The Choice of Research in Epistemology of Biology: Dialogue Between Monads of Research Professors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2024u227248

Keywords:

history and philosophy of biology, Teacher Training, studies and research group, narrative interview, Walter Benjamin

Abstract

The article has the objective of understanding, through monads, the interests, difficulties and motivations of research professors when carrying out investigations in the history and epistemology of biology, after studies and discussions carried out in the context of postgraduate studies. The data were constituted through the methodology of narrative research, using the questionnaire and narrative interviews as instruments. The results were presented through monads, constructed based on Walter Benjamin and their analysis made it possible to identify senses, meanings and emotions about the motivations, interests and difficulties in historical and epistemological research. Also were identified the implicit conceptions about science and their epistemology in the narratives of researcher professors. Between the conclusions, we contrast which reading the monads revealed that the affinity for the history and epistemology of biology emerged, for most narrators, during preparatory studies and postgraduate studies, despite considering it a challenging and often lonely work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, M. A. B. S., Brando, F. R., Meglhioratti, F. A., Justina, L. A. D., & Caldeira, A. M. A. (2008). Epistemologia da Biologia: uma proposta didática para o Ensino de Biologia. In E. S. N. N. Araujo, J. J. Caluzi, & A. M. A. Caldeira (orgs.), Práticas Integradas para o Ensino de Biologia (pp. 13–34). Escrituras Editora.

Augusto, T. G. da S., & Basílio L. V (2018). Ensino de biologia e história e filosofia da ciência: uma análise qualitativa das pesquisas acadêmicas produzidas no Brasil (1983–2013). Ciência & Educação, 24(1), 71–93. https://doi.org/10.1590/1516-731320180010006

Benjamin, W. (1987). Obras Escolhidas I: Mágia e Técnica, Arte e Política (S. P. Rouanet, Trad.). Editora Brasiliense.

Benjamin, W. (1984) Origem do Drama Barroco Alemão (S. P. Rouanet, Trad.). Editora Brasiliense.

Cachapuz, A., Praia, J., & Jorge, M (2004). Da educação em ciência às orientações para o ensino das ciências: um repensar epistemológico. Ciência & Educação, 10(3), 363–381. https://doi.org/10.1590/S1516-73132004000300005

Caires Junior, F. P., & Andrade, M. A. B. S. (2015). A relação entre os conhecimentos presentes na literatura científica e nos livros didáticos de biologia sobre evolução biológica. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 8(3), 60–83. http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v8n3.2449

Colósimo, P. T. (2022). A Natureza da Ciência em projetos pedagógicos de cursos de licenciatura em Química, Física e Ciências Biológicas de Universidades Federais de Minas Gerais (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, Minas Gerais). Repositório UNIFEI. https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/handle/123456789/3308

Costa, D., Silva, C. M., Martins, S., Costa, C. S., Ramos, M. G., & Amaral-Rosa, M. P. (2021). A Utilização de Mônadas no Brasil. Revista Acadêmica Digital, 64(1), 24–39. http://www.revistaintellectus.com.br/VisualizacaoArtigo.aspx?id=75

Damasio, F., & Peduzzi, L. O. (2017). História e filosofia da ciência na educação científica: para quê?. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 19, e2583, 77–95. https://doi.org/10.1590/1983-21172017190103

Delizoicov, D., Slongo, I. P., & Lorenzetti, L. (2013). Um panorama da pesquisa em educação em ciências desenvolvida no Brasil de 1997 a 2005. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 12(3), 459–480. http://reec.webs.uvigo.es/volumenes/volumen12/REEC_12_3_5_ex718.pdf

Delizoicov, N. C., Slongo, I. P., & Hoffmann, M. B. (7–10 de novembro, 2011). História e Filosofia da Ciência e Formação de Professores: a proposição dos cursos de licenciatura em Ciências Biológicas do sul do Brasil. X Congresso Nacional de Educação e I Seminário Internacional de Representações Sociais, Subjetividade e Educação, Curitiba, Paraná.

Fernandes, A. H. (2019). Diálogos com Walter Benjamin sobre narrativa: refletir para educar. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação (RESAFE), (30), 7–19. https://doi.org/10.26512/resafe.vi31.28262

Ferreira, L. H., & Reis, M. A. (13–15 de fevereiro, 2012). Diálogo entre mônadas: memória, formação docente e sensibilidade. VII Seminário Nacional do Centro de Memória da Unicamp: memória, cidade e Educação das Sensibilidades, Campinas, São Paulo.

Flick, U. (2004). Uma introdução à pesquisa qualitativa (2ª ed.). Editora Bookman.

Galzerani, M. C. B. (2002). Imagens entrecruzadas de infância e de produção de conhecimento histórico em Walter Benjamin. In A. L. G. Faria, Z. B. Fabri, & P. D. Prado, (Orgs.), Por uma Cultura da Infância: Metodologia de Pesquisa com crianças (pp. 49–68). Editora Autores Associados.

Gandolfi, H. E., & Figueirôa, S. F. de M. (2017). Formação de professores e pesquisa em história das ciências. EDUCA, 4(8), 3–28.

Hidalgo, M. R., & Lorencini Jr, Á. (2019). A epistemologia na formação inicial de professores de Ciências/Biologia: há elementos para ressignificações?. Interacções, 15(51), 106–130. https://doi.org/10.25755/int.18594

Japiassú, H. (1991). Introdução ao pensamento epistemológico (6ª ed.). Francisco Alves Editor.

