The Use of Popular Science Texts for Teaching and Learning Ecology
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u10331057Keywords:
meaningful learning, scientific knowledge, teaching practice, readingAbstract
This study aimed to reflect on the use of popular Science publication texts as a mediator in the teaching and learning of Ecology for Basic Education students. To achieve that, descriptive research with a qualitative and quantitative character has applied reading strategies, glossaries, drawings, debates, interpretation, and textual production as tools to work with the field concepts through a pedagogic unit assembled for this purpose. Fifty-seven students took part in this, and the results show the stimulating influence on reading by the family, the existence of previous knowledge about Ecology, troubles in applying and associating concepts in real situations, ease in interpreting information present in the scientific text, and difficulty in formulating criticisms and rationalizations for the ideas expressed in the text. Therefore, it is implied that the scientific text leads to the development of critical thinking in students, stimulates reading, and improves learning, becoming a potential strategy for teaching Ecology.
Downloads
References
Azevedo, T. A. (2016). A Escolarização da leitura literária no Ensino Médio e a importância na formação do leitor: Estudo de caso realizado em uma escola de Nova Floresta – PB (Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, Paraíba). Repositório Institucional da Universidade Estadual da Paraíba. http://dspace.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/123456789/10259
Bardin, L. (2011). Análise de Conteúdo. Edições 70.
Campos, M. C. C., & Nigro, R. G. (2009). Teoria e Prática em Ciências na Escola: O ensino-aprendizagem como investigação. FTD.
Cereja, W. R., & Magalhães, T. C. (2007). Todos os textos — 8ª série (3ª ed.). Atual Editora.
Costa, E. S. A., Costa, I. A. S., & Oliveros, P. B. (10–13 de Novembro, 2013). Percepção dos alunos da Educação Básica sobre os conceitos de meio ambiente e cadeia alimentar. IX Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia São Paulo.
Engel, G. I. (2000). Pesquisa-ação. Educar em Revista, (16), 181–191. https://doi.org/10.1590/0104-4060.214
Fioresi, C. A., & Cunha, M. B. (24–27 de Novembro, 2015). Análise de recursos linguísticos e leitura crítica de textos de Divulgação Científica. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências (ENPEC), Águas de Lindoia, São Paulo.
Hidalgo, A. M., & Mello, C. J. A. (2014). Políticas Públicas, formação de professores e a articulação escolar da leitura literária. Educar em Revista, (52), 155–173. https://doi.org/10.1590/0104-4060.36319
Kose, S. (2008). Diagnosing Student Misconceptions: Using Drawings as a Research Method. Departament of Biology Educations, Faculty of Education, Pamukkale University.
Kleiman, A. B., & Moraes, S. E. (2006). Leitura e Interdisciplinaridade: Tecendo redes de ensino projetos da escola. Mercado das Letras.
Ministério da Educação (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. MEC, SEB, DICEI. http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2013-pdf/13448-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf
Nunes, M. R. (2013). A problemática do vocabulário científico e o estudo etimológico como facilitador do conhecimento escolar de biologia (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, Rio Grande do Sul). Repositório Institucional da Universidade Federal do Rio Grande. http://repositorio.furg.br/handle/1/4798
Nuñez, I. B., & Ramalho, B. L. (2012). Desarrollo de uma Unidad Didáctica para el Estudio de los Processos de oxidación-reducción em el pre-universitario: Contribuciones de la teoria de P. Ya. Galperin. In M. G. L. da Silva, A. Mohr, & M. F. F. de Araújo (org), Temas de Ensino e Formação de Professores de Ciências (pp. 153–180). EDUFRN.
Oliveras, B., & Sanmartí, N. (2009). La lectura como médio para desarrollar el pensamento crítico. Educacion Química, 20(supl. 1), 233–245. https://www.scielo.org.mx/pdf/eq/v20s1/v20s1a5.pdf
Pozo, J. I., & Crespo, M. Á. G. (2009). A aprendizagem e o ensino de ciências: do conhecimento cotidiano ao conhecimento científico (5ª ed.). Artmed.
Santiago, J. F. A. (2016). O uso de textos de divulgação científica como recurso didático em aulas de Biologia: Concepções e relações com a abordagem CTS de ensino (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte). Repositório Institucional da UFRN. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/21880
Santos, S., & Maciel, M. D. (9–12 de Setembro, 2013). As interações CTSA no ensino de ecologia: um estudo sobre cadeia alimentar. IX Congreso sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, Girona, Espanha.
Sasseron, L. H. (2013). Interações discursivas e investigação em sala de aula: o papel do professor. In A. M. P. de Carvalho (org.), Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula (pp. 41–61). Cengage: Learning.
Souza, D. J. (2005). Cortadeiras sob ameaças. Acervo: Revistas Ciência Hoje.
Torres, D. F. (2013). A fotossíntese vegetal no 3º ano do Ensino médio: Concepções Alternativas, erros conceituais e uma Proposta de Unidade Didática baseada no Desenvolvimento Sustentável (Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, Rio Grande do Norte). Repositório Institucional da UFRN. https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/16106
Versiani, D. B., Yunes, E., & Carvalho, G. (2012). Manual de Reflexões sobre boas Práticas de Leitura. Editora UNESP.
Zabala, A. (2010). A Prática Educativa: Como Ensinar. Artmed.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sandra Luiza Sousa Santos de Almeida, Magnólia Fernandes Florêncio de Araújo, Natanael Charles da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.