The Voice and theTurn of the Regent Teachers: Challenges and Possibilities of the Mandatory Curricular Internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u427444

Keywords:

supervised internship, regent teacher, Science, Biology Education

Abstract

The research seeks to understand the real possibilities, the main challenges, and the limitations that make up the context of the supervised internship from the perspective of primary education teachers who act as regents in the internships of the Education Degree in Biology at UFRB. The supervised internship, if committed by the participating agents, configures a space for dialogue between the university and the school, aimed at overcoming difficulties and building new ways of walking the educational pathways. For the development of the research from a qualitative approach, interviews were carried out with three teachers were interviewed; during the interviews, subjects reported the main challenges and the limitations that they identified in the presented internship model. From the reports of the regent teachers, it is clear that most of the issues posed as limiting or challenging in the context of the internship are related to incoherent postures on the part of the individuals who take part in the internship, as well as aspects related to the infrastructure and the planning of the internship activities, in line with the school calendar. Such aspects can be adjusted through the implementation of a dialogue between the training institutions and the presence and cooperation of all agents involved in the training process of the internship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thaís Aline da Silva dos Santos, Secretaria de Educação do Estado da Bahia

Graduação em Biologia - Bacharelado e Licenciatura - pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Mestrado em Ciência Animal (UFRB). Pós-graduanda em Educação e Interdisciplinaridade (UFRB). Participa de pesquisas sobre a formação de professores de Ciências e Biologia e o Ensino de Ciências e Biologia na perspectiva CTS. Na educação básica, participou como monitora do programa Mais Educação, atuou como estagiária de regência de classe pelo IEL (Instituto Euvaldo Lodi), atuou como professora substituta pela Secretaria de Educação do Estado da Bahia. Tem experiência nas áreas de Biologia e Ecologia do zooplâncton com ênfase em Rotifera, bem como na área de aquicultura, na produção do zooplâncton como alimento vivo para peixes nativos. Orcid id: orcid.org/0000-0003-3950-5981.

References

Andrade, A. de. (2005). O estágio supervisionado e a práxis docente. In M. L. S. F. da. Silva (org.), Estágio curricular: Contribuições para o redimensionamento de sua prática (pp. 21–26). EdUFRN.

Batista, S. do N., Oliveira, E. S. de, & Montenegro, A. K. A. (2021). A identidade profissional do professor de Ciências e Biologia no Brasil. Humanidades & Inovação, 8(42), 132–146. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4461

Flick, U. (2009). Introdução à pesquisa qualitativa. Artmed.

Fontoura, H. A., Pereira, E. G. C., & Figueira, S. T. (2020). Formação de professores de Ciências no Brasil e alfabetização científica: Desafios e perspectivas. Uni-pluriversidad, 20(1), 103–126. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.20.1.07

Lima, T. P. P de, & Santos, T. A. da S. dos. (2021). A experiência como professor (a) regente nos estágios curriculares obrigatórios: narrativas docentes sobre a recepção dos estagiários de Ciências e Biologia nas Escolas da Educação Básica. Quaestio — Revista de Estudos em Educação, 23(2), 563–583. https://doi.org/10.22483/2177-5796.2021v23n2p563-583

Lüdke, M., & Cruz, G. B. da. (2005). Aproximando universidade e escola de educação básica pela pesquisa. Cadernos de Pesquisa, 35(125), 81–109. https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000200006

Martins, I. K. M. de O., Mendes, M., & Soares, Z. M. P. (2021). Relato de experiência no contexto do estágio curricular obrigatório: contribuições para a formação de professores de Ciências e Biologia. Revista de Educación en Biología, 24(2), 111–122. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaadbia/article/view/31073

Medeiros, E. A. de, & Medeiros, M. L. S. de. (2020). Licenciaturas em Ciências Biológicas: análise de currículos de formação de professores para o ensino de ciências e biologia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 15(4), 1967–1990. https://doi.org/10.21723/riaee.v15i4.13642

Moraes, C. B., Guzzi, M. E. R., & Sá, L. P. (2019). Influência do estágio supervisionado e do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) na motivação de futuros professores de Biologia pela docência. Ciência & Educação, 25(1), 235–253. https://doi.org/10.1590/1516-731320190010015

Pimenta, S. G., & Lima, M. do S. L. (2004). Estágio e docência. Cortez.

Pimenta, S. G., & Lima, M. do S. L. (2011). Estágio e docência. Cortez.

Tardif, M. (2012). Saberes docentes e formação profissional. Vozes.

Tardif, M., & Lessard, C. (2012). O trabalho docente: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Vozes.

Tauchen, G., Devechi, C. P. V., & Trevisan, A. L. (2014). Interação universidade e escola: uma colaboração entre ações e discursos. Revista Diálogo Educacional, 14(42), 369–393. https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.042.DS03

Zabalza, M. A. (2014). O estágio e as práticas em contextos profissionais na formação universitária. Cortez.

Published

2023-05-26

How to Cite

Lima, T. P. P. de, & Santos, T. A. da S. dos. (2023). The Voice and theTurn of the Regent Teachers: Challenges and Possibilities of the Mandatory Curricular Internship. Brazilian Journal of Research in Science Education, e41359, 1–18. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u427444

Issue

Section

Artigos