Analogias nos livros de ciências para as séries iniciais do ensino fundamental
Abstract
Analogias e metáforas são recursos de linguagem comuns no Ensino de Ciências.,e assuntos recorrentes em pesquisas de diversos autores, de diferentes nacionalidades. Neste trabalho consideramos analogia como uma comparação explícita entre dois domínios, sendo um deles familiar ao usuário. O objetivo da pesquisa foi realizar uma investigação exploratória sobre o uso de analogias em coleções de livros didáticos destinadas a crianças de sete a dez anos. As analogias foram identificadas e classificadas segundo categorias adaptadas do trabalho proposto por Curtis e Reigeluth (1984). Os manuais das respectivas coleções também foram examinados para localizar presenças de orientações a respeito das analogias utilizadas nos textos dos alunos. Por último, foram realizadas entrevistas clínicas com crianças, para exame do funcionamento de alguns dos exemplos das analogias encontrados nas coleções. Tendo em vista a escassez de literatura de pesquisa em ensino de Ciências sobre o objeto desse estudo e a verificação de existência e freqüência do uso desses recursos de linguagem no ensino de Ciências para crianças, sugerimos novas questões para extensão e aprofundamento dessa pesquisa.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2011-02-20
How to Cite
Cunha, M. de C. C. (2011). Analogias nos livros de ciências para as séries iniciais do ensino fundamental. Brazilian Journal of Research in Science Education, 6(2). Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4046
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.