Facebook as a complementary learning tool in a Family and Community Medicine discipline

experience report

Authors

  • Leonardo Cançado Monteiro Savassi Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil; Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil. http://orcid.org/0000-0001-6780-0377
  • Bárbara Rodrigues Toneli Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.
  • Álisson Oliveira dos Santos Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-4648-9951
  • Rodrigo Pastor Alves Pereira Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0764-4197

DOI:

https://doi.org/10.35699/2237-5864.2018.2359

Keywords:

Social networking, Education, Family Practice

Abstract

The use of Social Networks in learning process has expanded in recent years due to its popularity among students, the flexibility of time spend there and its potential for teachers and students interaction and among students themselves. We present the Federal University of Ouro Preto School of Medicine “Family and Community Medicine” discipline experience, where Facebook Social Network is used as a complementary tool in the academic learning process. In a controlled and secret group of this network, the students enrolled in the discipline convert daily clinical doubts into learning objectives under supervision of the responsible teachers. The academics participation is neither mandatory nor evaluative. It is a complementary strategy in which there was active participation arising from patient care doubts, making the students’ interactions qualified, and the process of learning contextual and meaningful.

Author Biographies

  • Leonardo Cançado Monteiro Savassi, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil; Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte, MG, Brasil.

    Médico de Família e Comunidade, pediatra, mestre e doutor em Educação em Saúde, Especialização em Saúde da Família, Qualificação em Gestão do SUS. Docente do Departamento de Medicina de Família e Comunidade, Saúde Mental e Coletiva (DEMSC) da Escola de Medicina da Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Docente do Departamento de Pediatria da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

  • Bárbara Rodrigues Toneli, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.

    Acadêmica do curso de Medicina da UFOP, vice-presidente da Liga Acadêmica de Saúde da Mulher (LASMU) da UFOP, bolsista do Programa Pró-Ativa intitulado “Avaliação das Redes Sociais como ferramenta complementar de aprendizado na graduação em uma disciplina de Medicina de Família e Comunidade”.

  • Álisson Oliveira dos Santos, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.

    Médico pela UFOP, atualmente é médico residente na mesma instituição. Mestrando em Telemedicina e Telessaude pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) e colaborador técnico da Universidade Aberta do SUS (UNA-SUS).

  • Rodrigo Pastor Alves Pereira, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto, MG, Brasil.

    Especialista em Medicina de Família e Comunidade, mestre em Saúde Pública, docente do DEMSC da Escola de Medicina da UFOP.

Published

2018-12-10

Issue

Section

Article

How to Cite

Facebook as a complementary learning tool in a Family and Community Medicine discipline: experience report. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 8, n. 2, p. 156–177, 2018. DOI: 10.35699/2237-5864.2018.2359. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2359. Acesso em: 19 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)