Implicit Scientific Aspects in the Work O Quinze by Rachel de Queiroz: Applications in Science Education
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2024u867890Keywords:
Science Education, science and literature, scientific literacyAbstract
In the midst of an increasingly fast-paced and ephemeral society, introducing the reading of literary classics among young people is challenging, but it is a stimulus for the development of critical citizens. Thus, literature is considered an ally in the teaching-learning process by promoting cognitive and social development. This study aimed to identify the implicit scientific aspects in Rachel de Queiroz's work, O Quinze, to use them in scientific education at the high school level, aiming at scientific literacy. For this purpose, it was analyzed whether the book contained scientific content according to the three spheres of systematized scientific knowledge through content analysis of the work. In the conceptual-phenomenological sphere, themes belonging to the categories of health, environment, and biochemistry were identified. The historical-methodological sphere allows for an epistemological discussion and the socio-political sphere exhibits themes related to science and society. Finally, the work presents a great potential for scientific education.
Downloads
References
Acselrad, H. (2010). The “Environmentalization” of Social Struggles: the environmental Justice Movement in Brazil. Estudos Avançados, 24(68), 103–119. https://doi.org/10.1590/S0103-40142010000100010
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo (L. A. Reto & A. Pinheiro, Trad.). Edições 70. (1970).
Bauman, Z. (2001). Modernidade líquida (P. Dentzier, Trad.). Zahar. (1999).
Bernardo, L. C. V. (2021). Os miseráveis do reino e o germinal de uma nova sociedade: contexto histórico e elaboração artística em Victor Hugo e Émile Zola (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, São Gonçalo, Rio de Janeiro). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações — UERJ. https://www.ppghsuerj.pro.br/wp-content/uploads/2022/01/Lara-Cristina-Veiga-Bernardo.pdf
Bolsanello, M. A. (1996). Darwinismo social, eugenia e racismo “científico”: sua repercussão na sociedade e na educação brasileira. Educar, (12), 153–165. https://doi.org/10.1590/0104-4060.166
Calvino, I. (1993). Por que ler os clássicos? (N. Moulin, Trad.). Companhia das Letras. (1991).
Candido, A. (2012). O Direito à Literatura. In A. Lima. (Org.), O Direito à Literatura (pp. 12–35). Editora Universitária UFPE.
Costa, L. F. A. (2020). Entre a denúncia e o fatalismo: natureza, sociedade e sertanejos-retirantes na literatura que evoca o Nordeste das secas. Estudos, Sociedade e Agricultura, 28(3), 571–593. https://doi.org/10.36920/esa-v28n3-4
Compagnon, A. (2009). Literatura para quê? Ed. UFMG.
Dantas Filho, J. (2020). Do Romance de 30 à Dramaturgia Regionalista Nordestina: denúncia, desigualdade social, tradição e ancestralidade. Revista Cidade Nuvens, 2(2), 36–43. http://revistas.urca.br/index.php/rcn/article/view/128
Farias, M. A. T. (2019). Do amor irrealizado ao amor real: as relações humanas e a denúncia social em O Quinze (Monografia de Conclusão de Curso, Universidade Federal de Alagoas, Arapiraca, Alagoas). Repositório Digital Biblioteca Setorial Campus Arapiraca. https://ud10.arapiraca.ufal.br/repositorio/publicacoes/2875
Fhiladelfio, J. A. (2003). Literatura, indústria cultural e formação humana. Cadernos de Pesquisa, (120), 203–219. https://doi.org/10.1590/S0100-15742003000300010
Figueiredo, G. A. C., Vallim, M. A., & Góes, A. C. S. (2022). A Literatura como eixo integrador na escola: um estudo de caso com Cem Anos de Solidão. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 17(3), 2064–2081. https://doi.org/10.21723/riaee.v17i3.15629
Fisher, B. (1980). Using literature to teach Science. Journal of Research in Science Teaching, 17(2), 173–177. https://doi.org/10.1002/tea.3660170213
Fonseca, P. C. D. (1999). A gênese regional da “Revolução de 30”. Estudos econômicos, 29 (1), 113–127. https://www.revistas.usp.br/ee/article/view/117213
Fraisse, E. (2012). L’enseignement de la littérature:un monde à explorer. [O ensino da literatura: um mundo a explorar]. Revue internationale d’éducation de Sèvres, (61), 35–45. https://doi.org/10.4000/ries.2664
Franco, A. P. (2018). O nordestino entre a reflexão existencial de “Vidas Secas” e a tipificação em “O Quinze”. In F. F. Almeida, M. C. S. Barbosa, & A. C. Santos (Orgs.), Anais do XX Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste. Intercom.
