O ensino de física nas séries iniciais do ensino fundamental: lendo e escrevendo histórias
Abstract
Esse artigo é uma pesquisa-ação desenvolvida em uma turma de terceira série do 1º segmento do Ensino Fundamental, de uma escola pública do município do Rio de Janeiro, formada por 38 alu-nos, 24 meninas e 14 meninos, com idade entre nove e 13 anos. Nosso objetivo foi verificar se his-tórias infantis com conteúdos de física estimulavam os alunos a construir conhecimento físico. Uti-lizamos a leitura e a interpretação da história Não tem jeito, cai. Com base na história foram elabo-rados exercícios de raciocínio que os alunos discutiram coletivamente, em seguida, foram convida-dos a relatar a experiência através de desenhos, redações e modelagem com massinha. Comparando o desempenho dos alunos podemos concluir que a maioria é capaz de construir o conhecimento físico compatível com sua faixa etária, moldando sua interpretação com relação à determinada situ-ação, embora alguns se encontrem a meio caminho de atingir tal objetivo.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-02-20
How to Cite
Nascimento, C., & Barbosa-Lima, M. da C. (2011). O ensino de física nas séries iniciais do ensino fundamental: lendo e escrevendo histórias. Brazilian Journal of Research in Science Education, 6(3). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4043
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.