The Periodic Table in the School Field: A Study on the Teaching of Chemistry in Two Journals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u122

Keywords:

Periodic Table, chemical elements, Science Education

Abstract

This study is concerned with an analytical systematization of the discourses about the uses of the Periodic Table of Elements in the school field, in accordance with Foucauldian theory. To this end, articles on the subject were chosen from two academic journals devoted to Chemistry education in Brazil: Química Nova na Escola and Revista Brasileira de Ensino de Química. The texts, which were published between 1995 and 2020, were divided into six thematic categories: (1) Information and updates; (2) Chemical periodicity; (3) History of science; (4) Didactic game; (5) Contextualized didactic sequence; and (6) Others. The material analysis revealed the deep-seated issues inherent in the teaching of Chemistry, as well as some of the corresponding solutions based on contemporary pedagogies. The concept of constructivism was largely invoked in this context. In this regard, a gradual fading of the use of the Periodic Table was observed in the strategies for teaching Chemistry in the analyzed journals as of 2013.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anjos, L. C. G., Menon, A., & Bernardelli, M. S. (2019). O sabor da Tabela Periódica: integrando conceitos de nutrição com o ensino de Química. Química Nova na Escola, 41(3), 275–285. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160161

Beltran, N. O. (1995). Editorial. Química Nova na Escola, (1). http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc01/editor.pdf

Castro, D. L., Dionízio, T. P., & Silva, I. G. (2015). Na trilha dos elementos químicos: o ensino de Química através de uma atividade lúdica. Revista Brasileira de Ensino de Química, 10(1), 46–58. https://issuu.com/atomoealinea/docs/rebeq_v10_n1

Cavalcanti, J. A., Freitas, J. C. R., Melo, A. C. N., & Freitas Filho, J. R. (2010). Agrotóxicos: uma temática para o ensino de Química. Química Nova na Escola, 32(1), 31–36. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc32_1/07-RSA-0309.pdf

César, E. T., Reis, R. C., & Aliane, C. S. M. (2015). Tabela Periódica interativa. Química Nova na Escola, 37(3), 180–186. http://dx.doi.org/10.5935/0104-8899.20150037

Chagas, A. P. (2011). Pesos atômicos deixam de ser constantes: dez elementos passam a ter intervalos de pesos atômicos. Química Nova na Escola, 33(4), 211–215. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc33_4/211-AQ-9011.pdf

Chagas, A. P., & Rocha-Filho, R. C. (1999). Nomes recomendados para os elementos químicos. Química Nova na Escola, (10), 11–13. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc10/atual1.pdf

Duarte, H. A. (2003). Carga nuclear efetiva e sua consequência para a compreensão da estrutura eletrônica dos átomos. Química Nova na Escola, (17), 22–26. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc17/a06.pdf

Farge, A. (2017). O sabor do arquivo. Editora da Universidade de São Paulo.

Faria, R. B. (2009). The periodic table. Its story and its significance. Química Nova, 32(7), 1981. http://static.sites.sbq.org.br/quimicanova.sbq.org.br/pdf/Vol32No7_1981_49-CE09394.pdf

Ferreira, A. D. Q. (2008). A produção do hidrogênio: oportunidades para o aprendizado da Química no contexto interdisciplinar. Revista Brasileira de Ensino de Química, 3(2), 61–70. https://issuu.com/atomoealinea/docs/rebeq_v3_n2

Ferreira, L. H., Correa, K. C. S., & Dutra, J. L. (2016). Análise das estratégias de ensino utilizadas para o ensino da Tabela Periódica. Química Nova na Escola, 38(4), 349–359. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160047

Fialho, N. N., Vianna Filho, R. P., & Schmitt, M. R. (2018). O uso de mapas conceituais no ensino da Tabela Periódica: um relato de experiência vivenciado no PIBID. Química Nova na Escola, 40(4), 267–275. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160119

