Verbal e visual, análise e síntese no ensino de ciências – um olhar geológico como ciência histórica
Keywords:
Ensino de Ciências, Ensino de Geociências, linguagem visual, trabalhos de campo, Gestalt.Abstract
Este trabalho é um ensaio teórico na área do Ensino de Geologia que, ao realçar os aspectos epistemológicos de ciência histórica da natureza, pretende contribuir para o Ensino de Ciências. A partir desse referencial de ciência histórica discute-se as inter-relações entre análise e síntese e entre fragmento e totalidade nas observações, explicações e representações dos fenômenos. Há contribuição dessa ciência para outros olhares no ensino básico ao lidar de modo próprio com imagens em relação a um reinado quase hegemônico dos enunciados, na sua forma de discurso oral e escrito pelas definições e ilustrações. A partir de práticas escolares em que síntese, contexto e percepção visual geram conhecimentos mais contextualizados e históricos, contrapõe-se o ainda forte ideal analítico e seu princípio da causalidade geradores de generalizações descontextualizadas.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.