2008–2019) (Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, São Paulo). Repositório Institucional UNESP. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/194481

Bouzon, J. D., Brandão, J. B., Santos, T. C. D., & Chrispino, Á. (2018). O Ensino de Química no Ensino CTS Brasileiro: uma revisão bibliográfica de publicações em periódicos. Química Nova na Escola, 40(3), 214–225. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160126

Cachapuz, A., Gil-Perez, D., Carvalho, A. D., Praia, J., & Vilches, A. (2005). A Necessária Renovação do Ensino das Ciências. Cortez.

Café, L., & Bräscher, M. (2008). Organização da informação e bibliometria. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, (spe), 54–75. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13nesp1p54

Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2013). Tutorial para uso do software de análise textual IRAMUTEQ. http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais

Chrispino, A., Lima, L. S. D., Albuquerque, M. B. D., Freitas, A. C. C. D., & Silva, M. A. F. B. D. (2013). A área CTS no Brasil vista como rede social: onde aprendemos?. Ciência & Educação (Bauru), 19(2), 455–479. https://doi.org/10.1590/S1516-73132013000200015

Feres, G. G., & Nardi, R. (26 de Novembro–02 de Dezembro, 2007). Parâmetros utilizados para caracterização e avaliação da produção acadêmica na área de educação em ciências: estudos preliminares. VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação Em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.

Feres, G. G. (2010). A pós-graduação em ensino de ciências no Brasil: uma leitura a partir da teoria de Bourdieu (Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, São Paulo). Repositório Institucional UNESP. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102050

Ferreira, L. O., Azevedo, N., Guedes, M., & Cortes, B. (2008). Institucionalização das ciências, sistema de gênero e produção científica no Brasil (1939–1969). História, Ciências, Saúde-Manguinhos, 15(suppl), 43–71. https://doi.org/10.1590/S0104-59702008000500003

Firme, S. M., Miranda, A. C. D., & Silva, J. A. (2017). Produção Do Conhecimento Científico: Um Estudo Das Redes Colaborativas. BIBLOS: Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, 31(2), 45–61. https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/8019

Ganhor, J. P., Silva, D. R., Meglhioratti, F. A., & Malacarne, V. (2020). Mapeamento de mobilizações da Bibliometria e Cienciometria na pesquisa em Educação em Ciências: um olhar para os periódicos nacionais. Research, Society and Development, 9(7), 1–29. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4849

Garrido, R. G. & Rodrigues, F. S. (2005). Os rumos da Ciência brasileira sob a ótica dos índices cienciométricos. Revista do Biomédico, 66(1), 1–5. https://crbm1.gov.br/bio66/artigocien_66.asp

Gatti, B. (2004). Estudos quantitativos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, 30(1), 11–30. https://doi.org/10.1590/S1517-97022004000100002

Jesus, A. M. P., & Razera, J. C. C. (2020). Paulo Freire em artigos sobre formação de professores na área brasileira de Educação em Ciências [1996–2018]: uma análise de citações. Investigações em Ensino de Ciências (Online), 25(3), 361–378. http://dx.doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2020v25n3p361

Jesus, A. M. P., & Razera, J. C. C. (02–06 de Setembro, 2019). Aprendizagem Significativa em Revista: um perfil métrico (2011–2018). IX Encontro Internacional de Aprendizagem Significativa, Sorocaba, São Paulo. https://www.apsignificativa.com.br/_files/ugd/75b99d_d3f0d66470b145df8410d45de038d94a.pdf

Jesus, A. M. P. (2021). A aprendizagem significativa em artigos da área brasileira de Educação em Ciências: um estudo métrico (Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Jequié, Bahia). http://www2.uesb.br/ppg/ppgecfp/wp-content/uploads/2022/02/Ala%C3%A9rcio.Disserta%C3%A7%C3%A3o.vers%C3%A3ofinal-2.pdf

Jesus, L. G. de, & Razera, J. C. C. (09–12 de Setembro, 2013). As teorias de aprendizagem em pesquisas da área de educação em ciências: uma análise cienciométrica em periódicos brasileiros. IX Congreso Internacional Sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Girona, Espanha. https://core.ac.uk/reader/132090230

Krasilchik, M. (2000). Reformas e realidade: o caso do ensino das ciências. São Paulo em perspectiva, 14(1), 85–93. https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000100010

Kundlatsch, A., & Cortela, B. S. C. (2019). Uma revisão de base cienciométrica sobre as Histórias em Quadrinhos no Ensino de Química: uma análise do ENPEC, ENEQ e RASBQ. Revista Eletrônica Ludus Scientiae, 2(2), 1–13. https://doi.org/10.30691/relus.v2i2.1480

Kundlatsch, A., Agostini, G., & Rodrigues, G. L. (2019). Um estudo com bases cienciométricas sobre experimentação na revista Química Nova na Escola. Scientia Naturalis, 1(3), 265–278. https://periodicos.ufac.br/index.php/SciNat/article/view/2566

Martins, L. R. A., & Firmino Neto, A. (01–03 de Dezembro, 2014). Educação Inclusiva: Um Estudo Bibliométrico Em Ensino De Ciências No Período De 2009 A 2014. I Congresso Internacional de Educação e Inclusão, Campina Grande, Paraíba. https://www.editorarealize.com.br/index.php/artigo/visualizar/8720

Maz, A, Torralbo, M., Vallejo, M., Fernández-Cano, A., & Rico, L. (2009). La educación matemática en la revista Enseñanza de las Ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 27(2), 185–194. https://core.ac.uk/reader/11889182

Megid Neto, J. (2014). Origens e desenvolvimento do campo de pesquisa em educação em ciências no Brasil. In R. Nardi, & T. V. O. Gonçalves (Eds.), A pós-graduação em ensino de ciências e matemática no Brasil: origens, características, programas e consolidação da pesquisa na área (pp. 98–139). Livraria da Física.

