Unveiling the Dinosaur Museum: Interpretative Narrative Beyond its Exposure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u11111137

Keywords:

Dinosaur Museum, Decoloniality, territory, narrative

Abstract

This article discusses the Museum of Dinosaurs (MD) in Uberaba, Minas Gerais, based on assumptions of social museology and decolonial theoretical constructs. The study reflects a continuity of analysis on the theme in which we sought to recognize the museum space, its history, and its links with the local community. Thus, a qualitative investigation was carried out of a case study, construction a narrative of a community leader who shares space with the museum daily, deepening the results. From the report, the discussions moved towards a reading of the museum from three units of analysis: historical, socio-political, and poetic-pedagogical. The research pointed out that looking at and interpreting the museum beyond the scientific knowledge rooted in its exhibitions and perceiving the people who experience the museum enriches the senses and views of these institutions. It also reveals that this movement is fundamental for an integral understanding of the MD, giving new meaning to the institution for the local community, management, and visitors.

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Author Biographies

Maria Betânia Moreira Carvalho Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro, na qual também atua como servidora técnico-administrativo. É integrante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências, desenvolvendo pesquisas nas áreas de museologia social, educação não formal, educação patrimonial, história da educação.

Pedro Donizete Colombo Junior, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Professor na Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Pós-doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP) e Doutor em Ensino de Física pela mesma universidade. Atua como professor permanente e orientador no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE). É líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Não Formal e Ensino de Ciências.

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Published

2023-11-21

How to Cite

Silva, M. B. M. C., & Colombo Junior, P. D. (2023). Unveiling the Dinosaur Museum: Interpretative Narrative Beyond its Exposure. Brazilian Journal of Research in Science Education, e44582, 1–27. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2023u11111137

Issue

Section

Artigos