The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course

the teacher's perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2020.15084

Keywords:

Physiotherapy, Evaluation Methodology, Objective Structured Clinical Examination

Abstract

Professors Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro act as adjunct professors in the Physiotherapy Department at the Federal University of Minas Gerais and participate in the teaching project "Evaluation of Clinical Competencies of Students" in the Physiotherapy Course. They introduced the Objective Structured Clinical Examination, which is an assessment tool to measure clinical skills and competences in health students, in the Physiotherapy Course. Widely used in courses such as medicine and nursing, for two years it has been applied in the Physiotherapy course at UFMG through the initiative of the teachers. They believe that this tool is a differential in the teaching and learning process and a challenging assessment method for the physiotherapy teacher. In this interview, Fabiane Ribeiro Ferreira, Daniela Virgínia Vaz and Paula Maria Machado Arantes de Castro spoke about the inclusion of this exam in the course and its meaning for the teacher and student.  

Author Biographies

  • Érica de Matos Reis Ferreira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Graduada em Fisioterapia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1996), pós-graduada em: Metodologia do Ensino Superior pelo CEPEMG (2001), Processos de Mudança na Formação Superior de Profissionais de Saúde pela Escola Nacional de Saúde Pública (2006) e Auditoria de Sistema de Saúde pela Estácio de Sá/BH (2017). Bolsista CNPq do Programa de Mestrado em Ciências da Reabilitação pela UFMG (2018-2020).

  • Fabiane Ribeiro Ferreira, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Professora adjunta do Departamento de Fisioterapia da UFMG e coordenadora do curso de graduação em Fisioterapia da UFMG. Graduada em Fisioterapia pela UFMG (1999); mestre em Ciências da Reabilitação pela UFMG (2006), doutora em Saúde Pública com ênfase em epidemiologia pela UFMG (2010) e pós-doutorado em Ciências da Reabilitação pela UFMG (2014). Experiência na área de Fisioterapia com ênfase em Gerontologia e Saúde Pública, principalmente nos temas: envelhecimento e urbanização, envelhecimento, participação e trabalho, intervenção interdisciplinar, funcionalidade e incapacidade, saúde do idoso, atenção primária e saúde urbana.

  • Paula Maria Machado Arantes de Castro, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Professora adjunta do Departamento de Fisioterapia da UFMG. Graduada em Fisioterapia pela UFMG (2004); mestre (2006) e doutora (2011) em Ciências da Reabilitação pela UFMG. Pós-doutorado em Ciências da Reabilitação pela UFMG. Tem experiência na área de Fisioterapia, com ênfase em gerontologia, saúde pública e neurologia, especialmente nos temas controle postural e envelhecimento, osteoartrose e educação em saúde.

  • Daniela Virgínia Vaz, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Atua como professora adjunta do Departamento de Fisioterapia da UFMG. Graduada em Fisioterapia pela UFMG (2003); mestre em Ciências da Reabilitação pela UFMG (2004), PhD pela University of Connecticut (2013). Atua principalmente em ensino e pesquisa ligados ao controle e aprendizagem motora e reabilitação de pacientes com disfunção neurológica.

Published

2020-04-17

Issue

Section

Interviews

How to Cite

The objective structured clinical examination in the Physiotherapy course: the teacher’s perspective. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 10, p. 1–8, 2020. DOI: 10.35699/2237-5864.2020.15084. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/15084. Acesso em: 19 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)

  • Cristina Gonçalves Alvim, Adriane Mesquita de Medeiros , Cláudia Freire de Andrade Morais Penna, Cristina Mariano Ruas, Ênio Lacerda Vilaça, Erika Lourenço, Fabiane Ribeiro Ferreira , Fabíola Carvalho de Almeida Lima Baroni , Luciene das Graças Mota, Maria Gabrielle de Lima Rocha, Maria José Nunes de Paiva, Paula Maria Machado Arantes, Rita de Cássia Ribeiro, Rosangela Gomes da Mota de Souza , Sônia Maria Nunes Viana , Taciana de Figueiredo Soares, Health courses , Revista Docência do Ensino Superior: Vol. 10 (2020)