Moreira, M. A. (2002). A área de ensino de ciências e matemática na Capes: panorama 2001/2002 e critérios de qualidade. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2(1), 36–59. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4149

Nardi, R. (2005). A área de ensino de ciências no Brasil: fatores que determinaram sua constituição e suas características segundo pesquisadores brasileiros [Tese Livre-Docência, Universidade Estadual Paulista, Bauru, São Paulo].

Nardi, R. (2014). Memórias do Ensino de Ciências no Brasil: a constituição da área segundo pesquisadores brasileiros, origens e avanços da pós-graduação. Revista do Imea, 2(2)13–46. http://hdl.handle.net/11449/135432

Nascimento, F., Fernandes, H. L., & Mendonça, V. M. (2010). O ensino de ciências no Brasil: história, formação de professores e desafios atuais. Revista Histedbr on-line, 10(39), 225–249. https://doi.org/10.20396/rho.v10i39.8639728

Oliveira, E. B. P. M., & Noronha, D. P. (2005). A comunicação científica e o meio digital. Informação & Sociedade, 15(1), 75–92. https://brapci.inf.br/index.php/res/v/92550

Pereira, L. B. C., Tenório, M. M., Santos Junior, G., & Picinin, C. T. (03–06 de Julho, 2017). A produção do Conhecimento no período de 2010–2014: um estudo bibliométrico da Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (RBPEC). XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Florianópolis, Santa Catarina.

Pereira, M. V., & Rôças, G. (2018). Rebobine, por favor: como avaliamos as pesquisas na área de ensino de ciências. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 11(2), 537–560. https://doi.org/10.3895/rbect.v11n2.8457

Ramos, C. R., & da Silva, J. A. (2014). A emergência da área de Ensino de Ciências e Matemática da CAPES enquanto comunidade científica: um estudo documental. Investigações em Ensino de Ciências, 19(2), 363–380. https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/84

Razera, J. C. C. (2016). A formação de professores em artigos da revista Ciência & Educação (1998–2014): uma revisão cienciométrica. Ciência & Educação, 22(3), 561–583. https://doi.org/10.1590/1516-731320160030002

Razera, J. C. C. (2018). Um perfil estatístico descritivo das pesquisas que destacam a formação de professores na área brasileira de Educação em Ciências — Relatório Pós-Doutorado. Faculdade de Ciências, Unesp, Bauru.

Razera, J. C. C., Matos, C. M. S., & Bastos, F. (2019). Um perfil métrico das pesquisas que destacam a Formação de Professores na área brasileira de Educação em Ciências. Investigações em Ensino de Ciências, 24(1), 200–222. https://doi.org/10.22600/1518-8795.ienci2019v24n1p2000

Ribeiro, M. P. F. (2006). A importância da indexação para a difusão do conhecimento comunicado nas revistas técnico-científicas. Revista Mineira de Enfermagem, 10(1), 6.

Rigolin, C. C. D., Hayashi, C. R. M., & Hayashi, M. C. P. I. (2013). Métricas da participação feminina na ciência e na tecnologia no contexto dos INCTs: primeiras aproximações. Liinc em Revista, 9(1), 143–170. https://doi.org/10.18617/liinc.v9i1.524

Santos, R. N. M., & Kobashi, N. Y. (2009). Bibliometria, cientometria, infometria: conceitos e aplicações. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, 2(1), 155–172. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/10089

Silva, L. L. (2011). Estudo do perfil científico dos pesquisadores com bolsa de produtividade do CNPq que atuam no ensino de ciências e matemática. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 11(3), 75–99. https://www.periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4209

Spinak, E. (1996). Diccionario enciclopédico de bibliometría, cienciometría e informetría. Unesco.

Urbizagastegui Alvarado, R. (2008). A produtividade dos autores sobre a Lei de Lotka. Ciência da Informação, 37(2), 87–102. https://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1214

Vilan Filho, J. L. (2010). Autoria múltipla em artigos de periódicos científicos das áreas de informação no Brasil. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 8(1), 117–118. https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/2048

Villani, A. (1982). Considerações sobre a pesquisa em ensino de ciência: II. Revista de Ensino de Física, 4, 23–51.

Vitullo, N. A. V., & Santos, R. F. D. (2017). A importância dos estudos métricos da informação na construção de indicadores para a formação e desenvolvimento de coleções. Revista Informação na Sociedade Contemporânea, 1(2), 1–18. https://doi.org/10.21680/2447-0198.2017v1n2ID10860

Zauith, G., & Hayashi, M. C. P. I. (2013). A influência de Paulo Freire no ensino de ciências e na educação CTS: uma análise bibliométrica. Revista HISTEDBR On-line, 13(49), 267–293. https://doi.org/10.20396/rho.v13i49.8640332

Published

2022-12-19

How to Cite

Santos, C. S., Jesus, A. M. P. de, & Silva Junior, J. C. (2022). A Metric Profile of ’Science Teaching’ in Articles of the Brazilian Journal of Research in Science Education (2001–2020). Brazilian Journal of Research in Science Education, e39411, 1–27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2022u14141440

Issue

Section

Artigos