Filgueiras, C. A. L. (1996). A Espectroscopia e a Química: da descoberta de novos elementos ao limiar da teoria quântica. Química Nova na Escola, (3), 22–25. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc03/historia.pdf

Flôr, C. C. (2009). A história da síntese de elementos transurânicos e extensão da Tabela Periódica numa perspectiva fleckiana. Química Nova na Escola, 31(4), 246–250. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_4/05-HQ-0409.pdf

Foucault, M. (2014). A ordem do discurso: Aula inaugural no Collège de France pronunciada em 2 de dezembro de 1970 (24ª ed.). Loyola.

Franco-Mariscal, A. J., & Cano-Iglesias, J. (2009). Soletrando o Br-As-I-L com símbolos químicos. Química Nova na Escola, 31(1), 31–33. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_1/06-RSA-5907.pdf

Garbellini, G. S., & Rocha-Filho, R. C. (2015). Dos elementos químicos à inovação científica e tecnológica: contribuições das seções Elemento Químico e Atualidades em Química. Química Nova na Escola, 37(spe. 2), 172–177. http://dx.doi.org/10.5935/0104-8899.20150066

Giacomini, R. A., Miranda, P. C. M. L., Silva, A. S. K. P., & Ligiero, C. B. P. (2006). Jogo educativo sobre a Tabela Periódica aplicado no ensino de Química. Revista Brasileira de Ensino de Química, 1(1), 61–76. https://issuu.com/atomoealinea/docs/rebeq_v1_n1

Giese, E., Faria, F. L., & Cruz, J. W. S. (2020). Mineropólio: uma proposta de atividade lúdica para o estudo do potencial mineral do Brasil no Ensino Médio. Química Nova na Escola, 43(3), 295–305. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160211

Godoi, T. A. F., Oliveira, H. P. M., & Codognoto, L. (2010). Tabela Periódica – Um Super Trunfo para alunos do Ensino Fundamental e Médio. Química Nova na Escola, 32(1), 22–25. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc32_1/05-EA-0509.pdf

IUPAC. (28 de Dezembro, 2017). The United Nations proclaims The International Year of the Periodic Table of the Chemical Elements. https://iupac.org/united-nations-proclaims-international-year-periodic-table-chemical-elements/

Ministério da Educação (MEC) (1999). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/blegais.pdf

Ministério da Educação (MEC) (2002). PCN+ Ensino Médio: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais. http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf

Ministério da Educação (MEC) (2017). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/

Morgon, N. H., & Freitas, R. P. (2019). Elementos químicos estratégicos para o Brasil. Química Nova, 42(10), 1123–1124. https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170445

Lacerda, C. C., Campos, A. F., & Marcelino-Jr., C. A. C. (2012). Abordagem dos conceitos mistura, substância simples, substância composta e elemento químico numa perspectiva de ensino por situação-problema. Química Nova na Escola, 34(2), 75–82. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc34_2/05-RSA-73-10.pdf

Leite, B. S. (2019). O Ano Internacional da Tabela Periódica e o Ensino de Química: das cartas ao digital. Química Nova, 42(6), 702–710. http://dx.doi.org/10.21577/0100-4042.20170359

Oki, M. C. M. (2000). A eletricidade e a Química. Química Nova na Escola, (12), 34–37. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc12/v12a08.pdf

Oki, M. C. M. (2002). O conceito de elemento da Antiguidade à Modernidade. Química Nova na Escola, (16), 21–25. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc16/v16_A06.pdf

Oliveira, A. L., Oliveira, J. C. P., Nasser, M. J. S., & Cavalcante, M. P. (2018). O jogo educativo como recurso interdisciplinar no ensino de Química. Química Nova na Escola, 40(2), 89–96. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160109

ONU. (n.d.). 72nd session. https://www.un.org/en/ga/72

ONU. (7 de Dezembro, 2017). Globalization and interdependence: science, technology and innovation for development. https://undocs.org/A/72/422/Add.2