Justina, L. A. D. (2011). Investigação sobre um grupo de pesquisa como espaço coletivo de formação inicial de professores e pesquisadores de Biologia (Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista, Bauru, São Paulo). Repositório Institucional UNESP. http://hdl.handle.net/11449/102037

Leal, C. A., Barbosa, J. V., & Rôças, G. (2016). A genética e seus conteúdos estruturantes na investigação de livros do PNLD 2015. Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica, 6(03), 66–91. https://doi.org/10.36524/dect.v6i03.170

Leibniz, G. W. (2009). A Monadologia e outros textos (F. L. B. G. Souza, Trad.). Editora Edra (1714).

Lima, M. D. B., Corazza, M. J., & Justina, L. A. D. (2019). Concepções acerca da história e epistemologia da biologia apresentadas em uma comunidade de prática. Revista Contexto & Educação, 34(107), 88–103. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.107.88-103

Marandino, M. (2002). Tendências teóricas e metodológicas no Ensino de Ciências. Editora USP. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3949243/mod_resource/content/0/Texto%201%20-%20Marandino%20Tende%CC%82ncias%20no%20Ensino%20de%20cie%CC%82ncias%20final.pdf

Martins, L. A. P. (2005). História da Ciência: objetos, métodos e problemas. Ciência & Educação, 11(2), 305–317. https://doi.org/10.1590/S1516-73132005000200011

Mayr, E. (2005). Biologia, ciência única. Editora Schwarcz Ltda.

Mayr, E. (2008). Isto é biologia: a ciência do mundo vivo. Editora Companhia das Letras.

Oliveira, M. O. D. (2015). Como “produzir clarões” nas pesquisas em educação? Revista de Educação Pública, 24(56), 443–454. https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/2441

Pando, D. A., & Almeida, C. C. (2021). Análise sobre a epistemologia e sua aplicação à ciência da informação. Informação & Informação, 26(2), 680–705. https://doi.org/10.5433/1981-8920.2021v26n2p680

Petrucci-Rosa, M. I., & Ramos, T. A. (2015). Identidades docentes no Ensino Médio: investigando narrativas a partir de práticas curriculares disciplinares. Pro-Posições, 26(1), 141–160. https://doi.org/10.1590/0103-7307201507601

Petrucci-Rosa, M. I., Ramos, T. A., Corrêa, B. R., & de Almeida Junior, A. S. (2011). Uma outra compreensão de currículo. Currículo sem Fronteiras, 11(1), 198–217. https://biblat.unam.mx/hevila/CurriculosemFronteiras/2011/vol11/no1/14.pdf

Pietrocola, M. (2002). A história e a epistemologia no ensino das ciências: dos processos aos modelos de realidade na educação científica. In M. R. Andrade (Org.), A ciência em perspectiva. Estudos, ensaios e debates. Editora MAST: SBHC.

Pinto, J. A. F., & Silva, C. C. (2021). Natureza da Ciência no ensino: entre a pesquisa acadêmica e as orientações oficiais para a educação básica. Ciência & Educação, 27, 1–17. https://doi.org/10.1590/1516-731320210056

Rivero, A., & Wamba, A. M. (2011). Naturaleza de la ciencia y construcción del conocimiento científico. La naturaleza de la ciencia como objetivo de enseñanza. In P. Cañal (Org.), Biologia y Geología de Formación Disciplinar (pp. 9–30). Editorial Graó.

Santos, H. S. T., Neves, M. C. D. & Gardelli, D. (2018). Fontes primárias no ensino de Ciências: considerações acerca da sua utilização em sala de aula. Revista Valore, 3, 270–276. https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/161

Santos, L. S. B., Peixoto, C. A. S., Bello, M. E. D. R. B., & Guzzi Filho, N. J. (2017). As contribuições da história e filosofia da ciência na formação de professores: uma análise em periódicos. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, 10(3), 355–378. http://dx.doi.org/10.3895/rbect.v10n3.5365

Schwantes, L., Marinho, J. C. B., & Arnt, A. M. (2017). História e Filosofia da Ciência na formação de professores: um estudo em cursos das universidades federais do Rio Grande do Sul, Brasil. Enseñanza de las Ciencias, (extra), 3635–3641. https://ddd.uab.cat/record/183855

Silva, C. M., Costa, D., Mertins, S., & Amaral-Rosa, M. P. (2018). Mônadas Narrativas: proposta de análise para a pesquisa no ensino de Ciências da Natureza. Revista Científica on-line — Tecnologia, Gestão e Humanismo, 8(2), 82–90. http://www.fatecguaratingueta.edu.br/Revista/index.php/RCO-TGH/article/view/243

Silva, P. S. A. (2020). Epistemologia, currículo e formação continuada de professores de ciências. Ensino Em Re-Vista, 27(1), 253–278. https://orcid.org/0000-0002-6525-1527

Siqueira, R. M., & Pinheiro, L. R. (2022). História e Filosofia da Ciência e sua (não) presença na Base Nacional Comum para a Formação de Professores (BNC-Formação). Caderno Brasileiro de Ensino de Física, 39(2), 518–550. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e85851

Sousa, M. G. S., & Cabral, C. L. O. (2015). A narrativa como opção metodológica de pesquisa e formação de professores. Horizontes, 33(2), 149–158. https://doi.org/10.24933/horizontes.v33i2.149

Published

2024-03-13

How to Cite

Corazza, M. J., Rodrigues, J. L., & Justina, L. A. D. (2024). The Choice of Research in Epistemology of Biology: Dialogue Between Monads of Research Professors. Brazilian Journal of Research in Science Education, e47645, 1–22. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2024u227248

Issue

Section

Artigos