Recursos Audiovisuais como temática de pesquisa em periódicos brasileiros de Educação em Ciências
Keywords:
Revisão de literatura, educação em ciências, audiovisualAbstract
Para analisar como os recursos audiovisuais (RAVs) estão sendo apropriados pela área de Educação em Ciências no Brasil, foi feito um levantamento sobre esta temática de pesquisa em periódicos da área. Foram selecionados 11 artigos, que foram analisados quanto aos tópicos e questões de pesquisa, referenciais teóricos usados, recomendações, concepção de audiovisual e perfil dos autores. Os resultados mostraram que a maior parte não se caracteriza como pesquisa, sendo o tópico predominante ensino-aprendizagem (recursos). A concepção de audiovisual implícita nos trabalhos indica que seu uso é considerado na perspectiva da instrumentalidade. Todos os artigos trazem algum tipo de recomendação para o uso de RAVs, muitas delas técnicas. Além disso, falta maior interdisciplinaridade entre a área de Educação em Ciências e o referencial teórico-metodológico de audiovisual/comunicação.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.