Pires, R. G., Princigalli, N. R., & Mortimer, E. F. (2003). Portal do professor: ensino de Química e interatividade. Química Nova na Escola, (17), 20–21. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc17/a05.pdf

Reis, A. S., & Santos Filho, P. F. (2010). Ligação hidrogênio: uma contribuição para o ensino de Química. Revista Brasileira de Ensino de Química, 5(1–2), 9–16. https://issuu.com/atomoealinea/docs/rebeq_v5_n1_e_2

Reis, A. S., Souza, R. H., Sales, S. F. C., Vieira, S. L., Franchi, S. J. S., Solano, R. V., Bannwart, S. C., Meneghetti, E. M., Freitas, F. S., Grando, S. R., Lizárraga, C. R. E. M., Campos, T. M. O., Giovanini, L., Moreno, S. C., & Santos Filho, P. F. (2009). A periodicidade e a ligação química nos compostos de boro abordados em nível de pós-graduação. Revista Brasileira de Ensino de Química, 4(2), 43-62. https://issuu.com/atomoealinea/docs/rebeq_v4_n2

Rezende, F. A. M., Carvalho, C. V. M., Gontijo, L. C., & Soares, M. H. F. B. (2019). RAIOQUIZ: discussão de um conceito de propriedade periódica por meio de um jogo educativo. Química Nova na Escola, 41(3), 248–258. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160149

Rocha, J. R. C., & Cavicchioli, A. (2005). Uma abordagem alternativa para o aprendizado dos conceitos de átomo, molécula, elemento químico, substância simples e substância composta, nos ensinos fundamental e médio. Química Nova na Escola, (21), 29–33. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc21/v21a06.pdf

Rocha-Filho, R. C. (1995). O vai-não-vai da IUPAC: o caso dos nomes dos elementos 101 a 109. Química Nova na Escola, (2), 13–14. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc02/atual3.pdf

Rocha-Filho, R. C. (1997a). Antimatéria: novidades nos elementos superpesados e a obtenção do anti-hidrogênio. Química Nova na Escola, (5), 11–13. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc05/atual.pdf

Rocha-Filho, R. C. (1997b). Prêmio Nobel 97 e a decisão sobre os nomes dos elementos químicos. Química Nova na Escola, (6), 13–14. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc06/atual.pdf

Roque, K. T., Araújo, L. A., Reis, M. S. C. A., & Leite, L. F. C. C. (2017). Educação e os desafios atuais da docência: discutindo a tabela periódica por meio do aplicativo Elements 4D. Revista Brasileira de Ensino de Química, 12(2), 40–48. https://issuu.com/atomoealinea/docs/e-rebeq_v12_n02

Santos, J. S., Silva, D. M., Silva, A. F. C., Oliveira, J. J. S., & Silva, A. B. (2012). Aplicação de um jogo didático (Ludo) explorando o conteúdo da Tabela Periódica no Ensino Médio. Revista Brasileira de Ensino de Química, 7(2), 61–68. https://issuu.com/atomoealinea/docs/rebeq_v7_n2

Santos Filho, P. F., Sales, S. F. C., & Souza, R. H. (2008). Comparando o incomparável: uma discussão sobre a variação dos parâmetros atômicos na Tabela Periódica dos elementos. Revista Brasileira de Ensino de Química, 3(2), 9–26. https://issuu.com/atomoealinea/docs/rebeq_v3_n2

Santos Filho, P. F., & Sales, S. F. C. (2009). A influência da eletronegatividade na força da ligação covalente. Revista Brasileira de Ensino de Química, 4(1), 9–14. https://issuu.com/atomoealinea/docs/rebeq_v4_n1

Saturnino, J. C. S. F., & Luduvico, I., Santos, L. J. (2013). Pôquer dos elementos dos blocos s e p. Química Nova na Escola, 35(3), 174–181. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc35_3/06-RSA-69-12.pdf

Scerri, E. (2019). The Periodic Table: Its Story and Its Significance (2ª ed.). Oxford University Press.