Gallian, D. (2017). A literatura como remédio: os clássicos e a saúde da alma. Martin Claret.
Galvão, W. N. (2000). Anotações à margem do regionalismo. Literatura e Sociedade, 5(5), 44–55. https://doi.org/10.11606/issn.2237-1184.v0i5p44-55
Góes, A. C. S., Borim, D. C. D. E., Kaufman, D., Santos, A. C. C., Siqueira, A. E. & Vallim, M. A. (2018). A obra Admirável mundo novo no ensino interdisciplinar: fonte de reflexões sobre Ciência, Tecnologia e Sociedade. Ciência & Educação, 24(3), 563–580. https://doi.org/10.1590/1516-731320180030003
Haiduke, A. A. (2008). Chão partido: conceitos de espaço e tempo nos romances O Quinze de Rachel de Queiroz e A bagaceira de José Américo de Almeida (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná). Repositório Digital Institucional da UFPR. https://hdl.handle.net/1884/16258
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2019). Pesquisa de Orçamentos Familiares. https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/saude/24786-pesquisa-de-orcamentos-familiares-2.html
Kramer, S. (2000). Leitura e escrita como experiência: seu papel na formação de sujeitos sociais. Presença Pedagógica, 6(31), 17–27.
Kleiman, A. B., & Moraes, S. E. (2003). Leitura e interdisciplinaridade: tecendo redes nos projetos da escola. Mercado de Letras.
Leite, J. A. S. (2017). Conceição: uma mulher a frente de seu tempo em O Quinze (Monografia de Conclusão de Curso, Universidade Federal de Campina Grande, Cajazeiras, Paraíba). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFCG. http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/9159
Machado, A. M. (2007). Balaio: livros e leituras. Nova Fronteira.
Mesquita, N. A. S., & Soares, M. H. F. B. (2008). Visões de Ciência em desenhos animados: uma alternativa para o debate sobre a construção do conhecimento científico em sala de aula. Ciência & Educação, 14(3), 417–429. https://doi.org/10.1590/S1516-73132008000300004
Miller, J. D. (1998). The measurement of civic scientific c literacy. Public Understanding of Science, 7(203), 203–223. https://doi.org/10.1088/0963-6625/7/3/001
Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file
Molina, G., Pelissari, F. M., & Feirhmann, A. C. (2013). Consequências da desnutrição proteica para o trato gastrintestinal. Arquivos do MUDI, 13(1–3), 12–24. https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/20016
Moraes, I. O., Aires, R. M., & Góes, A. C. S. (2021). Science fiction and science education: 1984 in classroom. International Journal of Science Education, 43(15), 2501–2515. https://doi.org/10.1080/09500693.2021.1972488
Natalina, N. O. (2021). Political legitimacy in the context of digital communication transformation. ПОЛІТИЧНІІНСТИТУТИТАПРОЦЕСИ, (3), 31–35. https://doi.org/10.31558/2519-2949.2021.3.5
Nelson, D. L., & Cox, M. M. (2018). Princípios de Bioquímica de Lehninger (Vol. 7). Artmed.
Oliveira, M. E., Freire, M., & Chaves, S. W. F. (2012). Rachel de Queiroz: uma mulher à frente de seu tempo. Pontos de Interrogação, 2(1), 203–215. https://doi.org/10.30620/p.i..v2i1.1541
Oliveira, R.C.S. (2012). Avaliação da citotoxicidade, genotoxicidade e mutagenicidade da mandioca (Manihot esculenta Crantz) em célula tumoral HepG2 (Tese de Doutorado, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, São Paulo). Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/T.60.2012.tde-27092012-141240
Piassi, L. P., & Pietrocola, M. (2007). Quem conta um conto aumenta um ponto também em Física: contos de ficção científica na sala de aula. In A. J. S. Oliveira (Coord.), Anais do XVII Simpósio Nacional de Ensino de Física. UEMA/UFMA/CEFET-MA. https://fep.if.usp.br/~profis/arquivo/encontros/snef/XVII_SNEF_programa_e_resumos.pdf
Piassi, L. P. (2015). De Émile Zola a José Saramago: Interfaces didáticas entre as Ciências Naturais e a Literatura Universal. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 15(1), 33–57. https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4301/
Pietrocola, M. (2004). Curiosidade e imaginação: os caminhos do conhecimento nas ciências, nas artes e no ensino. In A. M. P. de Carvalho (Org.), Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática (pp. 119–133). Pioneira Thomson Learning.
