Discussing the Process of Scientific Creation through a Historical Approach to Human Anatomy in a Pre-service Biology Teacher Education Course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u6794

Keywords:

history of science, nature of science, human anatomy

Abstract

The objective of this study was to analyze the role of a pedagogical intervention strategy focused on the history of science related to the (re)development of conceptions about the process of scientific creation in future teachers, considered one of the several nature of science dimensions. It is about a pedagogical intervention focused on a historical approach to human circulatory system, developed and assessed with a group of 22 students of the Human Anatomy course of a Biology degree program. In the intervention assessment, two investigation instruments were applied, learning activities and an interview guide of the focus groups. The pre-service teachers’ answers to the questions in these instruments were evaluated through content analysis. The results indicate that the pedagogical intervention strategy implemented supported students’ redevelopment of their conceptions about the process of scientific creation, as they began to recognize the plurality of processes that are made by scientists and the nonexistence of a unique scientific method.

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Author Biographies

Gabriel Ribeiro, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Bacharel em Fisioterapia pela Universidade Católica do Salvador, especialista em Fisioterapia Musculoesquelética pela Universidade de Ribeirão Preto, mestre em Morfologia e Medicina Experimental pela Universidade de São Paulo e doutor em Ciências da Educação, especialidade Educação em Ciências, pela Universidade do Minho. Atualmente é professor Adjunto do Centro de Ciências Agrárias, Ambientais e Biológicas (CCAAB) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.

José Luís de Jesus Coelho da Silva, Universidade do Minho

Licenciado em Ensino de Biologia e Geologia, mestre em Educação, especialidade Informática no Ensino e doutor em Metodologia do Ensino das Ciências. Atualmente é professor Auxiliar do Instituto de Educação (IE) da Universidade do Minho.

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Published

2019-05-04

How to Cite

Ribeiro, G., & Coelho da Silva, J. L. de J. (2019). Discussing the Process of Scientific Creation through a Historical Approach to Human Anatomy in a Pre-service Biology Teacher Education Course. Brazilian Journal of Research in Science Education, 19, 67–94. https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2019u6794

Issue

Section

Artigos