Silva, B., Cordeiro, M. R., & Kiill, K. B. (2015). Jogo didático investigativo: uma ferramenta para o ensino de Química Inorgânica. Química Nova na Escola, 37(1), 27–34. http://dx.doi.org/10.5935/0104-8899.20150005

Silva, L. O., & Gomides, J. N. (2015). Descarte de fármacos como proposta de sequência didática para aulas de Química. Revista Brasileira de Ensino de Química, 10(2), 29–41. https://issuu.com/atomoealinea/docs/rebeq_v10_n2

Silva, S. E. P., Silva, J. E., Silva, J. A. B., & Souza, A. P. (2018). A aplicação de softwares como uma estratégia didática para abordar o conteúdo da tabela periódica e as propriedades dos elementos químicos. Revista Brasileira de Ensino de Química, 13(1), 75–86. https://issuu.com/atomoealinea/docs/e-rebeq_v13_n01

Tarasova, N. (2018). A Good Beginning Makes a Good Ending. Chemistry International, 40(2), 2–4. https://doi.org/10.1515/ci-2018-0201

Targino, A. R. L., & Baldinato, J. O. (2016). Abordagem histórica da lei periódica nas coleções do PNLD 2012. Química Nova na Escola, 38(4), 324–333. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160044

Tasca, R. A., & Tubino, M., Simoni, J. A. (2007). Dois jogos que auxiliam no entendimento da Tabela Periódica. Revista Brasileira de Ensino de Química, 2(1), 69–75. https://issuu.com/atomoealinea/docs/rebeq_v2_n1

Tolentino, M., Rocha-Filho, R. C., & Chagas, A. P. (1997). Alguns aspectos da classificação periódica dos elementos químicos. Química Nova, 20(1), 103–117. http://static.sites.sbq.org.br/quimicanova.sbq.org.br/pdf/Vol20No1_103_v20_n1_13.pdf

Toma, H. E. (2019). AITP 2019 – Ano Internacional da Tabela Periódica dos Elementos Químicos. Química Nova, 42(4), 468–472. http://dx.doi.org/10.21577/0100-4042.20170350

Unesco. (19 de Setembro, 2017). Proposal for the proclamation by the United Nations of 2019 as an International Year of the Periodic Table of Chemical Elements. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259063

Veiga-Neto, A. (2005). Foucault & a educação (2ª ed.). Autêntica.

Vianna, N. S., Cicuto, C. A. T., & Pazinato, M. S. (2019). Tabela Periódica: concepções de estudantes ao longo do ensino médio. Química Nova na Escola, 41(4), 386–393. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160179

Vidal, P. H. O., Cheloni, F. O., & Porto, P. A. (2007). O Lavoisier que não está presente nos livros didáticos. Química Nova na Escola, (26), 29–32. http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc26/v26a08.pdf

Wuillda, A. C. J. S., Oliveira, C. A., Vicente, J. S., Guerra, A. C. O., & Silva, J. F. M. (2017). Educação ambiental no ensino de Química: reciclagem de caixas Tetra Pak® na construção de uma tabela periódica interativa. Química Nova na Escola, 39(3), 268–276. http://dx.doi.org/10.21577/0104-8899.20160084

Zhou, Q.-F. (18 de Dezembro, 2018). Join in the celebration. Chemistry World. https://www.chemistryworld.com/opinion/welcome-to-the-international-year-of-the-periodic-table/3009851.article

Published

2023-01-29

How to Cite

Silva Filho, T. D. da, & Aquino, J. G. (2023). The Periodic Table in the School Field: A Study on the Teaching of Chemistry in Two Journals. Brazilian Journal of Research in Science Education, e39647, 1–22. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u122

Issue

Section

Artigos