The Didactic Mediation of Authorial Texts and Reader-effect in the Initial Education of Biology Teachers
DOI:
https://doi.org/10.28976/1984-2686rbpec2021u303326Palabras clave:
Science teaching, Reading and writing, Teacher trainingResumen
This paper presents the results of research carried out in a Biology teacher education program at a Brazilian public university, during the performance of supervised internship in high schools. From the epistemic framework of Discourse Analysis with a French strand, the discursive positions (of teacher and student) were analyzed in the mediation promoted by trainee undergraduates when using their authorial texts in Biology classes. Our data sources were the teaching projects containing authorial texts, a field journal, and classes’ video records. The results demonstrate that when considering the subject positions (author and reader), the trainees involved students in the activity of mediation and reading comics, structuring their practices within a controversial approach to the pedagogical discourse. Finally, we indicate to the research area the relevance of a discursive basis in studies on the role of reading and language in Science Education and, above all, to insert it as a relevant topic to be discussed.
Descargas
Citas
Almeida, M. J. P. M. (2015). Divulgação científica no ensino escolar: Possibilidades e limites [Scientific dissemination in school education: possibilities and limits]. In M. Giordan, & M. B. Cunha (Orgs.), Divulgação científica na sala de aula: perspectivas e possibilidades [Scientific dissemination in the classroom: perspectives and possibilities] (pp. 43–66). Ed. Unijuí.
Almeida, M. J. P. M., Cassiani, S., & Oliveira, O. B. (2008). Leitura e escrita em aulas de ciências: luz, calor e fotossíntese nas mediações escolares [Reading and writing in science classes: light, heat and photosynthesis in school mediations]. Letras Contemporâneas.
Cabral, W. A., & Flôr, C. C. (2013). As histórias de leituras dos estagiários de um curso de Licenciatura em Química [Reading stories of the interns in an Undergraduate Course in Chemistry]. Revista Ensino & Pesquisa, 15(1), 179–199.
Cassiani, S., Giraldi, P. M., & Linsingen, I. V. (2012). É possível propor a formação de leitores nas disciplinas de ciências naturais? [Is it possible to propose the formation of readers in the disciplines of natural sciences?] Educação: Teoria e Prática, 22(40), 43–60.
Espinoza, A. (2010). Ciências na escola: novas perspectivas para a formação dos alunos [Science at school: new perspectives for the training of students]. Ática.
Lajolo, M. (2009). O texto não é pretexto. Será que não é mesmo? [The text is not a pretext. Is it not?] In R. Zilberman, & T. M. K. Rosing (Orgs.), Escola e Leitura: velha crise, novas alternativas [School and Reading: old crisis, new alternatives] (pp. 99–112). Global.
Lopes, A. C. (1999). Conhecimento escolar: ciência e cotidiano [School knowledge: science and everyday life]. EdUERJ.
Machado, I. M., & Giraldi, P. M. (2019). Leitura, linguagem e saber: reflexões a partir da análise discursiva de dois textos no contexto da Educação em Ciências [Reading, language and knowlodge: reflections from a discursive analysis of two texts on the context of science education]. Revista Ensaio: Pesquisa na Educação em Ciências, 21(e12152), 1–21.
Nascimento, S. S. (2007). A linguagem e a investigação em Educação Científica [Language and research in Science Education]. In R. Nardi (Org.), A pesquisa em Ensino de Ciências no Brasil: alguns recortes [Research in Science Education in Brazil: some excerpts] (pp. 131–142). Escrituras Editora.
Nascimento, T. G., & Cassiani, S. (2009). Leituras de divulgação científica por licenciandos em ciências biológicas [Readings of popular science by biological science undergraduates]. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 8(3), 745–769.
Nicolli, A. A. & Cassiani, S. (2012). Das histórias de leitura e escrita às práticas docentes de leitura e escrita de futuros professores de ciências [From reading and writing stories to the teaching and reading practices of future science teachers]. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 5(2), 69–81.
Oliveira, E. M., Almeida, J. L. V., & Arnoni, M. E. B. (2007). Mediação dialética na educação escolar: Teoria e prática [Dialectical mediation in school education: theory and practice]. Edições Loyola.
Orlandi, E. P. (2001). Discurso e texto: Formação e circulação dos sentidos [Discourse and text: formation and circulation of the senses]. Pontes.
Orlandi, E. P. (2003a). A leitura proposta e os leitores possíveis [The proposed reading and possible readers]. In E. P. Orlandi (Org.), A leitura e os leitores [Reading and readers] (pp. 7–24). 2. ed. Pontes.
Orlandi, E. P. (2003b). Polissêmico [Polysemic]. In E. P. Orlandi (Org.), Para uma enciclopédia da cidade [For a city enciclopedia] (pp. 21–63). Pontes.
Orlandi, E. P. (2006). A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso [Language and its functioning: forms of discourse]. 4. ed. Pontes.
Orlandi, E. P. (2012). Discurso em análise: Sujeito, sentido e ideologia [Discourse in analysis: subject, meaning and ideology]. 2. ed. Pontes.
Orlandi, E. P. (2013). Análise de discurso: Princípios e procedimentos [Discourse analysis: principles and procedures]. 11. ed. Pontes.
Pêcheux, M. (2002). O discurso: Estrutura ou acontecimento [The discourse: structure or event]. 3. ed. Pontes.
Ribeiro, N. A., Munford, D., & Perna, G.P.A. (2012). Experiências de leitura em Ciências da Natureza na Educação de Jovens e Adultos: um estudo das práticas de professores em formação inicial [Reading experiences in Natural Sciences in Youth and Adult Education: a study of the practices of teachers in initial training]. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. 12(2), 129–151.
Vilela, M. L. (2009). A Biologia na sala de aula pelas escritas de professores em formação: um olhar de pesquisa sobre os relatórios da prática de ensino [Biology in the classroom by the writings of teachers in training: a look at research on teaching practice reports]. In S. E. Selles, M. S. Ferreira, M. A. L. Barzano., & E. P. E. Silva (Orgs.), Ensino de Biologia: Histórias, saberes e práticas formativas [Biology Teaching: Histories, knowledge and training practices] (pp. 89–105). EDUFU.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2021 Leandro Siqueira Palcha, Odisséa Boaventura de Oliveira
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución 4.0.
Os autores são responsáveis pela veracidade das informações prestadas e pelo conteúdo dos artigos.
Os autores que publicam neste periódico concordam plenamente com os seguintes termos:
- Os autores atestam que a contribuição é inédita, isto é, não foi publicada em outro periódico, atas de eventos ou equivalente.
- Os autores atestam que não submeteram a contribuição simultaneamente a outro periódico.
- Os autores mantêm os direitos autorais e concedem à RPBEC o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial neste periódico.
- Os autores atestam que possuem os direitos autorais ou a autorização escrita de uso por parte dos detentores dos direitos autorais de figuras, tabelas, textos amplos etc. que forem incluídos no trabalho.
- Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (por exemplo, publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Os autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (por exemplo, em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) após a publicação visando aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.
Em caso de identificação de plágio, republicação indevida e submissão simultânea, os autores autorizam a Editoria a tornar público o evento, informando a ocorrência aos editores dos periódicos envolvidos, aos eventuais autores plagiados e às suas instituições de origem.