Pinheiro Neto, A. (2014). De curral da fome a campo santo: o campo de concentração de retirantes na seca de 1915 em Fortaleza (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro). Hórus. http://www.repositorio-bc.unirio.br:8080/xmlui/handle/unirio/12064
Queiroz, R. (2020). O Quinze (Vol. 115). José Olympio. (1930).
Sarmento, E. C. D., & Moura, G. J. B. (2022). Topofobia e Topofilia em O Quinze: uma análise ecocrítica da obra de Rachel de Queiroz. Geografia, 31(1), 75–94. https://doi.org/10.5433/2447-1747.2022v31n1p75
Sasseron, L. H., & Carvalho, A. M. P. (2011). Alfabetização Científica: uma revisão bibliográfica. Investigações em Ensino de Ciências, 16(1), 59–77. https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/246
Schwarcz, L. M. (1992). O olhar naturalista: entre a ruptura e a tradução. Revista de Antropologia, 35, 149–167. https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.1992.111334
Schwarcz, L.M. (2019). Sobre o autoritarismo brasileiro. Companhia das Letras.
Shrimpton, R. (2015). Uma necessidade imperativa em âmbito global: como se lidar com a carga dobrada da má nutrição ao longo do curso da vida. Ciência & Saúde Coletiva, 20(8), 2300. https://doi.org/10.1590/1413-81232015207.11272015
Silva, I. P. (2015). Êxodo rural: os processos migratórios nos territórios rurais no estado do Ceará. Revista Diálogos Acadêmicos, 4(1), 59–66. https://revista.unifametro.edu.br/index.php/RDA/article/view/74/93
Silva, M. B. B. (1981). O naturalismo em O cortiço de Aluísio Azevedo e Maggie de Stephen Crane (Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, Paraná). Repositório Digital Institucional da UFPR. https://hdl.handle.net/1884/24355
Soares, M. A. (2010). A importância da leitura no mundo contemporâneo. Ozarfaxinars, (16), 1–13.
Subramanian, K. R. (2018). Myth and mystery of shrinking attention span. International Journal of Trend in Research and Development, 5(3), 1–6. https://www.ijtrd.com/ViewFullText.aspx?Id=16531
Valero, R. & Massi, L. (2022). A literatura como motivação nas aulas de Ciências: uma análise a partir da categoria motivo de Leontiev. Ciência & Educação, Bauru, 28, e22042. https://doi.org/10.1590/1516-731320220042
Viard, B. (2019). Enseigner la littérature par temps mauvais [Ensinar literatura através de tempos difíceis]. Le Bord de L`Eau.
Wolf, M. (2019). O cérebro no mundo digital: os desafios da leitura na nossa era (R. Ilari, Trad.). Contexto.
Zanetic, J. (2006). Física e Literatura: construindo uma ponte entre duas culturas. História, Ciência, Saúde-Manguinhos, 13(suppl), 55–70. https://doi.org/10.1590/S0104-59702006000500004
Zola, E. (1982). O Romance experimental e o Naturalismo no Teatro (I. Caroni & C. Berrentini, Trad.). Perspectiva. (1880).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Camila de Farias Vieira, Natália Pereira de Almeida Nogueira, Magui Aparecida Vallim da Silva, Andréa Carla de Souza Góes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The authors are responsible for the veracity of the information provided and for the content of the papers.
The authors who publish in this journal fully agree with the following terms:
- The authors attest that the work is unpublished, that is, it has not been published in another journal, event notices or equivalent.
- The authors attest that they did not submit the paper to another journal simultaneously.
- The authors retain the copyright and grant to RPBEC the right of first publication, with the work licensed simultaneously under a Creative Commons Attribution License, which allows the sharing of the work with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- The authors attest that they own the copyright or the written permission from copyright owners of figures, tables, large texts, etc. that are included in the paper.
- Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (for example, to publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) after the publication in order to increase the impact and citation of published work.
In case of identification of plagiarism, inappropriate republishing and simultaneous submissions, the authors authorize the Editorial Board to make public what happened, informing the editors of the journals involved, any plagiarized authors and their institutions of origin.