A Terrarium in the Aquarium: Experiment and Experience as an Ethical and Aesthetic Activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u531553

Keywords:

experiment, experience, dialogism, ethical and aesthetic activity

Abstract

This work consists of understanding the meanings attributed to experience—in this case the ethical and aesthetic actions of two science lessons from lower elementary school, in which a terrarium was built. Guidance was sought to develop the investigation, particularly with respect to the theories of Bakhtin, Benjamin and Larrosa. The intention was to analyze how a teacher and students perceived the terrarium-building experience. Importantly. in this investigation. the terrarium lesson is presented through a dialectical process, so the experiment only finds meaning in dialogism. From this perspective, the experimental activity is not an isolated action of the individual who proposes it. The investigation refers to the need for early-years science teachers to sample the flavor of teaching science through experimentation, as the subjects of experience described by Larrosa.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, S. A. (2005). Ver o invisível: as metamorfoses do aprender e do ensinar ciências em uma experiência de professoras do primeiro ciclo [Dissertação de Mestrado]. Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais.

Almeida, S. A. (2019). Perfil e prática docente das professoras que ensinam Ciências nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Prática Docente, 4(2), 578–593. http://www.repositorio.ufop.br/handle/123456789/12262

Almeida, S. A., & Giordan, M. (2012). Discursos que circulam na correção de um questionário: sentidos e significados. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, 14(3), 239–259. https://doi.org/10.1590/1983-21172012140315

Andrade, M. L. F., & Massabni, V. G. (2011). O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciências. Ciência & Educação, 17(4), 835–854. https://doi.org/10.1590/S1516-73132011000400005

Carvalho, A. M. P. de., Vannucchi, A. I., Barros, M. A., Gonçalves, M. E. R., & Rey, R. C. de. (1998). Ciências no ensino fundamental: o conhecimento físico. Editora Scipione.

Carvalho, A. M. P. de. (2013). O ensino de ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. In A. M. P. de. Carvalho (Org.), Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula (pp. 1–20). Cengage Learning.

Bakhtin, M. (1992). Estética da Criação Verbal. Martins Fontes.

Bakhtin, M. (1997). Marxismo e filosofia da linguagem (8ª ed.). Hucitex.

Barbosa, J. P. V., & Vaz, A. M. (2019). Análise microgenética de processos de aprendizagem na pesquisa em educação em ciências. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 18(3), 458–477. http://reec.uvigo.es/volumenes/volumen18/REEC_18_3_1_ex1256.pdf

Benjamin, W. (1984). Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. Summus.

Benjamin, W. (2011). Magia e técnica: arte e política (Obras escolhidas, Vol. 1). Brasiliense.

Bondía, J. L. (2001). Notas sobre a experiência e o saber de experiência (J. W. Geraldi, Trad.). Revista Brasileira de Educação, (19), 20–28.https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

Coquidé, M. (2008). Um olhar sobre a experimentação na escola primária francesa. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 10(1), 155–172. https://doi.org/10.1590/1983-21172008100110

Faraco, C. A. (2012). O problema do conteúdo, do material e da forma na arte verbal. In B. Brait (org.), Bakhtin, dialogismo e polifonia (pp. 95–111). Contexto.

Góes, M. C. R. (2000). A abordagem microgenética na matriz histórico-cultural: uma perspectiva para o estudo da constituição da subjetividade. Cadernos Cedes, 20(50), 9–25. https://doi.org/10.1590/S0101-32622000000100002

Lima, M. E. C. C., Aguiar Júnior, O, & Braga, S. M (2004). Aprender ciências: um mundo de materiais — Livro do Professor (2ª ed.). UFMG.

Lima, M. E. C. C., & Loureiro, M. B. (2013). Trilhas para ensinar ciências para crianças. Editora Fino Traço.

Silva, L. H. de A., & Zanon, L. B. (2000). A experimentação no ensino de Ciências. In R. P. Schnetzler, & R. M. R. Aragão, Ensino de Ciências: Fundamentos e Abordagens (pp. 120–153). CAPES/UNIMEP.

Weismann, H. (1998). O que ensinam os professores quando ensinam Ciências Naturais e o que dizem querer ensinar. In H. Weismann (Org.), Didática das ciências naturais: contribuições e reflexões. ArtMed.

Published

2023-06-27

How to Cite

Almeida, S. A., & Luiza Alves Pereira, B. (2023). A Terrarium in the Aquarium: Experiment and Experience as an Ethical and Aesthetic Activity. Brazilian Journal of Research in Science Education, e41698, 1–23. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u531553

Issue

Section

Artigos