Os recursos visuais utilizados na abordagem dos modelos atômicos: uma análise nos livros didáticos de Química
Keywords:
Livro didático, recursos visuais, modelos atômicosAbstract
Diversas pesquisas na área de educação em Ciências apontam que a utilização de recursos visuais pode auxiliar os estudantes na compreensão de conceitos com alto nível de abstração. Neste contexto, este trabalho tem por objetivo analisar as representações visuais relacionadas ao conteúdo de modelos atômicos dos livros textos de Química aprovados pelo Programa Nacional do Livro Didático (PNLD) 2012 na tentativa de compreender seu objetivo didático e sua influência na aprendizagem dos estudantes. Para isso, primeiramente nos baseamos nas categorias propostas por Perales e Jiménez (2002) e em um segundo momento em relação aos níveis de representação da matéria. Os resultados desse estudo indicam que há uma diversidade na maneira como as imagens são apresentadas em cada livro e que é necessário haver um maior cuidado com a qualidade dos textos e imagens presentes nesse recurso didático, visto que desempenham importante papel no processo de ensino e aprendizagem.Downloads
Download data is not yet available.
Downloads
Published
2013-10-23
How to Cite
Silva, G. S., Braibante, M. E. F., & Pazinato, M. S. (2013). Os recursos visuais utilizados na abordagem dos modelos atômicos: uma análise nos livros didáticos de Química. Brazilian Journal of Research in Science Education, 13(2), 159–182. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4266
Issue
Section
Artigos
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.